Gå til innhold

Fluesnelle kun snørefyll med kun click brems? Trenger en egentlig brems, det holder med click.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Sikkert diskutert før, men trenge vi fluefæskere egentlig brems på snellen? med  små ørret på  max 2 kg og kraftig nedover til helst rundt 300gram? de er svinedyre mange av dem, blir nesten mer som et smykke for en fluefisker enn som snøre fyll.  Snellene er ofte nesten like dyre som en premium fluestang.  Fisket med flue i vel 20år og eid like mange både dyrere og billigere sneller, men har tatt til fornuften og kjøper kun billigere sneller som har holdt i massevis til mitt fiske. Tenker vel egentlig ikke på om du har råd til dyre sneller, mer om er det nødvendig,  muligens jeg som begynner å bli gammel, for meg blir stangen viktigst å snellen mindre viktig til mitt fiske, muligens jeg som prøver å drepe forbrukeren i meg.

hvor er dere hen på dette temaet? 


 

Endret av Jim Bergsdalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at det er et personligt behov  som afgøre hvad man vælger. Jeg bruger bare en billig snelle, fordi jeg ikke syntes at de dyrer sneller gavner mig mere når jeg fisker. Jeg heller vil bruge mine penge på stangen og andet udstyr. Nogle steder skal man jo begrense sig og i mit tilfælde er det så snellen. Med den hobby vi har valgt, kan man bruge penge alle sine penge og mere til på udstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få ganger kan det være en fordel med brems, og da er det viktig at den er rimelig jevn og ikke rykk-starter.

Men... snellas funksjon til det aller meste av fiske her i landet er jo å holde på snøret og da er man kanskje inne på DET viktigste med ei snelle...  At den ser meget bra ut når den gjør det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jim!

På en tur for noen år siden opplevde fiskekompisen at foten på snella røyk av, og han måtte gå resten av dagen med snella på lomma. Litt keitete å kjøre ørret på 1.5kg på den måten, men det gikk da på et vis.

Snella har vel litt samme formål som bil. Noen syns det er viktig med en alltid blankpolert Audi A5 med 245hk i garasjen, mens andre syns en Toyota stasjonsvogn fra 2009 funker helt greit. På veien er det lov å kjøre maks i 110km/t, og behovet mesteparten av dagen er å komme opp i 50km/t etter krysset…

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Arndt skrev (14 timer siden):

Tror at det er et personligt behov  som afgøre hvad man vælger. Jeg bruger bare en billig snelle, fordi jeg ikke syntes at de dyrer sneller gavner mig mere når jeg fisker. Jeg heller vil bruge mine penge på stangen og andet udstyr. Nogle steder skal man jo begrense sig og i mit tilfælde er det så snellen. Med den hobby vi har valgt, kan man bruge penge alle sine penge og mere til på udstyr.

Samme som meg det, blir litt som å kjøre rundt i Tesla med 400 horse power men du får aldri bruk for de.

Truls skrev (13 timer siden):

Noen få ganger kan det være en fordel med brems, og da er det viktig at den er rimelig jevn og ikke rykk-starter.

Men... snellas funksjon til det aller meste av fiske her i landet er jo å holde på snøret og da er man kanskje inne på DET viktigste med ei snelle...  At den ser meget bra ut når den gjør det 😉

Jepp og da er jo click brems det ultimate og hvor man lett kan bremse med hånden dersom det trengs, mye ser bra ut her i verden men jeg trenger ikke alt, bare litt😉

RolvS skrev (12 timer siden):

Hei Jim!

På en tur for noen år siden opplevde fiskekompisen at foten på snella røyk av, og han måtte gå resten av dagen med snella på lomma. Litt keitete å kjøre ørret på 1.5kg på den måten, men det gikk da på et vis.

Snella har vel litt samme formål som bil. Noen syns det er viktig med en alltid blankpolert Audi A5 med 245hk i garasjen, mens andre syns en Toyota stasjonsvogn fra 2009 funker helt greit. På veien er det lov å kjøre maks i 110km/t, og behovet mesteparten av dagen er å komme opp i 50km/t etter krysset…

Bra beskrivelse Rolf tenker litt det samme selv da jeg prøver å slå i hjel forbrukeren i meg og det trenger ikke ha noe med økonomi å gjøre mer  ‘har det noen funksjon’... jeg lever ikke på Kola,  ikke på tjukkaste Finnmarksvidden heller.

 

RolvS skrev (12 timer siden):

Hei Jim!

På en tur for noen år siden opplevde fiskekompisen at foten på snella røyk av, og han måtte gå resten av dagen med snella på lomma. Litt keitete å kjøre ørret på 1.5kg på den måten, men det gikk da på et vis.

Snella har vel litt samme formål som bil. Noen syns det er viktig med en alltid blankpolert Audi A5 med 245hk i garasjen, mens andre syns en Toyota stasjonsvogn fra 2009 funker helt greit. På veien er det lov å kjøre maks i 110km/t, og behovet mesteparten av dagen er å komme opp i 50km/t etter kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sneller uten lyd og brems ( kun overløpsbrems) i mange år og savner sjelden noen av de to. Men det er unntak. Når du er dønn alene og får på en rakett med utras langt inn på backing. Da hadde det vært deilig å høre snella synge på høyt turtall.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det absolutt er personlig og noen elementer som spiller inn.

