Gå til innhold

krok størrelse på døgnfluer


Kenny Nguyen

Anbefalte innlegg

I år har har jeg planer om å oppdatere flueboksen. 

Er det noen som vet sånn ca krok størrelse på alle norske døgnfluer?
Alle disse kommer sikkert i ulike størrelser, men fokuset er på hvilken art som skiller seg generelt større eller mindre.
F.eks er vulgata vesentlig større enn resten, snakker vi krokstrørrelse 12-10 for den?
Forsøket å lete litt på dette, men var ikke så lett. 
Jeg er litt for lat til å søke opp hver art, finne ut hvor mange mm de er også konvertere det til krokstrørrelse.
Så hvis noen vet dette fra toppen av skallen, gi gjerne et innspill! Mange takk på forhånd! :D

Art krokstørrelse
Baetis niger  
Baetis rhodani  
Leptophlebia vespertina  
Ephemerella aurivillii  
Heptagenia fuscogrisea  
Siphlonurus  
Centroptilum luteolum  
Ephemerella ignita  
Ephemera danica  
Ephemera vulgata  
Heptagenia sulphurea  


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke den spesifikke oversikten du er ute etter.

Vulgata og Danica er størst, og der bruker jeg som oftest 112TR #11 (lager parachute med forlenget kropp).

Ellers har jeg litt forskjellige farger i 12-15 med parachute (gule, oransje, rusty kanskje), og forskjellige farger i 15-19 i nohackle/comparadun (oliven, gule, rusty). Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om arten altså, bare matcher mer på størrelse og farge i elva. De kan jo fort komme i forskjellige krokstørrelser uansett.

Kanskje Klekkedatabasen her kunne hatt ca krokstørrelse også, men det er kanskje ikke noen vitenskapelig størrelse :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eirik Rusten Planen er vel å ha visse farger i str 12-16, men ønsker å luke ut å måtte kjøpe inn materiale for alle unødig :D
hvis det er art i som har en bestemt farge og som kanskje ikke blir større enn strl 20. Så kjøper jeg heller mindre mengde, evt dropper den flua.

@Truls Oi da, merker jeg har missa noe i fluebindinga. Ante ikke at det var forskjell mellom produsenter. Har bundet endel sjøørretfluer i år, og da har jeg brukt endel Ahrex. Tipper jeg kommer til å fortsette med kroker fra dem. Har også god erfaring med Tiemco, så blir trolig fra disse også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kenny nøng skrev (6 minutter siden):

Planen er vel å ha visse farger i str 12-16, men ønsker å luke ut å måtte kjøpe inn materiale for alle unødig :D
hvis det er art i som har en bestemt farge og som kanskje ikke blir større enn strl 20. Så kjøper jeg heller mindre mengde, evt dropper den flua.

Anbefaler egentlig disse "universalfluene" til Rune; gulrotflua og sulphurvillii (sjekk Fluedatabasen). I 12,14 og 16 så er du dekket for de større fluene synes jeg (bortsett fra vulgata/danica). De mindre 17 og 19 feks, bruker jeg kanskje 70-80% comparadun på (brun-aktig og oliven-aktig). Er ikke mye materiale som trengs da. Et par nakker, fibbets, litt forskjellig biot, en boks fin-dubbing og god cdc :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...