Gå til innhold

Klinkhammer - valg av farge og imitasjon


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Klinkhammer, er det en universalklekker som kan imiterer en nymfe som har steget til overflaten og prøver å krype ut av skallet sitt? Og så lenge man tilpasser størrelse og farge så kan den imitere både døgnfluer og mygg. F.eks. sort som mygg. Brun som døgnfluer. Men hva er da greia med de tofargede  versjonene? De med grønn/oliven kropp og brun dubbet thorax. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble vel designet som en vårflueklekker i utgangspunktet. De har typsk lysere farge bak og mørkere forparti.

Men mønsteret i seg selv kan jo varieres til å etterligne det meste som klekker i overflaten. Jeg bruker for min egen del dette møsteret i to varianter, den svarte som jeg la ut bilde av her om dagen og tilsvarende med gråolivenaktig bakkropp og grizzly hackle. Disse vil jeg kalle mygg- eller multiklekkere

Som døgnflueklekker så har jeg best erfaring med en flue som ligner quigleys cripple (se artikkelsamlingen her på siden) bare i mørkebrun med mørk grå vinge, enten i cdc eller rådyr. Skal se om jeg finner bilde. Ellers bruker mange rune sin vespertinaklekker (leptoemerger i fluedatabasen) med gode resultater, uten at den har fungert spesielt godt for meg.

 

 

La til bilde

IMG_20210120_180658.jpg

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (5 timer siden):

Takk Truls. Da får jeg binde opp litt av de variantene. Men blir grizzly hackle på de fleste da det er nakken jeg har.

Bare et lite tips dersom man har få nakker; det er mulig å skjære av deler og farge dem. Jeg husker jeg farget en liten bit grizzly vha pulverkaffe og eddik. Ble smæsjing farge. Eddik ble vel brukt til slutt for å sette fargen. Lurer på om biten først lå og trakk i kaffen en god stund. Husker ikke om det var noe mer oppi kaffen, men du kan evt prøve å søke deg frem her på forumet. Kan vel også bruke sånn tekstilfarger som man kjøper på panduro om jeg ikke husker helt feil. 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (På 25.1.2022 den 10.09):

Den ble vel designet som en vårflueklekker i utgangspunktet. De har typsk lysere farge bak og mørkere forparti.

Men mønsteret i seg selv kan jo varieres til å etterligne det meste som klekker i overflaten. Jeg bruker for min egen del dette møsteret i to varianter, den svarte som jeg la ut bilde av her om dagen og tilsvarende med gråolivenaktig bakkropp og grizzly hackle. Disse vil jeg kalle mygg- eller multiklekkere

Som døgnflueklekker så har jeg best erfaring med en flue som ligner quigleys cripple (se artikkelsamlingen her på siden) bare i mørkebrun med mørk grå vinge, enten i cdc eller rådyr. Skal se om jeg finner bilde. Ellers bruker mange rune sin vespertinaklekker (leptoemerger i fluedatabasen) med gode resultater, uten at den har fungert spesielt godt for meg.

 

 

La til bilde

IMG_20210120_180658.jpg

Hva er det du har som hode på denne? Ser ut som herl i halen og i kroppen. Er det bare dubbing bak hackelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (8 minutter siden):

Hva er det du har som hode på denne? Ser ut som herl i halen og i kroppen. Er det bare dubbing bak hackelet?

Den er bundet ganske enkelt, noe jeg gjør med alle fluene mine. 

Det som stikker ut bak hackelet er restene av cdc. "Spissen" peker fremover, den butte enden av fjæra peker bakover, og backelet deler cdcfjæra to. Så klipper jeg bare av cdcen bak hackelet så det danner en liten krage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...