Gå til innhold

Flueline tråd (aftm,lengder klump,din subjektive mening om spesifikt snøre på din stang!


Gjest

Anbefalte innlegg

Tenkte og starte en tråd om snører. Håper på masse innlegg om foreks spesifikke snører som foreks Rio Grand som i #5 er en hel klasse tyngre og egentlig er et #6 snøre men for at klumpen er så kort og belaster tuppen mere er mer et #7 snøre. (Sjekk ut rio sin podcast tube) snører i dag er langt ifra den klassen de er oppgitt i på grunn av at AFTM er Utgått på dato de site 40årene.

Aftm som er et inkompetent system som fremdeles brukes (Utgått på dato, Ikke lenger relevant) når vi alle vet at GRAM er det som gjelder altså samme som det er på 2 hånds eller slukfiske der gram er oppgitt. Slukfiske er milevis forran oss i å oppgi ca vekter på gram der det meste fungerer mellom foreks 7gram til 21gram på en slukstang hva vil dette si for oss fluefiskere?  

For eks Sage one #5 stiv tupp fisket jeg med #6 snører til og med #7 snører. Men det er jo min subjektive mening?  Stemmer,  men jo bedre du er til å kaste, så kan du fiske med snører enten opp eller ned i klasse. 
så har vi lengder på stenger 9fot, 8fot, 10fot dette tar ikke søppel systemet AFTM høyde for heller

Sett på en Polyleader på et snøre i #5 så har du egentlig et #6 snøre total vekt, samme med en vanlig tapert fortom

heller ikke glem at et vanlig visitt kort tilsvarer en klasse opp i Aftm systemet, altså legger du et snøre sammen med et visittkort så har et snøre i #5 fått ny klasse altså #6. Forvirret? I dag oppgir mange snøre produsenter *Grain weight for the first 30’

Hva betyr det egentlig?  Såkalt handling line eller bak tapering er ikke med i vekten? Når du kaster så skal klumpen være vekten,  og handling linen er en del av vekten min mening er at HELE VEKTEN skal oppgis av produsenten Punktom. En del har dette og en del oppgir kun vekt på hele klumpen som er det viktigste etter min mening.

I dag er stenger mye mer anvendelige som for eks en #5 stang fast action som foreks Sage eller Orvis klare fint #5 og #6 #7 uten problemer selv om det er en ren #5 stang... foreks enkelte snører fra Rio i #5 er egentlig et klasse 7 (hvis du er interisert i å sjekke dette ut se Rio sin youtube podcast på Youtube)

Jeg ønsket at denne tråden skal være om spesifikke snører der du oppgir stang merke, klasse, snøre merke + klasse, dine erfaringer med dette snøret, hvor du fisker med det (fiske situasjon)i vann lange kast, elv korte kast, trange områder etc

noen vil si at dine og min meninger er subjektive?  Men alikevel MYE bedre enn AFTM systemet som er Som Lotto. 

...................................................................................................................................................................................................................................................

Legger ut min erfaring om min (subjektive mening) om Scientific Angler Gpx/Mpx #7 på min Orvis Helios H3F #6 9Fot. Utrolig bra combo snøret er 12,2meter i klasse # 7  full head weight = ca 16.8gram  (gram for de første 30’ er 12.8 gram) beste allround snøret på korte, lange kast 30 meter ikke noe problem. Bruker dette snøret til alt, trange områder med noen få meter ut av tuppen til lange kast, vannkast. Har akkurat det samme anøret i samme klasse med nye MPX snøret som er enda bedre på spey da det har litt mere tyngde (masse) i forkant av taperingen på snøret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Orvis Helios 3F #6 9Fot     ( snører gjelder også min Orvis Helios 3 D #6 9Fot )

Annet snøre som sitter kliss på stangen er: Rio Grand #7  første 30’ 13.6Grams - full vekt 18 gram - klump lengde = 12meter dette er ganske identisk med Mpx snøret jeg nevnte over. 
 

