Gå til innhold

Stillevannsfiske 2022


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Må hive meg på gratulasjonene :) Uvirkelig fisk å finne i slutten av september for oss vanlige dødelige! Jeg legger ved bilde av en litt mer vanlig fisk for å dra ned snittet litt… 😜

Selv testa jeg et vann jeg ikke hadde kikka i før i dag. Får alltid litt høyere puls av å prøve no nytt :] Fin natur, klart vann, buggs i lufta, vakende fisk. Bare litt begrensa i størrelsen de jeg fant. Fiskene var fine å se til, og de virket å ha fått bra med mat gjennom sommeren. Jeg gjetter det burde være mulig å finne større fisk i dette vannet og…


F411D54C-08F9-45CB-9AB1-7CEB7ACD9A67.thumb.jpeg.e7bce1865c5d39887d3c91a5349df644.jpeg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ut å denge litt torsdag i arbeids ærend.. Nye lines som skal testes og signes av før produksjon. Jeg synes de fortjener å bli med på litt skarpe oppdrag for å få sjekket av presentasjon etc... Gjør jo ingen ting at det biter litt heller... Juksefæsk dette her.. rigga opp 5ern med 18 fots fortom og en liten grå minizonker på 4cm og kjørte en økt med fokus på litt fine presentasjoner på lure steder. Det betalte seg det i form av fisk, 5 abbor, en 800grams og denna her på bildet som bikka 1,2. Slitsom dag på jobb, god helg!

image.png


image.png

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli en stund siden nå, men jeg måtte ha en avslutningstur i nærområdet her hjemme før fredningen inntraff når elgjakta starter.

Det var en veldig todelt tur, hvor formidaggen var helt håpløs, det var helt blikk stille og bare man la ned snøret så var fisken vekk og vakingen slutt. Det ble et par frustrerende timer, før vinden endelig kom og det skulle hjelpe veldig på lettskremtheten.

Det ble mye færre fisk som vaket, men de som gjorde gikk veldig steady og plukket det som kom innen området deres. Så enden ble tross alt veldig god, jeg fikk 4 eller 5 i hoven og et par som slapp underveis. Etter dette var det bare å se mot salt sjø og sølvblanke ørreter!

 

IMG_20220921_150926_edit_168493490477932.jpg

IMG_20220921_153852.jpg

IMG_20220831_115732.jpg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke over ennå nei 🙂 Ble tur ut både fredag og i går og fisk ble det i håven begge dager. Ikke noen monstre men klager ikke på fisk på 5-800g i oktober. Cdc minidaddy har fanget bra i det siste og cdc myggen krok 19. Veldig sparsomt med insekter men et og annet havner utpå. Små mygg, små daddies, "fluer" ei og anna vårflue flyr ennå.
I går var knalldag med kompiser på skauen, tok oss til og med tid til bål 😄Da skal jeg si skuldrene er temmelig lave!

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har oppdaget et nytt fiske... I vår hørte jeg om noen som oppdaget mange store røyer, da de gikk i fjellet svært seint på høsten. Røyene gikk inne ved land, og det var mange av dem. Jeg har hørt tidligere at det nevnte vannet har fin røye, men dette pirret nysgjerrigheten min litt ekstra. Jeg har aldri jaktet målrettet på røye, og visste faktisk ikke at røya gyter veldig seint, og at den ofte er fiskbar i denne perioden. Jeg bestemte meg derfor for å finne mitt første røyevarp. Det var nå iallfall teorien...

Screenshot_20221106-175407_Gallery.thumb.jpg.28edb42ef75514a8a79547299b9ed351.jpg

Ifølge Google liker røya grunner i vann (naturlig nok), og er ikke så opptatt av rennende vann. Et 1881-kartsøk avslørte at det nevnte vannet hadde et par områder med grunt vann ved land. Jeg tenkte at DER går utvilsomt røyene mine og venter på meg. Artig hvordan et enkelte kartsøk kan få pulsen til å stige et par hakk... Jeg har for øvrig aldri fisket i fjellet i november før, men ny kunnskap ga blod på tann. Roaas sin youtube-video av fiske i skogsvann i oktober ga også ekstra motivasjon. Jeg plukket derfor fram fluestanga igjen, som egentlig var lagt bort for vinteren.

