Gå til innhold

Forstå stanglengde på lettere stenger


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Jeg går og funderer litt. Sikkert sett for mange videoer om euronymfing. Men hvilken rolle spiller stanglengde for lettere klaser?

I euronymfing trengs lengden og den myke toppen for å få rekkevidde, fiske uanstrengt og kaste/vippe kun leader ut. Og flere av dem før gode anmeldelser på vanlige kast også. Feks Guideline LPs og Vision Nymphmaniac.
Men flere på dette forumet snakker om kortere stenger i lettere klasser. Er dette bare fordi det er mindre klønete med kort stang i skogen? Eller er det andre momenter som bestemmes av stanglengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke begi meg inn i nymfingens verden. Der har jeg ikke noe å bidra med. 

For min del har dette med balansert vekt og lavest mulig vekt å gjøre først og fremst, og hvordan kraftoverføringen blir mest effektiv i de lettere klassene. Blir det for mye masse utenfor håndtaket så vil balansepunktet flyttes fra håndtaket og utover bunndelen på stanga om man ikke kompenserer med ei ekstra tung snelle. En lang stang vil føles topptung og for å få en god tapering så stanga ikke blir slaskete, så må man ha mer materiale i bunnen, og dermed mer vekt. 

Kasting, følelsen av hvordan stanga lader, følelsen med fisk på, responsen i stanga/recoveryraten og hvordan det ligger i hånda (slik jeg helst vil ha det) for å nevne noe, gjør at man bør ned i lengde når man går ned i klasse, for å få den rette "harmonien" i egenskapene i stengene. Et eksempel : Det gjør stor forskjell med en halv fot på en stang i klasse 6, den vil føles som en klasse lavere, får lavere svingvekt og man kan sette på en lett snelle. Lettere vekt gjør at den formidler følelsen av alt annet bedre.

I de lettere klassene, så har du jo sett hvordan mitt fiske arter seg, vil også det praktiske rundt fisket bli mye enklere med ei kortere stang. 6,6 fot klasse 2 føles litt stutt, som oftest bruker jeg en 7,6 fot (mener jeg den er) klasse 3. Man føler ganske stor forskjell om man går opp en fot. 

Stenger er ganske individuelt, og jeg er nok over snittet både interessert i stenger og opptatt av hvordan jeg vil ha de.

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forklart Truls. 

Om jeg forstår deg rett er det da kaste- og fiskeopplevelsen som du opplever som bedre med enn stang der lengden og vekt er i god balanse. Men praktisk sett så vil du vel trenge like mye plass for å utføre kastet? En klasse 3 i 7,6 fot eller 9,6 fot vil kreve like mye rom for å utføre et kast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du forstår meg rett! Men jeg skal prøve å utdype.

Med en lang stang vil du få en stangtupp som krever mer plass alle veier man beveger den. Sitter man på huk med trær overalt f.eks så er det lettere å manøvrere en kort stang i den lille glippen man kan finne, lettere og få vippet ut flua, eller gjort et "rulle-/improvisasjonskast", jeg føler jeg har mye bedre kontroll med en kort stang i de situasjonene. En kort stang et rett og slett lettere å manøvrere og håndtere når plassen er liten.

Har man plass til et overhodekast så vil det ikke ha så mye å si hvor lang stanga er mtp selve kastet bortsett fra balanse, vekt og de andre tingene jeg nevnte i forrige innlegg. Men når man nymfer så foregår jo det på en måte som gjør at en lenger stang har andre fordeler, som i det tilfellet trumfer en del andre hensyn man ellers ville tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bærer sikkert litt preg av at noen av stedene jeg fisker må jeg stikke stanga ut av en busk eller lene meg frem for å kaste sidelengs uten å ta i trær som henger ut over vannet. Og da har jeg savnet en litt lenger stang. Men jeg se poenget ditt, i f.eks. at et rullekast vil kreve mindre plass på siden for å fullføre stangbevegelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet enkelte bruker å ha med en lengre stang nettopp for å takle slike situasjoner best mulig, så om det er en situasjon du er borti ofte, så må jo det kanskje tas med i beregningen. Selv så har jeg enda ikke opplevd det som et problem som jeg ikke har funnet en løsning på, om så løsningen har vært å akseptere at her ble jeg gjort til tilskuer, det skjer (oftest pga avstand) 🙃, men for min del har jeg ikke sett behovet for en lengre stang faktisk, og jeg pleier å være flink til å finne behov. Det vil jo være litt avhengig av stedet man fisker, hva som er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortere stenger ladere lettere blir litt som før i tiden da ikke lengde var alt men å fiske var viktigst. Kortere stenger trenger ikke mye snøre ut av tuppen uten at du trenger å overline stangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre stenger, lettere å dra opp masse snøre fra vannet, ha lengre overheng, kaster gjerne lenger og har større svingvekt. Kortere stenger mer presise og lader kjappere, samt at bevegelser i fra grepet  ikke blir ikke  like mye "forstørret " i toppen som på ei  lengre stang.   Lettere å kjøre fisk og lande den. Mange som fisker virkelig havets storvilt foretrekker stenger på rundt 8 fot av nevnte årsaker. Lengre stenger egner seg selvfølgelig bedre til mending og i elver med litt størrelse og noe jeg kan lite om nymfing.

Må for egen del si at det i områder med vegetasjon og kronglete terreng er det lettere å ta seg fram med ei kort stang. Jeg var svoren tilhenger av 9-10 fot stenger til tørrflue, men etter å brukt stenger under 8 fot noen år, er de korte stengene førstevalget i de fleste tilfellene med tørrflue.

Her er artikkel som går dypere inn i emnet, selvom det ikke er norske forhold:https://troutbitten.com/2020/11/24/the-pros-and-cons-of-a-longer-fly-rod/

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...