På min Orvis Helios 3F #6 9Fot     ( snører gjelder også min Orvis Helios 3 D #6 9Fot )
Rio Gold #8   Første 30’ = 14.1 gram full vekt på klumpen er 20.1 gram lengde på klump er 15.2 meter  kjempe fornøyd med denne komboen

hadde jeg brukt #6 på stangen med Rio Gold på så lang klump hadde det blitt alt for lett.
men med min Sage Accel #6 så matcher den perfekt i samme klasse men den stangen er en medium aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars A skrev (2 timer siden):

Interessant emne. Jeg må indrømme at jeg var så naiv at jeg troede at AFTM-systement fungerede fornuftigt. Det kan blive en kostbar affære hvis man skal prøve alt for mange kombinationer af snører og stang, så jeg følger interesseret med.

Da trodde du feil. Aftm systemet er bare en anbefaling’ fra produsenten sin egen Subjektive mening om snøret sånn at det skal være lettere for de som begynner å kaste med flue å velge en line som passer litt til stangen en har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jim Bergsdalen skrev (8 timer siden):

Aftm systemet er bare en anbefaling’ fra produsenten sin egen Subjektive mening om snøret sånn at det skal være lettere for de som begynner å kaste med flue å velge en line.

Dette er riktig når det gjelder stenger. Der er klassen på stanga produsents subjektive vurdering av hvilken snøreklasse stanga vil matche best med. Aftm er en ren klassifisering av snører, og tar for seg de ytterste 30 fot av snøret og angir vekt på dette. Så har man etter hvert ulike taperinger, klumputforminger og så videre, men AFTM måler uansett vekten på 30 fot av snøret. Så det er en fastsatt tabell med vekt i gram (eller grains) for hver klasse. Ikke optimalt mtp moderne snører, men man vet hva det er. Men noen oppgir vekt på hele klumpen, andre oppgir første 30 fot... Og å lage et bedre system ut fra dagens snørejungel er nok ikke så enkelt med det spennet man har fra helliner som f.eks praktisk talt er klumper på si 7,5 m og derfra en level skyteline, til liner som f.eks barrio gt125 som har mye vekt i tuppen og en tapering som er jevnt avsmalede fra tuppen og i praksis helt bak til backingen.

I denne linken ser du vektene og snøreklassene ihht aftm https://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml

Der det begynner å bli komplisert er når man prøver å overføre dette til stenger, og den subjektive vurderingen av disse i forhold til aftm. Her kunne man skrevet utrolig mye om stenger, grafitt, materialstivhet og bøyningskurver på stenger men det blir alt for omfattende. Aftm på ei stang sier egentlig ingen ting utover stangdesigners subjektive vurdering, men der er det gjort forsøk på å få til andre systemer, og jeg har mer nytte av å se CCS-målte verdier på stengene. Kort fortalt er det hvor mye kraft som skal til for å bøye stanga med 1/3  av stangas totale lengde, og så måler man vinkelen stangtuppen får i skjæringspunktet. Det legges ofte til målinger i frekvens, som sier noe om hvor raskt stanga retter seg ut etter å ha blitt bøyd. Måten de har gjort det på med å legge mynter oppi en ziplockpose som henger i tuppen av stanga gjør at dette kan virke passe sært, men ser man på konverteringstabell for gram så blir det mer brukbart for oss.

https://www.common-cents.info/

Dette er omfattende, men litt etter litt så lærer man hva man liker og man lærer å bruke den informasjonen man har. Og den informasjonen man har, det er bedre enn ingenting.

Endret av Truls
  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en SA VPT 2.0 på firerstanga mi. Vision Sisu 9' #4 som jeg er veldig fornøyd med. Selv om det var rart i starten, da jeg kun hadde kastet med #7 og #8 intermediate 9-10 meter klumper før (På stenger i de lineklassene i selvfølgelig).

Syntes det hjalp mye med denne tabellen fra utsalgsbutikken da jeg skule kjøpe den, da kunne jeg se på stangens anbefalte vekter og sammenligne. Jeg hadde slitt om bare de 8,1g på de første 9,4m var oppgitt, som hadde vert alt for lite.

Så det er fint om man i det minste også får med vekten på hele klumpen som man kaster med, som egentlig er 12g på de 13 meterne. Lina er vist for øvrig en halv eller kvart lineklasse for tung, som jeg tenkte var gunstig for en som meg som kjøper sitt første lette og litt raskere oppsett. 