Vel framme ved den grunne bukta så var det helt stille. Jeg var dessverre litt seint ute for dagen, fordi hadde ikke sola takket for seg, så hadde jeg sett mye bedre ned i vannlagene. Her kommer også en innrømmelse: Jeg tok først to kast med spinner, for lettere å eksponere fisken, siden rekkevidden blir langt større. Målet med turen var tross alt å finne ut om fisken er der. På begge de to første kastene kom det bølger en meter bak spinneren. Jeg hadde dermed fått svaret jeg ønsket, og tok fram fluestanga.

Screenshot_20221106-175434_Gallery.thumb.jpg.54cf6f90229334b3f04e0cfd23bea795.jpg

Bukta var blikk stille, men snart så jeg et ørlite vak utenfor kastehold. Det luktet fjærmygg lang vei. Jeg la ut snøret, og ventet. Og ventet. Og så ventet jeg enda litt til. Blikket er festet på flua, en liten F-Fly, men det er hele tiden en indre kamp mellom stemmen som ber deg stirre på flua, og stemmen som ber deg kikke etter vak. Jeg gjør begge deler så godt jeg kan. Sånn sett er det litt enklere med vårfluer :). Noe annet bra med turen, er at jeg får prøvd flere turklær jeg har investert i. Turklær- og utstyr er noe som har opptatt meg et par år, så jeg har investert i litt av hvert nytt. Med temperaturer mellom 0 og 5 grader, og en times gange til vannet, så får bekledningen prøvd seg, noe som er til stor hjelp og en ganske stor dose glede. Når det gjelder fisket, så ble det derimot ganske dødt. Jeg ser et vak til, men fisker sikkert 1,5-2 timer uten særlig med liv. Men så, etter hvert vaker det derimot helt inne ved land på den ene siden, utenfor noen busker som strekker seg så langt de kan utover vannspeilet. Her er det bare å komme seg i posisjon.

Screenshot_20221106-175352_Gallery.thumb.jpg.e65662f19640d3bdddbf19a2a3107bf7.jpg

Fisken begynner å vake stabilt, det er faktisk to av dem. Den nærmeste bør være på kastehold... Jeg legger min F-Fly utenfor buskene foran meg, og venter. Så venter jeg litt til. Det vaker igjen, og denne gangen nærmere enn før. Det er godt mulig at fisken har retning mot meg. Og ganske riktig, etter noen øyeblikk der "tiden står litt stille", så vaker det cirka der flua mi er. Om fisken faktisk tok flua mi aner jeg ikke, for den så jeg ikke akkurat der den lå. Men jeg gjør iallfall tilslag, før hele fluesnøret kommer flygende og havner rett i buskaset foran meg. Nedtur... Snøret har selvsagt satt seg godt fast, og jeg prøver febrilsk å løsne flokene. Mens fisken fortsetter å vake, nå mer enn før. Idet snøret er nesten løst, setter flua seg selvsagt fast i fluevesten. Bom fast. Jo hardere jeg prøver å løsne kroken, jo hardere vaker fisken utenfor meg. På det nærmeste ser jeg head and tail-vakene fem-seks meter fra meg (jeg tipper den tar myggpupper). Jeg får omsider løsnet fluekroken med kirurgisk presisjon (med en blanding av febrilsk røsking), og kan endelig kaste ut på nytt. Og så, etter noen minutter, ser jeg fisken begynner å nærme seg flua mi igjen. Før den plutselig tar den, og jeg igjen gjør tilslag. Denne gangen sitter heldigvis kroken der den skal, og jeg kan kjøre min første november-fjellfisk noensinne. Skal sies at fisken neppe er større enn 2-3 hekto. Svaret får jeg ikke, for snart mister jeg den. Men det går helt fint, så lenge jeg fikk den til å ta.

Det er snart skumt, og tid for hjemtur. Jeg prøver noen kast med spinneren til slutt, som en vitenskapelig metode. Det følger etter noen fisker, og tre-fire av dem samler seg der jeg løftet spinneren ut av vannet. Jeg bestemmer meg for å pilke der de står, og da blir det liv i leiren. Den ene tar spinneren, jeg lander den, og slipper den tilbake. Jeg kan slå fast at eksperimentet var vellykket. Det er ingen tvil om at dette er et samlingssted for røyene, selv om jeg aldri så noe til de store. Jeg så for øvrig to døde røyer ligge på bunnen, godt mulig de har dødd etter gyting.