Har aldri tenkt på dette noe særlig før i år etter jeg var 16 dager alene i nord. Kjøpte meg drømme snella Hardy MTX-S med en smør mjuk og smooth brems. 
Ikke at jeg trengte den, men ny jobb og corona satte begrensning på øl på byen. Så fikk jeg plutselig mer godt nok råd til snella. Tanken var også, dette er det jeg driver mest med, dette er det jeg elsker mest. Så hvorfor ikke investere mest i dette.

Så skjedde det som jeg mener aldri skulle skjedd, men det skjedde. Snella feilet under turen, så en dag var bremsen plutselig hard tross den stod på ingen brems. Andre dager ingen brems, tross jeg strammet. Problemet med dette er jo at jeg røyk fisk på den tynne 6x spissen når bremsen var for hard. Når bremsen var for løs så fikk fisken dra for mye så det ble slakt og den glapp.

Naturligvis er det bedre at den er løs for da ryker man ikke fisk, men jeg er ikke vant med å bremse med hånda på snella ramma. Så med en gang jeg klumset til med hånda og traff håndtaket/knobb'en så røyk spissen. Hadde jeg vært mer rutinert med bremsing med hånda, hadde dette trolig ikke vært noe problem.

Nå er Hardy snella på service og jeg har brukt en gammel Shimano biocraft snelle. Den fungerer akkurat som Hardy snella, men for meg så er det ikke like god opplevelse. Den er tyngre, innsveiving er kjedelig og bremse lyden høres ut som plastikk leke. Hardy snella elsker jeg bare å se på noen ganger, det er liksom en masterpiece av en vel designet fluesnelle. Når det er sagt, så feilet den. Og det har fått meg til å tenke, hva om jeg heller mestrer å bremse med hånda. Så kan jeg heller kjøpe meg bremsefri snelle med herlig lyd, samtidig være 100% trygg på at snella ikke svikter.
 

Endret av kenny nøng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kenny nøng skrev (1 time siden):

 

en masterpiece av en vel designet fluesnelle. 
 

Dette er pri 1 , 2 og 3 på ei fluesnelle!

Når den ikke streiker... sviktende funksjon gjør litt med hvordan jeg ser på snella og lar det seg ikke fikse så falmer designet for min del. Jeg kan være overbærende med sneller (jålebukk som jeg er) de kan være klønete og tungvinte men de må henge sammen og ikke låse seg/slippe opp plutselig, da blir det søppelbøtta.

De fleste fiskene kjører jeg uansett ikke på snella, og har man ikke backup  med så hadde jeg dratt ut masse snøre og kjørt fisken for hånd. Får god trening på dette ved sjøørretfiske, og det er en god egenskap å lære seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig alltid brukt hånden når jeg bremser til og med på laks, men husker en gang fikk en stor laks, tenkte at jeg sku kjøre den på bremsen, men da hengte dritten seg opp? hva som skjedde aner jeg ikke men husker jeg ga den vekk til en annen fisker. Vet ikke hvorfor men kjører som Tørrflua uten brems og ihvertfall på ørret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste for ørretfiske er at bremsen er jevn, uten at den hakker og at man kan stille den gradvis nok. Og med gradvis nok mener jeg at den ikke plutselig går fra for løst til for hardt. Det er et viktig poeng når man fisker pen fisk på tynn fortom. Å drive å bremse med hånda anser jeg som tøys. Er da mye bedre å stille bremsen helt passe og nyte "ferden". Forøvrig er det ikke noen stor sammenheng mellom disse kvalitetene på billige vs. dyre sneller. Det handler mer om hva slags type bremsesystem snella har og om det er pålitelig ifht. plutselig å overløpe ved en glipp eller låse seg. Generelt så har sneller bevegelige komponenter i "drevet" og de bør man gi et lite ettersyn. Rense litt et par ganger i året, sjekke at evt. funksjoner som er skrudd til sitter tight. Og når snella lagres for vinteren så plukker man spolen av, åpner bremsen og tar et "ku-tips" og sjekker om det er no bøss. Hvis så, rengjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det å bremse med hånden er tøys er jeg ikke enig i men, respekterer dog din mening, de fikk mye større fisk før i tiden på mer pinglete utstyr, men klikk brems holder i massevis til liten ørret. Snakker man laksefiske blir saken litt annen men har har fint kjørt med hånden da også. På tynne fortommer er klikk brems genialt etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg at snelle brems er bedre, den eliminerer feil som kan forekomme under kjøring av fisk. Den eliminerer også mennskelig feil, og de er det flere av enn produkt feil. Når jeg mister fisk er det sjeldent jeg kan skylde på utstyret. Skal jeg være ærlig så må det være da med drømme snella nevnt over. 

