Gå til innhold

#4 for lett stang for New Zealand?


Kenny Nguyen

Anbefalte innlegg

Vurderer ny stang, og slik som stengene har utviklet seg så håndterer de mer og mer. Nå kan en gå med #7 isteden for #8 etter bonefish, lande 3 kilos med 3# euronymfe stenger og Etc.
Er man helt naiv hvis en går for en 4# i New Zealand? 

Kan man få en god opplevelse å gå med f.eks #7 for vindfulle dager, og #4 for de mer rolige dagene. Eller vil det betyr at men går mest rundt med 7# da vær og vind for det meste ikke er optimal borti der?

Stanga kommer til å bli brukt mest i Norge hvor stor fisk er sjelden kost. Så det hadde vært mer "value" men hadde også vært digg å kunne brukt for NZ og andre destinasjoner også ved anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett noe fra NZ ? Tunge nymfer , lang fortom og vind over snittet er normalen der nede . Spesielt på sørøya . Jeg ville valgt klasse 5 og da en ganske stram stang  og en klasse 7 til vindfulle dager og streamer fiske i vann . Skulle jeg kun hatt ei stang ville jeg valgt en klasse 6

Ene året jeg var der nede hadde vi 27 av 30 dager med vind og regn . Så to vak og stort sett flomdigre elver overalt

en dag på NZ (forøvrig en bra kanal, de tidligere sesongen er å få kjøpt på Vimeo)

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Roaas skriver, lån deg ei stang . Jeg har plenty så send en PM hvis jeg kan hjelpe,

Til forhold på NZ så er det jævla mye romantisering ute å går der, alle filmer viser selvsagt høydepunkter. Men realiteten er ofte at det er kan være høyt press på elvene hvis du ikke er kjent og tør å gå nok. Jada, en dag i året tar alle de store fiskene sikader tørt uten å tvile......

Været er som kyst finnmark , du kan ha 15 sek vind med regn ei uke i strekk og påfølgende flom. Da må være villig til å flytte på deg eller fiske med streamer.

Fisken i de beste elvene kan være vilt sky utover i sesongen. Dvs du blåser 5 av 6 sjanser på en dag . Og sjansene kommer ca hver andre km. Så du går mye!!!

Så søk info , sjekk ut alle episoden av serie jeg la ut , se resten av episodene på vimeo, er billge tips. Reis lett og flytt deg ved drittvær.  og ikke minst , håper du tåler sandflies 😁

 

PS : sjekk ut vann , er endel bra fiske i strandsonen på dem . Også i drittvær

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en serie fra NZ som er filmet noe ala Lars Monsen? Du vet, ærlige lange klipp som også viser gåing og hvor mye jobb det kan være for en fisk? Jeg må ærlig innrømme at jeg har fått inntrykk av at når det gjelder NZ så er det bare å ta seg en tur, fiske hardt så klart, men det er fiskegaranti nærmest. Dette er nok fordi som du sier @lars p, alle filmer høydepunktene. Det ser fort ut som det står fisk på 3kg hver tiende meter.  For ikke å nevne spring creeks som tilsynelatende virker å være den hellige gral. 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er NZ 2023, burde kanskje ha dratt 2022 da det muligens har fått litt pause med tanke på corona.

Har, sett, lest og drømt om NZ lenge egentlig. Følget Mike Kirkpatrick en god stund, så planen er å trene meg opp 2022. Var i Finnmark i år og trente meg også for den turen. Så å gå langt, fiske lenge og det fysiske skal jeg klare å forberede meg til.
Litt verre er det å trene seg mot vær og vind. 

Aldri tenkt på det å låne en stang, absolutt noe jeg skal vurdere! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mye video fra NZ, og synes Trippin on Trout har fine YT-videoer. Han går ofte langt for fisken, iallfall når han besøker Sørøya. Skal sies at han også besøker flere av de beste elvene, og får derfor større fisker enn folk flest. At han er veldig dyktig hjelper selvsagt på, så videoene er kanskje ikke helt egnet for å nyansere inntrykket av fisket der nede. Men severdig er det, samt lærerikt. Jeg vet for øvrig om folk som har vært på to ferieturer til NZ uten å få en eneste ørret. Delvis familieferier, men også med mye fisking. Så det viser at fisket ikke alltid er lett hvis man er uvant og ukjent. 

For min del drømmer jeg svært mye om NZ, og har hele reiseruta klar for min neste ferie dit, med alle elvene jeg vil besøke (deriblant elva du så i videoen til lars p). Det vil si, ruta avhenger i praksis av været. Inntil den dagen kommer, blir det å se på YouTube, drømme seg bort og google nye steder. YouTube er jo herlig og motiverende, men også veldig frustrerende :).

Guide kan også være lurt, men koster flesk,

Endret av Kim Roger
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Kim Roger said:

Jeg vet for øvrig om folk som har vært på to ferieturer til NZ uten å få en eneste ørret.

The nightmare! Må ingen medlemmer av fluefiskesiden få oppleve en slik bomtur. 

Tanken om en mulig tur til NZ er vel en av grunnene til at jeg ikke har solgt sekseren som står i kjelleren, nå ubrukt i to sesonger… Selvsagt irrasjonelt :)

Mye bra påfyll å konsumere fra ‘tube i vinter her nå, takker og bukker. Selv myser jeg litt på Trout Hunting NZ. Guide som fisker og filmer mye fra NZ - kanskje i overkant energisk kar som bøtter innpå stor fisk hele tida… Skulle tro man kunne gå over elva på fisken. Og han fisker med seksere (det var stangklasser i NZ denne tråden handla om vel… 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...