Gå til innhold
  • 0

Årshjul for en god ørretsesong?


Erlendo

Spørsmål

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Velkommen til forumet. Rune har laget fine artikler om skogsvanna gjennom sesongen som inneholder mye fin informasjon, lenkene ser du nederst her.

For min del så blir grovt sett sesongene omtrent slik:

  • Etter isgang, så fiskes det mye med mini-zonker, buzzere og tørre mygg i vanna.
  • Når varmen kommer litt mer, så er det mygg, maur, dansefluer, kanskje litt stankelbein og annet fjaserier og bøss :)
  • Så kommer jo døgnfluene, der det i all hovedsak er vespertina og vulgata som er interessante. 
  • I slutten av juni og begynnelsen av juli er det en uke fiskeferie i elv. Da har jeg med alt mulig av fluer; mygg, stankelbein, maur, etc og ikke minst døgnfluer i massevis (aurivillii, danica, ignita, darlecarlica, baetis og alt mulig rart)
  • Deretter er det pause til kanskje sånn ca begynnelsen eller midt i august (til varmen i vanna er litt ned), da sensommer- og høstfisket begynner. Nå kommer stankelbein på mer og mer, men det kan være fine dager med maur og selvfølgelig masse (forhåpentligvis) mygg. Sesongen brukes som regel å avrundes med en del mini-zonker-fiske.

 

 

 

 

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Truls skrev (På 31.12.2021 den 16.14):

Hei, og velkommen til forumet! 

Er det først og fremst stillevann, eller bekker og elver også? 

Egentlig ingen begrensninger, bor i Oslo og er mye rundt Os, Innlandet :) 

Takk for lenkene til de artiklene Eirik, burde har sett de før 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, de artiklene leste jeg grundig før jeg gikk i gang med å utforske skogsvannene i mine områder. De er et genialt utgangspunkt, men det er rom for lokale tilpasninger og en ting jeg er glad jeg gjorde er at jeg tok med en notisblokk og noterte det jeg opplevde de første sesongene, og brukte det for å forberede meg for neste sesong. Og fortsatte med dette noen sesonger.

Gjentar man dette så får man et ganske godt grunnlag for å lykkes på regelmessig basis i sine lokale vann.  Å være nysgjerrig og utforskende, og å ikke være redd for å eksperementere er gode egenskaper for å lykkes regelmessig. Lite slår lokalkunnskap om "sine" egne vann.

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Truls skrev (16 timer siden):

Ja, de artiklene leste jeg grundig før jeg gikk i gang med å utforske skogsvannene i mine områder. De er et genialt utgangspunkt, men det er rom for lokale tilpasninger og en ting jeg er glad jeg gjorde er at jeg tok med en notisblokk og noterte det jeg opplevde de første sesongene, og brukte det for å forberede meg for neste sesong. Og fortsatte med dette noen sesonger.

Gjentar man dette så får man et ganske godt grunnlag for å lykkes på regelmessig basis i sine lokale vann.  Å være nysgjerrig og utforskende, og å ikke være redd for å eksperementere er gode egenskaper for å lykkes regelmessig. Lite slår lokalkunnskap om "sine" egne vann.

Det er slett ikke dumt å ha en logg. Selv fører jeg opp alle fisker jeg tar i håven. Dato, tid, vekt, flue, litt om forhold og klekkinger, hvem jeg var med og slikt. Slipper å lure på om det var 17 mai eller 1 juni jeg så mest vespertina. Veldig kjekt. Er veeeeldig mange notater ala; "utrolig lite skjedde på 8 timer, så to vak, fikk en ved treet i vika". Er overhodet ikke mange ganger jeg ser oppføringer som "ekstrem klekking, masse vak, masse fisk" ;)

Dette hjelper godt for å spisse flueboksene neste sesong, selv om man bør ha litt mer enn bare cdc mygg og minizonker :)

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg fører som Eirik logg i Excel og har gjort dette slavisk siden 2015. Ganske artig å se hvordan snittet på fisken er og om det er tendenser til bedre fiske noen plasser, klekkinger etc. Det er flere jeg kjenner som bruker månefaser eller gode gamle ABU sin huggtabell. Den går vel på at det er godt fiske 4-5 dager etter full og nymåne og et par dager ifbm. siste kvarter. For moro skyld så tok jeg å la inn dager da det angivelig skulle være bra fiske, middels og dårlig i loggen min. Og den sier at jeg har tatt 50% av fisken på bra dager, middels gode dager ga 22% og dårlige dager ga 28%. Til året skal jeg være mye mer bevisst på dette og granske mer relasjoner til måne og klekkinger. Får se om jeg gidder å legge inn for tidligere år også for å se om det har vært en trend på dette.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...