 

Lineklasse

Klumplengde

Total lengde

Klumpvekt

Gram vekt (AFTM)

Gram vekt*

WF-2-F

11,9m

30,5m

8g

 

5,5g

WF-3-F

12,6m

30,5m

10g

 

6,8g

WF-4-F

13,0m

30,5m

12g

 

8,1g

WF-5-F

13,4m

30,5m

15g

 

9,4g

WF-6-F

13,4m

30,5m

17g

 

10,7g

WF-7-F

13,7m

30,5m

20g

 

12,3g

WF-8-F

13,7m

30,5m

22,5g

 

14,3g

*Gjelder for de fremst 30' (9,4m).

Endret av Testicular Momentum
Blokk av tekst/ tung å lese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hardy Zephrus UL 8’9’’ #4. På denne syns jeg både GL Fario Tactical og GL Fario Elite i klasse fire fungerer helt greit. Jeg har brukt GL Experience i #4 også på stanga, men det syns jeg ble ett knepp for tungt. Tactical krever litt mer behersket kasteteknikk med den stanga, men er veldig praktisk i små-elver. (Og for meg som kaster litt spastisk, særlig tidlig på våren, er det greit å ha snøre som melder i fra når det er no tøys med teknikken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Testicular enkelte snøre produsenter oppgir kun full vekt på hele klumpen, men mange gjør det ikke dessverre. Gjelder å finne en mal som funker for deg og dine stenger... alt for dyrt å svi av 1000 av kronasjer på feile snører. 
 

RolvS er dette en medium aksjon eller medium/fast ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte innlegg her.

Ja Truls CCS systemet er bra det, men altfor komplisert for mange, men igjen utrolig nyttig for og sammenligne stenger som et Deflection chart der en kan se bøyningskurve i forhold til andre stenger på samme bilde er GULL.

 

Har mitt eget system som er lettere for meg når det gjelder snøre som skal matche min stang som i dette tilfellet gjelder vektene begge

Orvis Helios 3F #6 9Fot og Orvis Helios 3D #6 9Fot

(Som er F medium/fast action og D som er Fast action stenger)

 

De første 30’ som defineres som klumpen på #6 ligger ca på 13+ gram for meg uansett hvilken klasse foreksempel Rio bruker på sine snører. 

 

10meter klump - Full head weight 15gram - Grain weight for the first 30’ ca 13 gram

 

12meter klump 

12 meter klump = Full head weight 17gram * Grain weight for the first 30′ ca 13 gram

 

14-15meter klump Full head weight 19 gram til 20gram *Grain weight for the first 30’ ca 13.5gram

 

Dette går jeg for:

Full head weight 15gram 10m klump

Full head weight 17gram 12m klump

Full head weight 19gram 14-15m klump 

Får første 30’ som utgjør klumpen ligger for meg på 13-14gram

 

Dette systemet gjør at jeg sjelden kjøper et snøre som ikke passer min stang, da jeg allerede har mine preferanser som jeg har nevnt ovenfor, dette sparer meg for masse penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AFTM er som dere sier temmelig utgått i den forstand at de vekter som brukes der er etter dagens normer litt lette og for snevert. Stenger er jo langt mer fleksible i hva de takler av vekter enn de var før med moderne materialer og byggeteknikk. Men! En ting skal aftm ha og det er at et sted deromkring skal en 4'er eller 5er ligge for å være en 4'er eller 5er.
Begynner man å snakke om at man har 5er som skal ha liner fra 13-15gram f.eks ja da er det ikke noen 5er lengre IMO. Bør ligge rundt 10-13 et sted. Ellers så er den sterkt underklassifisert.

CCS sier mye, men sannheten er ikke kun i en bøyningkurve da vekt alene som i død vekt uten bevegelse er bare en side av saken. Ting skjer når man setter saker i bevegelse og energien man får da påvirker ganske mye (høy linehastighet ved kortere klumper) Noe som forklarer hvorfor liner som er kortere og lettere kan funke glimrende selv om de er i nedre spekteret av hva som anbefales på en stang. Jo mer komprimert en tapering/klump er, desto mindre vekt trenger man for å få den til å fungerer godt. Og stangbygging er såpass avansert nå at man klarer ikke å få ut sannheten i en stang kun ved å bøye på den, det er helt umulig på topp moderne stenger. Det må kastes og deler må aktiveres.