Den har vært feilfri ganske lenge ellers, og under perioden har den vært en fryd å bruke. Når jeg bruker 6x + spiss, kan jeg enkelt stille inn brems etter indikasjon på snella. F.eks vet jeg at prikk nr 3 på oransje så ryker 6x spissen, så jeg setter den bar rett på prikk nr 2 oransje ved kjøring av fisk. Prikk 1 på rød ryker 0x, så har jeg det for sjøørret etc. Dette gjør det lett for meg å kjøre fisk så hardt jeg kan, så jeg ikke sliter de unødig ut. Tillegg ikke trenge å uroe meg for å stramme plutselig for hardt for potensielt å ryke.

På min Hardy ultralight snelle er det en brems, men den er såpass svak at jeg kjører da bremsing med hånda hvis fisken overgår bremsen. Så jeg bruker begge deler, men hvis mulig og det er optimalt kjører jeg fisken helst på brems :D 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kenny bra innlegg.

Hvordan vet du at det er bremsen som foreksempel er stilt et hakk for mye som gjør at du ryker fortommen og ikke når du løfter stangen? Eller når du kjører fisken så kjører du den for hardt da bremsen står et hakk over og fortommen er for tynn?  Fisken bykser frem og tilbake i kampen var det bremsen eller fortommen?  Eller fisken?  Mange ganger så funderer jeg ofte over hvor skrullete nerdete vi fluefiskere kan bli da det MÅ finnest en grunn for alt, men i dette tilfellet vil jeg si at når fortommen er så tynn at en skjelver i buksene, da kjører en med for tynn fortom spør du meg. Har ihvertfall aldri røket en fortom pga klikk snellene mine det er helt sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jim Bergsdalen "Mange ganger så funderer jeg ofte over hvor skrullete nerdete vi fluefiskere kan bli da det MÅ finnest en grunn for alt" den der liker jeg, for da føler jeg meg plutselig ikke så rar lenger! :D 
For å finne ut når spissen ryker rigger jeg opp stang, snelle og spissen festet på noe. Setter bremsen på det letteste først, så kjører jeg tilslag, øker med hver prikk til det ryker.
(Hvis noen leser dette her og tenker å replikere dette, så er VIKTIG å IKKE starter med MAX brems)


Hvis det ryker så vet jeg at det er mindre sjans for at det var fortommen sin skyld. Som du sier så vet man jo ikke, det kan være så mange faktorer, men for meg hjelper det å eliminere så mye mulig feil som kan skje som mulig.

Det er sjeldent jeg som bestemmer hvor tynn fortommen skal være, så den er jeg ikke helt enig med. Hvis jeg kunne bestemme hadde jeg nok kun brukt 0.28mm flurocarbon. Hadde spart meg for noen kroner og unødig nervøsitet. Jeg fester alltid på den tykkeste fortommen som jeg kommer unna med, men oftere enn jeg liker, nekter fisken å ta sånn som jeg vil ha det. Så jeg går ned, den nekter å ta, så går jeg enda lenger ned, nekter å ta, så plutselig tar den og slik ender jeg med å bruke tynn spiss.
Jeg har blitt ræva kjørt av fiske kompis som gikk rundt med 7x, da jeg for den fiskeplassen våres hadde 3x som tynnest. Vi begge brukte samme flue, jeg som bant de.


At du ikke har røket med klikk snelle tror jeg har med at du mest sannsynlig er bedre fisker, eller har mestret den type snelle :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre fisker enn deg Kenny? Neppe, med de beistene du har tatt. Men jeg kjenner de snellene jeg har godt, og den ene som er brems på har alltid stått med nesten laveste på brems uansett str på fisken, skrur aldri opp uansett. Som Rune nevner over er snellene så og si identisk brems på de aller fleste som for eks Lamson billigste og dyreste. Spar pengene på noe annet for eks tur med madammen til Brazil etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kenny nøng skrev (18 timer siden):


Jeg har blitt ræva kjørt av fiske kompis som gikk rundt med 7x, da jeg for den fiskeplassen våres hadde 3x som tynnest. Vi begge brukte samme flue, jeg som bant de.

 

 

Nei , men du har en fiske kompis som er ei Ræv . Litt på spissen selvsagt(ordspil der der altså) , men du skal ikke gå på akkord med det du mener er riktig fortom. for det er idioti å fiske med 7X hvis fisken snitter over 6 hg . Samme med 6X hvis fisken er over 1 kg osv..........

 

PS : "sneller med brems , er folk som sitter når dem pisser" . Sitat meg sjøl på forumet her for 15 år siden ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister ihvertfall masse fisk når man drar ut tonnevis med snøre som ligger der og booom fast fisk med hendene som glepper samtidig som en sveiver så en nesten ser mannen med hjåen for å få fisken på brems 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplever man hele tiden under sjøørretfiske, hvor man trekker inn snøre, og ofte tar fisken helt inne ved land. Da er det bedre å bare kjøre den for hånd, og ikke prøve å få den på snella. Får man god trening på det så kjører man fisk vel så bra for hånd. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...