Gå til innhold

SA SBT på vei ut?


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Sa sitt sbt har vært på markedet mange år, og forhåpentligvis så kommer det en ny oppdatert versjon. Jeg mener å ha lest noe om det, men kan ikke huske hvor. Meget mulig jeg husker feil. Her er vektene og klumplengdene i hvert fall.

LINE WEIGHTHEAD LENGTHTOTAL LENGTHGRAIN WEIGHT

WF-2-F6,6m30,5m6,5g

WF-3-F6,8m30,5m7,8g

WF-4-F7,1m30,5m8,1g

WF-5-F7,4m30,5m10,4g

WF-6-F7,7m30,5m11,9g

WF-7-F8,0m30,5m13,6g

WF-8-F8,3m30,5m15,6g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På SBT så er det oppgitt vekt på hele klumpen (7,4 meter klump og 10,4 gram), så den er forholdsvis kort og tung. Om man ser på Aftm systemet så skal vekten på linene måles på drøyt 9 meter, og legger du på snaut to meter av handlinglina så havner SBT ganske langt over vekten for #5 i aftm. Viktig å huske på når man ser på klumpvekt på snører.

Ikke lett det der med klassifisering dessverre.

https://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml

Tror SBT snøret i #5 passer godt med anbefalt vekt på stanga du har.

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. På SBT står det at klumpvekten er målt på de 9,1 første meterene. Så det er vel klumpen (7,5m) pluss handling line. 
Den kommer sikkert utenom aftm til klasse 5. Men Guideline selv anbefaler klumpvekt 11-13g for sin Kaitum #5. Og da vil vel SBT-5 på 10,4g være rett under og SBT-6 på 11,9g være perfekt?

Skjønt det som vil hjelpe aller mest er bedte teknikk…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var merkelig, jeg har tolket vekten på SBT som at det er klumpen som har den vekten, altså 7,4 meter, som veier 10,4g. Men om det er som du sier så vil nok #6 passe stanga godt. Men synes du SBT snøret du har virker for lett for stanga? 

Men teknikk er det som avgjør, da kan man kaste med nesten hva som helst. Men noe må man jo gjøre frem til man har øvd inn god teknikk også.

 

Edit... men når jeg får tenkt meg litt om så må det nesten være 9+ meter, for det tilsier at det er en vektklasse tyngre i forhold til aftm, og det stemmer nok. Sbt er tungt, men ikke sååå tungt. 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe formening om det er for lett for stanga. Det merker mest er at jeg må ha nok klump ute for at jeg skal få til et kast. 
Men det er et sidespor. Poenget var å skjønne dette med klumpvekt så jeg har flere ting å tenke på ved linekjøp og kanskje kan unngå noen bomkjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns SA er den lineleverandøren det er vanskeligst å forholde seg til hva linevekter osv angår, nettopp fordi de insisterer på å forholde seg til et relikt av et vektsystem fra en tid fluestanga var lagd av glassfiber og de fleste linene var double-tapered. Jeg husker jeg vurderte SBT en gang, men gadd ikke fordi beskrivelsen på linene hva vekt på klump osv angår var så ugjennomtrengelig - både på flyfisheurope og SA sine sider. GL Fario Tactical fyller ca samme nisje, med litt større anvendelsesområde. Kjøp det i steden 😛 

Prøvekaste line er et bra tips. I tillegg til at butikker som nfisk har liner til prøving hender det at det trommes sammen til litt kastetrening, både her og gjennom andre fora, og da er det greit å lufte behov/ønske om å teste liner for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...