Gå til innhold

Anbefalinger til fortomsmateriale?


Unge Haugen

Anbefalte innlegg

Hei! 

Før det braker løs i ferskvann igjen, vurderer jeg å gå over til å lage egne fortommer som et alternativt til å kjøpe ferdigtaperte i butikk. Jeg ser det er en del på nettet som anbefaler Maxima Chameleon og Maxima Ultragreen til dette formålet når det gjelder monofilament. Disse virker ikke å være helt enkelt å få tak i gjennom norske butikker. Når det gjelder fortommer i fluorokarbon, så har jeg ikke klart å finne noen spesielle anbefalinger i det hele tatt. 

Er det noen her som har noen anbefalinger til sener, nåde mono og fluorokarbon, som egner seg til bruk i fortommer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Roaas said:

Hvorfor lage dine egne? 

Det er kult å lage egne.

Jeg bruker Maxima chameleon, har .50 til .20, tippetring og nylon eller fluor tippet.

Skitt Fiske hadde da jeg shoppa, Prisjakt er et greit sted å sjekke hvem som har inne. Sist jeg supplerte fant jeg litt hos mistpool.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan Pretorius skrev (2 timer siden):

Mulig jeg er jævli sær men kastinga og presentasjon tok seg veldig opp med hjemmelagde fortommer.

Det er ikke tvil om at fortom er veldig viktig mtp både kasting og presentasjon. Kasting gjør vi alle litt forskjellig og det å treffe kombinasjonen stang-snøre-fortom utgjør stor forskjell. Hovedgrunnen til at jeg foretrekker ferdigaperte på stillevann er støyen i overflaten som knutene lager når man drar opp til nytt kast, og når man skal lirke litt liv i flua. Hadde kast/presentasjon lidd under at oppsettet ikke fungerte godt nok hadde jeg funnet en annen løsning, og da er det å tilpasse sin egen fortom en stor fordel.

Jeg var mye mer sårbar for om oppsettet ikke var optimalt tidligere, så jeg vet ikke om rutine og erfaring endrer det, men jeg har kastet veldig mange ulike oppsett, klasser og ulike fiskesituasjoner og føler at det gjør at jeg lettere tilpasser meg utstyret. Viktigste er jo å finne et oppsett som fungerer godt nok til at man ikke trenger bekymre seg for den biten når man er på tur

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (1 time siden):

Det er ikke tvil om at fortom er veldig viktig mtp både kasting og presentasjon. Kasting gjør vi alle litt forskjellig og det å treffe kombinasjonen stang-snøre-fortom utgjør stor forskjell. Hovedgrunnen til at jeg foretrekker ferdigaperte på stillevann er støyen i overflaten som knutene lager når man drar opp til nytt kast, og når man skal lirke litt liv i flua. Hadde kast/presentasjon lidd under at oppsettet ikke fungerte godt nok hadde jeg funnet en annen løsning, og da er det å tilpasse sin egen fortom en stor fordel.

Jeg var mye mer sårbar for om oppsettet ikke var optimalt tidligere, så jeg vet ikke om rutine og erfaring endrer det, men jeg har kastet veldig mange ulike oppsett, klasser og ulike fiskesituasjoner og føler at det gjør at jeg lettere tilpasser meg utstyret. Viktigste er jo å finne et oppsett som fungerer godt nok til at man ikke trenger bekymre seg for den biten når man er på tur

Helt enig i det du skriver. Jeg har brukt mye frustrasjon på ferdig taperte fortommer, spesielt etter at jeg har gått helt over «mjukvare» har jeg følt at enkelte fortommer ikke har vært tilfredsstillende.
Ja jeg har alltid ett par ferdig taperte med meg men selv på sære røyer så var ikke tre stk blodknuter sjenerende når jeg løfta for nytt kast.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Åsbø skrev (18 timer siden):

Jeg gjør også som Truls. Jeg kjører 12 fot 4X ferdig tapert->mikroring->spiss. Vedrørende spissmareriale så har jeg fått god erfaring med orvis sitt.

Lagde en del tapperte leadere før og de blir gode, men jeg er vel blitt lat😁

Ser jeg må rette meg selv. Jeg bruker spissmateriale fra SA, ikke Orvis. Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...