Rolv nevner GL Experience som jeg var initiativtaker til, og der har man et eksempel på en line som er temmelig tung ifht klassen. Den gangen, og nå egentlig så mener jeg/vi at de måtte være slik for å fungere som de skulle. Så får man vurdere om det passer på den type 4er eller 5er man har. Bruker jeg det vi har av stenger nå så går jeg helt klart ned på en 4er liner på mine 5er stenger og det fungerer klokkerent. Når man velger seg en long belly så er vel noe av formålet at den linen skal være god å kaste med når hele klumpen er ute og litt til. Eller så faller hele vitsen bort ved å ha en line som er 3-4-5m lengre enn det som kanskje defineres som standard klumplengde.

Ellers så er jeg enig, man må vite total klumpvekt i tillegg til vekt på f.eks 9,15m eller enda bedre vekten av front taper + belly, det gir et godt bilde av kasteegenskaper ved ulike vannkast. Handling line bør ikke inngå da dette i første rekke er ment som en "slitedel" på linen, det er der vi trekker mest når vi kaster. HL fungerers ellers ypperlig til å roe ned en line med fart slik at man får det beste fra flere "verdener".

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune 

handling del er en liten del av vekten, ellers så må du bruke selve klumpen som handlings del, det er temmelig logisk, men snakker ikke hele handlings delen men det er vekt i tillegg til klumpen uansett hva vi måtte mene. Når du loader stangen til kast blir en større del ut av stangen enn selve vekten på kun klump. Men egentlig flisespikkeri men dog.

 

Hva er forskjell på en slukstang og en fluestang? Ingen forskjell annen enn at vekten = sluken, fluesnøre på en fluestang utgjør vekten på en fluestang, ellers ingen forskjell annen enn at fluestangen oftest er mer ømfintlig i forhold til vekt.

Men fluestengene kunne like så stått gram vekt mellom for eks på en #6 stang 15gram til 18gram optimal vekt.

 

Hvis du har foreksempel en Orvis helios 3F #6 9Fot som jeg vil det si for MEG 

At stangen fungerer optimalt over hele spekteret korte kast, 30meter 

På en for eksempel en 12meter klump Mpx i klasse 7 som er ca 17gram

Optimal vekt for meg blir mellom 16gram og 19gram på min stang på en ( 12meters klump ) med frontapering med litt mere masse i front på klumpen.

 

På AFTM systemet så ser jeg på de 30’ første i klasse på snøret så vet jeg at min egen subjektive vurdering er at klump vekt på de 30’ første så skal vekten ligge mellom 13gram og 14 gram uansett hvilken klasse snøret er oppgitt av snøre produsentens subjektive vurdering. Da ender jeg ofte på #7 og #8 på min Orvis Helios 3F og D i #6

 

Hvor stor er egentlig forskjellen på en #4 og en #5 stang? Har du en medium aksjon tåler den mindre vekt men klarer lettere klasser fint, har du en fast aksjon i de klassene kan du fint fiske både med #6 og #7 spesielt hvis klumpen er lengre fungerer dette utrolig bra. 

Alt dette handler om personlig preferanser.

 

Hvis vi skal Debunke det mystiske med fluestenger som ikke er mystisk bare veldig enkelt, men vi gjør det til noe veldig vanskelig så man man prøve å finne en logikk som fungerer, for meg fungerer dette utrolig bra sitter kliss hver gang jeg kjøper snøre. 

Vil legge til at denne tråden kanskje passer best de som har noen år på baken og at AFTM passer for de som er helt nye fluefiskere (det beste er da hjelp fra de som jobber i butikken som har kjennskap til stang og snøre oppsett. Just saying.

Endret av Jim Bergsdalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (6 timer siden):

Har veldig få post 1996 cent-mynter hjemme… hva bruker du, Truls?

