Gå til innhold
  • 0

Valg av vann


Runar Dankel

Spørsmål

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Blanding. Jeg liker å besøke nye steder, og må legge noen turer til nye vann og vassdrag hver sesong. Om jeg besøker kjent område, er det viktig (for meg) å fiske et sted jeg ikke har fiska før (fx alltid et hjørne av Rena jeg ikke har dyppa flua mi i.) Viktig å kartlegge alt innafor 1h30 av heimen grundig.

Når jeg vurderer loggen etter denne sesongen er nok fordelingen kanskje 60:40 i favør kjente trakter. Om jeg får bomtur (som har høy sannsynlighet i nye vann) legger jeg gjerne neste tur til et sted jeg føler meg trygg på.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja takk, begge deler 👍 jeg har noen vann som leverer ok nesten sesongen gjennom, uten å være spektakulære hverken mtp mengde fisk, eller størrelse på fisken. Men de ligger i et naturskjønt område og er de nærmeste jeg har. Å komme dit er som å komme hjem (du vet hvor jeg tenker på) selv om fiskemesdige så er det mange bedre steder enn akkurat dette. 

Jeg har noen vann/områder med større fisk, og et av de leverer bra tidlig på sesongen og et annet hvor man kan treffe virkelig store fisker, men de er så utrolig vriene... 

Innimellom prøver jeg også ut nye vann og nye områder og det er en viktig del av fisket mitt, å utforske nye steder. Det er jo eneste måten å finne nye vann, å prøve og feile litt. 

Utover det så har jeg noen vann hvor fisken stort sett vaker utrolig rooolig, og det hender jeg drar dit bare av den grunn. 

Så litt godt og blandet, men jeg gjør meg raskt kjent i området når jeg først prøver meg på nye steder

60:40 forholdet til Rolv høres veldig fornuftig ut. Har nok 70:30 omtrent i år, så litt flere nye områder neste år kanskje. Har dog blitt kjent på flere deler av kjente områder i år. 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er elendig på å finne nye plasser som jeg aktivt drar til. Jeg har ett par vann som jeg bruker ekstremt mye tid på, mye fordi jeg har så trua der. Det er steder som har overrasket meg etter noen turer hvor jeg ender opp med å finne pen fisk. Jeg bruker mye tid på kart vinterstid, men det er altfor sjelden at jeg bruker mer tid på de i sesongen som kommer.. Det blir ofte de samme plassene for meg. Jeg har mye å lære av @RolvS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (20 timer siden):

Overrasket over at det er så mye utforsking på dere. God inspirasjon. Har noen veldig små vann jeg har brukt mye tid på, men får vurdere å legge inn noen litt større til de dagene jeg har mer tid. 

Veldig små vann som er lett tilgjengelige kommer nesten uten unntak til å skuffe i det lange løp. Finn deg noen større.  Mere muligheter til variasjon og alltid større sjanser på pen fisk.

Til det tråden handler om . Hadde vel før 50/50 fiske i mange år , men med åra så har det blitt mere og mere tilbake til de kjente stedene man veit kan levere. nå er det kanskje 90/10

Men man har da "tidligvannet" i østfold . Myggvann hjemme. Lepto vannene opp til 600 m . Vulgata vann i lavlandet før man begynner med godvann i høyden (opp til 1000 m og da mygg og lepto igjen) , dette før man stikker til Finnmark og med sein vår der så starter man på mygg og lepto igjen :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg fisker mye i de samme vannene i marka år etter år. Men har alltid som mål å utforske et par nye hver sesong. Noen vann blir "stayere" mens andre legges mindre tid på fremover. Av elver så blir det mye de samme vassdragene med fokus på å finne nye godspotter og opplever gode klekkinger.

Runar Dankel skrev (På 26.9.2021 den 16.53):

1,5 time fra dør til vann? Pent. Går belage meg på å reise litt mer for fiske skjønner jeg

Her tror jeg du er inne på nøkkelen til å få opp snittstørrelsen på fangsten. I mange år fisket jeg utelukkende i nærvann i Østmarka i Oslo og trodde det var mine egenskaper som begrenset størrelsen på fangsten. 650g sto som toppnotering i mange år før jeg innså at det kanskje ikke fantes særlig mye større fisk i myrputtene som jeg hadde lagt ned så mange timer ved.

Først da jeg innså at jeg faktisk måtte oppsøke litt nye områder og utforske noen elver begynte snittstørrelsen å øke. Det å bruke litt tid ved større vann, selv om man som fluefisker føler seg litt liten, kan gi bedre utbytte over tid. Likevel elsker jeg fortsatt å kaste ut små tørrfluer i bitte små myrputter i marka, men nå vet jeg at jeg ikke kan forvente de større eksemplarene der.

1,5 time transport fra dør til vann er i denne sammenhengen ikke lang tid. Skal ikke trave så veldig langt innover i marka før den tiden har gått, inkludert sykkel/bil/kollektivt. Tid er den mest begrensende faktoren for meg ved fluefiske. Derfor fisker jeg sjukt hardt når jeg først "slipper løs"  ;D

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...