Gå til innhold

Rydgrens 12 utvalgte - nr. 4 Parachute Adams


Tom J. Fillan

Anbefalte innlegg

Hei dere. 

Hørte på podcast og hørte Tore Rydgren sette sammen «Den norske flueboksen», med hans 12 utvalgte fluer. Siden jeg liker minimalisme fikk jeg lyst til å binde en slik boks, og se hvor godt den klarer seg i skog og fjell.

Har kommet til Parachute Adams nå, og ønsker å binde en så forenklet variant som mulig, i ulike størrelser, men som fortsatt fisker bra. Vulgata/Danica kommer seinere.

Hvordan mener dere den da bør bindes?

Her er forresten lenke til Rydgrens favoritter:

 https://www.statskog.no/nyheter/rydgrens-12-utvalgte-den-norske-flueboksen

 

Endret av Tom J. Fillan1
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar🙏
Tenkte noe i den retningen, evt muligens mørk grå i kropp og litt lysere vinge.

Vurderte også å tusje grizzlyhackle sort på den ene siden, som jeg så noen gjorde det på Youtube, men det er kanskje unødvendig da formålet er så enkelt som mulig. 

cdc comparadun har jeg aldri bundet, så mulig det er lettest med hackle? Skal sjekke det opp 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt! Jeg er alltid på utkikk etter forenkling og færre typer fluer, men lykkes bare delvis med det 🙂

Adams er ment å være en generisk imitasjon av en døgnflue. Den fungerer godt i elv, der døgnfluene ofte kan ha litt lyse farger. Gråfargen i kroppen til Adams kan derfor imitere disse tilstrekkelig så ørreten/harren tar den.

I skogsvann og i fjellet hadde jeg laget den med betydelig mørkere kropp, slik Truls beskriver. Det er fordi at de døgnfluene en kan forvente å treffe på i størrelse 12-20 er mørkebrune, nærmest svarte i kroppen. På stille vann på vårparten i marka er det Marginata og Vespertina en kan forvente. Litt senere, på forsommeren, er det de samme døgnfluene som klekker i fjellet. Sjekk ut bilder i klekkerdatabasen så ser du hvor mørke de er.

Bind gjerne str 12 og 14 som parachute. På mindre kroker anbefaler jeg comparadun med cdc i vingen.

Lykke til!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...