What!?!!?? Har du ikke 4 ouncer med cents fra før '96 liggende? Trodde det var en like naturlig del av en serriøs fluefiskers grunnutrustning som tweed, sixpence eller flosshatt, pilflettet kurv til utstyr og fangst, og en ganske snobbete holdning sånn generelt 😇

Nei da, men det er der gram-konverteringen kommer inn i bildet. Kan bruke alt fra grus, kroker, coneheads og småspiker, og bare hive det på vekta etterpå. 

Men det blir lite måling her i gården, jeg vil helst ha informasjonen før jeg kjøper. Men helst skulle man kanskje hatt et bedre system både for stenger og snører. Men hva det skulle være aner jeg ikke. Men jeg tar heller den informasjonen som er fremfor ingenting. 

Nå er det jo så mye variasjon i stenger og snører at det blir litt bingo, spesielt for de som er litt ferske. Heldigvis så er det hjelp å få både på forumet og i mange butikker. Men noen bomkjøp er nok ikke til å unngå. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Aftm er litt gammeldags, er vi enig om og  det er mange interresante betraktninger i diskusjonen. En ting jeg la merke til i forrige århundre og som fortsatt stemmer er tykkelsen/ diameteren på især på  klumpen og skytelina. Jeg har to identiske liner fra to forskjellige produsenter og det er ikke tvil om at den som er tynnest spenner stanga raskere opp og skjærer bedre gjennom lufta. Nå kan den lina som er tykkere ha sine fordeler når en kaster digre gjeddefluer. Så det er mange parametre bortsett fra aftm som har mye å si: Tyngden på flue, kasteteknikken, kasterens fysiske begrensninger, om du tar dobbeltrekk eller ei. Det er ikke noen tvil om at en sekser stang kan kaste en wf 12 line. Spørsmålet er bare hvor mange meter av klumpen du /eller stanga mestrer utenfor toppringen. Så til hverdagsbruk og for meg blir det å føle seg litt fram og aftm klassifiseringa blir bare et utgangspunkt. Så må jeg innrømme at jeg leser om klumpvekten ,  profilen og lengden med større interressse enn AFTM klassifiseringa når jeg jakter det nytt snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje vil tro at den tynneste linen er kjappere ut av ringene en den feite linen din 🤑

Tyngden på flue spiller inn, men da snakker du snøre profil med mest masse i forkant av snøret for og lettere slå over større fluer gjerne kortere klumper også ala 8 meter til rundt ca 10m til max 12meter for min del. Kasteteknikk spiller helt klart inn jo bedre du er til å kaste bedre feel med snøre og stang, jeg er helt klart av den følsomme typen ( sikkert derfor jeg er singel? )du skal ikke være lenge vekke fra gamet før du føler deg helt rævva. 
 

Truls dette er er gull info som vi skulle sett mye mer av, ihvertfall for min del. 

 

C1AD55D5-C92D-4779-BF17-A50D30DB0614.jpeg

Endret av Jim Bergsdalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Bendiksby skrev (4 timer siden):

Jeg har to identiske liner fra to forskjellige produsenter og det er ikke tvil om at den som er tynnest spenner stanga raskere opp .

Jeg antar dette har med at vekten er mer konsentrert i mindre masse å gjøre (samme vekt fordelt på mindre diameter) 

Tynnere line hjelper veldig i vind, men for tynt blir bare kjipt å håndtere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jim Bergsdalen skrev (På 22.10.2021 den 12.59):

Hei Rune 

handling del er en liten del av vekten, ellers så må du bruke selve klumpen som handlings del, det er temmelig logisk, men snakker ikke hele handlings delen men det er vekt i tillegg til klumpen uansett hva vi måtte mene. Når du loader stangen til kast blir en større del ut av stangen enn selve vekten på kun klump. Men egentlig flisespikkeri men dog.

 

Hva er forskjell på en slukstang og en fluestang? Ingen forskjell annen enn at vekten = sluken, fluesnøre på en fluestang utgjør vekten på en fluestang, ellers ingen forskjell annen enn at fluestangen oftest er mer ømfintlig i forhold til vekt.

Men fluestengene kunne like så stått gram vekt mellom for eks på en #6 stang 15gram til 18gram optimal vekt.

