Gå til innhold

Klekketid og sesongvariasjoner i Finnmark


Stian Midtdal

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur til Finnmark i sommer. Tenker å fly til Alta og leie bil derfra. Har ikke vært i Finnmark før, men har funnet en del plasser jeg ønsker å prøve sør for Alta og nedover mot grensa.

Det jeg er usikker på er hvordan jeg skal forholde meg til sesongvariasjoner, klekkinger og planlegging. Slik jeg har forstått det, så er juli den måneden som vanligvis er den beste der oppe, men det vil variere ut i fra sesongvariasjoner. Jeg tar foreløpig utgangspunkt i at midten av juli er mest "bankers", og har ut i fra det bestilt flybillett og leiebil med mulighet for endring av tidspunkt. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal forholde meg til om jeg eventuelt bør endre tidspunkt når avreise nærmer seg:

1. Stemmer hypotesen om at midten av juli sannsynligvis er mest "bankers"?

2. Hvordan og eventuelt når kan jeg bli klar over at sommeren er tidlig eller sen? Kan jeg gjøre noe annet enn å følge med på temperaturer (selv om jeg ikke vet hva som er kalde og varme sommere der oppe..)?

Jeg kjøper som sagt flex-billetter og planlegger å justere avreisetidspunkt ettersom hvordan sesongen utvikler seg. Alle tips blir mottatt med glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...