Gå til innhold

Hanak h230 bl til Parachute Adams?


Tom J. Fillan

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bundet opp noen Parachute Adams  på krok Hanak h230bl str. 14, og har nå begynt på str 12. 

Når jeg kaster fluene opp synes jeg de faller fort, og er nå redd for at jeg har bundet dem forgjeves hvis de flyter dårlig el verste fall synker. Mener jeg fikk beskjed om at de kan brukes til tørt da jeg kjøpte dem.

Hva tenker dere? Har lyst å fortsette da jeg liker kroken, som jeg også har brukt til buzzere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanak sin medium wire er litt tjukke i forhold til for eksempel Tiemco har jeg inntrykk av. Jeg bruker en del Hanak med medium wire (H230, H270, H280 mm). Med litt gjennomtenkte tørrfluer fungerer det utmerket. Hjortehårsfluer og parachute er ikke noe problem på disse krokene. Fordelen med kroken merker du den dagen storfisken biter 🙂 Disse tåler juling.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet Parachute Adams på Hanak h230bl str 12 i vasken, og den lå veldig dypt med kroppen nedsunket. Hadde da impregnert med Water Shed først, og deretter tmc fett. Må også si at jeg har forsterket mye med lakk der whip-finish ble avsluttet ved vingerota, og på hodet, så flua har kanskje blitt tung av dette. Bruker nå en liten dråpe lynlim rundt vingerota istedet.

Kanskje flua faller litt saktere med fortom på, og at det blir litt bedre ved praktisk fiske. 

Har kjøpt H130 bl nå og binder noen på det. Mye mer vinglete krok og krokgapet er mindre, så usikker på krokingsegenskapene, og soliditeten. Har også kjøpt Loon fly dip for å impregnere etter at jeg har bundet flua. 

Prøver 230 bl fra str 14 og oppover. Hvis dere kan bruke den, så må jeg også få det til👍 Reduserer lakkingen og har 3-4 runder med to hackel (grizzly+ brun).

Takk for innspill🤓

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du nøye med å prøve å få hackelet til å ligge i ett plan vannrett? Hackle som spriker til alle kanter har dårlige flyteegenskaper.

Et triks for å få til hackle i ett plan (dette kjenner du kanskje til) er å dra av alle hackefibre på innsiden av hackelet. Det er den siden av hacklet som peker mot vingen som skal fjernes. Surr hackelet 6-8 ganger rundt vingen, pga halvert mengde hacklefiber.

Det er også viktig å lage et pent og jevnt fundament i roten av vingen med bindetråd. Start surringene øverst og legg ene under den foregående. Stopp før du når helt ned til innfestingspunktet for vingen, ellers spriker siste runden(e) oppover.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri testet å ta av hacklefibre på den ene siden av stammen. Mine hackler spriker nok mer enn de fleste proffe videoene jeg har sett på Youtube. Men kan ikke huske å ha sett at feks Barry Ord Clark tar av hacklefibre. Har imidlertid sett at noen tar av noen hacklefibre på den ene siden helt i starten av hacklesurringen. Synes det er litt vanskelig å få hacklet til å ligge 90 grader mot vingen pga det vrir seg når det festet til fundamentet…
 

Jeg surrer slik at den blanke siden av hacklet vender nedover. Synes kanskje jeg surrer for dypt ned i vingerota, så kan teste å stoppe litt før, som du foreslår. 
 

Legger ved noen bilder.

46FFE35B-AE5B-4FFC-A709-E798757A07C4.jpeg

ACDF7730-C645-40FB-99BC-79845DCF3FCA.jpeg

D93CBD9D-F7E5-47A3-BC78-5269834A9C8D.jpeg

348BB945-2171-46AA-A108-5539DAB280F1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2022 at 6:06 PM, Jarle TL said:

Er du nøye med å prøve å få hackelet til å ligge i ett plan vannrett? Hackle som spriker til alle kanter har dårlige flyteegenskaper.

Et triks for å få til hackle i ett plan (dette kjenner du kanskje til) er å dra av alle hackefibre på innsiden av hackelet. Det er den siden av hacklet som peker mot vingen som skal fjernes. Surr hackelet 6-8 ganger rundt vingen, pga halvert mengde hacklefiber.

Det er også viktig å lage et pent og jevnt fundament i roten av vingen med bindetråd. Start surringene øverst og legg ene under den foregående. Stopp før du når helt ned til innfestingspunktet for vingen, ellers spriker siste runden(e) oppover.

Jeg har ikke fisket like lenge som deg, dog har jeg en helt annen oppfatning av akkurat dette med hackle. Et hackle som er et knepp for bustete enn for lite bærer bedre hos meg, mens strippet hackle ofte virker å bli for føyelig og jeg opplever at de synker fortere. Et ustrippet hackle og 2-3 turns maks er det som har funket best for meg, samtidig synes ikke jeg det blir spesielt bustete heller. Slenger ved tre bilder av parachutes med ustrippet hackle: 

_DSC5493.thumb.jpg.b5f77390af0488301b72fe491c0079ca.jpg

568671631__DSC5329(1).thumb.jpg.6e20a7118b641614fce0af868ecbbeb6.jpg

_DSC5338.thumb.jpg.d9b1ce2e325e5550dc366075a596d03f.jpg

 

Å strippe hackle er juks... 

Endret av Roaas
  • Lik 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannvittig fine Roaas!

Binder noen med strippet og noen ustrippet. Fikk til en fin en selvom det var ustrippet. Blir billigere å utnytte mer av hackelet også🤓 

Et poeng er å gjøre ting så enkelt som mulig også, når jeg binder Den norske flueboksen: https://www.statskog.no/nyheter/rydgrens-12-utvalgte-den-norske-flueboksen

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Tom J. Fillan said:

Vannvittig fine Roaas!

Binder noen med strippet og noen ustrippet. Fikk til en fin en selvom det var ustrippet. Blir billigere å utnytte mer av hackelet også🤓 

Et poeng er å gjøre ting så enkelt som mulig også, når jeg binder Den norske flueboksen: https://www.statskog.no/nyheter/rydgrens-12-utvalgte-den-norske-flueboksen

Tusen takk skal du ha! Å binde med ustrippet hackle hatet jeg før, men med 2-3 turns så får man ett fyldig hackle som legger seg ganske fint og som du sier så benytter du mye mer av hver fjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (På 1/29/2022 den 16.22):

Et hackle som er et knepp for bustete enn for lite bærer bedre hos meg, mens strippet hackle ofte virker å bli for føyelig og jeg opplever at de synker fortere. Et ustrippet hackle og 2-3 turns maks er det som har funket best for meg, samtidig synes ikke jeg det blir spesielt bustete heller.

Jeg er helt enig med deg jeg. Tipset med å riva av litt hacklefiber på ene siden var ment som en hjelp for å få til flest mulig hacklefibrer i horisontalt plan. For jeg er helt overbevist om at jo flere hacklefiber som får mulighet til å støtte opp parachuten, jo bedre og mer stabilt flyter den. Fibre som stikker opp og 45 grader langs vingen fyller ingen funksjon.

Flotte fluer Roaas! Jeg benytter også 2-3 turns uten å rive av fibre. Uryddig hackle (i horisontalt plan) fisker best og ser mest fishy ut 🙂

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...