 

Hvis du har foreksempel en Orvis helios 3F #6 9Fot som jeg vil det si for MEG 

At stangen fungerer optimalt over hele spekteret korte kast, 30meter 

På en for eksempel en 12meter klump Mpx i klasse 7 som er ca 17gram

Optimal vekt for meg blir mellom 16gram og 19gram på min stang på en ( 12meters klump ) med frontapering med litt mere masse i front på klumpen.

 

På AFTM systemet så ser jeg på de 30’ første i klasse på snøret så vet jeg at min egen subjektive vurdering er at klump vekt på de 30’ første så skal vekten ligge mellom 13gram og 14 gram uansett hvilken klasse snøret er oppgitt av snøre produsentens subjektive vurdering. Da ender jeg ofte på #7 og #8 på min Orvis Helios 3F og D i #6

 

Hvor stor er egentlig forskjellen på en #4 og en #5 stang? Har du en medium aksjon tåler den mindre vekt men klarer lettere klasser fint, har du en fast aksjon i de klassene kan du fint fiske både med #6 og #7 spesielt hvis klumpen er lengre fungerer dette utrolig bra. 

Alt dette handler om personlig preferanser.

 

Hvis vi skal Debunke det mystiske med fluestenger som ikke er mystisk bare veldig enkelt, men vi gjør det til noe veldig vanskelig så man man prøve å finne en logikk som fungerer, for meg fungerer dette utrolig bra sitter kliss hver gang jeg kjøper snøre. 

Vil legge til at denne tråden kanskje passer best de som har noen år på baken og at AFTM passer for de som er helt nye fluefiskere (det beste er da hjelp fra de som jobber i butikken som har kjennskap til stang og snøre oppsett. Just saying.


Handling er litt tykkere runningline da, men som du sier så veier den også noe men er ikke noe man bør ta med i betraktningen når man skal finne en line som passer. Det skiller ganske lite i vekt mellom handling linen og øvrig runningline pr. m. Jeg ville ikke tatt det med i vekten.

I mitt hode så skal rett klassifiserte 4er stenger ha kastevekt fra 9-12gram, ideal rundt 10g. det er der det skal ligge for å være delikat som vi ønsker ved bruk av en 4er. En 5er kan være fra 11-14gram, og typ ideal rundt 12g. Ideal er da typ en helt standard WF line med klump på  10-11m, når en slik sitter på så skal stangen jobbe slik den er tiltenkt å fungere, er det en dyp stang så skal den gå litt dypt da, er det en toppaksjonert så skal det kjennes vesentlig lettere ut. Blir det kraftigere enn dette så vil i hvertfall ikke jeg bruke det til det klassiske tørrfluefisket jeg bedriver med fotommer fra 4-7x. Å kjøre stor fisk på tynn fortom på sterkt underklassifiserte stenger er ikke nødvendigvis noen høydare. Da spes hvis man må overline en 5er som er mitt ytterpunkt for tørrfluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (9 timer siden):

Ser man bort fra at dette er en reklame for Epic, så står det en del fornuftig om temaet i denne

https://www.epicflyrods.com/blogs/news/fly-fishing-fly-rod-ratings-fly-line-weights-and-the-arms-race?ip-manual-country=USD_

ja, det er/har vært et våpenkappløp i mange 10år nå med mål om å kaste lett langt, ha raske stenger... på veien døde "fiskestanga" for de som satset hardest på dette. Siden epic er så opptatt av at deres stenger er true, hvorfor ikke sette på anbefalte gramvekter på liner.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha Sage nivå😃 Har vært Sage fan selv, men past, men enig med utsagnet.  Synest mangfoldet er enormt i dag men Mangen har hevet seg på bølgen med stiver kjepper ala Sage One. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (11 timer siden):

ja, det er/har vært et våpenkappløp i mange 10år nå med mål om å kaste lett langt, ha raske stenger... på veien døde "fiskestanga" for de som satset hardest på dette. Siden epic er så opptatt av at deres stenger er true, hvorfor ikke sette på anbefalte gramvekter på liner

Av en eller annen merkelig grunn tar jeg ,om ikke  alle , fisk på maks 15meters avstand uansett hvor jeg fisker. Neppe noe godt argument for langtkastende presise  stive stenger. Kjøpte forresten to Sage one når de kom og femmeren har aldri brukt  til annet plenkasting.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...