Dette ble en ekstremt mye lenger tekst enn planlagt. Og iallfall med tanke på at jeg kun kroket og mistet en 2-hektos røye. For min del var det uansett en svært interessant og morsom dag. Jeg lette på kart, fulgte noen teorier, og endte opp med å finne røyene akkurat der jeg håpet, langt inne på fjellet. Før jeg deretter kroket en av dem på tørrflue, noe jeg aldri har gjort før i november. Røyer kroker jeg for øvrig nesten aldri ellers heller. Dette ga mersmak, og la et ekstra element til fluefiskesesongen min. Blir det godvær neste helg, skal jeg prøve det andre området med grunner i dette vannet. Jeg kan jo ikke gi meg nå.

Endret av Kim Roger
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kult, @Kim Roger :) Jeg var ute i skogen og så vakende fisk selv i dag. Aldri vært ute i november før - men så lenge det ikke er is, er det håp. Jeg så vakende fisk, fikk en på femti gram (så ikke helt blanking, se tidligere diskusjon om tellende fisk) og var i det hele tatt happy med dagen :)

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Søndags morgen,

Det er ikke helt samme stemningen i været i dag som det var i går. Gårsdagen var vel første dag med sol og litt rolige forhold på lenge og tempen krøp vel opp i 12-13 grader midt på dagen. En dag som jeg og et par andre fiskekompiser utnyttet til max. Jeg var sterk i trua på vakende fisk og jammen fant vi ikke flere på solsiden av de tjernene vi besøkte. Knøttsmå mygg, mini daddys og noe som så ut som små møll var det jeg fikk med meg. Fisk ble fanget på minidaddy og flest på cdc mygg krok 19. 


Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

12 November 2022! Magisk stemning.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

I første vannet klarte jeg å lure opp et par fine på 6-7hg. Men i nr. 2 fikk jeg etter endel kommers lurt en som bikka såvidt kiloen og det må sies å være ultimat bonusfisk! Knallmoro på 3ern, 6x og cdc mygg.. 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Under her er når jeg skulle håve kilosen som var litt gal i forkant av dette, hadde en plan om å geleide den ut av torvene her men et lite tre på ytterste tova fikk jeg ikke lina over så det ble litt fram og tilbake og la det stå til... 😆

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den torva så ikke trygg ut, @Rune Stokkebekk! Villt at det er mulig å dra ut i November og fange en sånn fisk.

Var nydelig vær på Østlandet i går da - nesten som en kveld i august til tider. Jeg har nok vært av dem som har mentalt avslutta sesongen når september runder av, men i år har jeg fått tøyd strikken mye lengre enn før og det kommer jeg nok til å fortsette med. Var ute en tur i går og, og landa det som for meg er tidenes bonusfisk - ørret på 850g på cdc-mygg. Den holder nok skuldra greit nede til i alle fall mars.

5DAADA54-EF3E-4F95-86BA-AF88A32F2736.thumb.jpeg.9519ad058cea994f015416a40f257d09.jpeg

 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da ble det avslutning av årets fluesesong denne uka. Så kun ett vak så fokus ble på litt strømutsatte områder ved odder, smale sund og innløp/utløp. Røya liker seg på slike områder og avhengig av dybde går det i forskjellige vekter av kulehode nymfer agnet med maggot. Man kan også fiske i nærheten av røyevarpene(gyteplasser), men jeg lar gytefisken være i fred da det blir mindre og mindre røye mange steder i nærheten av Oslo og omegn. Jordsmonnet har begynt å avgi mer humus grunnet mindre sur nedbør og de fleste har vel registrert økt bruning av vannet under tregrensen. Røye blir spesielt skadelidende da den er avhengig av sikten for å finne mat.
Jeg fetter inn spissen av fluelina og evnt. første delen av fortommen slik at jeg lettere ser de ivrige smånappene når nymfa svever rundt og jeg trekker sakte i fluesnøret. Artig fiske helt til stangringene fryser til🥶
   

20221129_111606[1126].jpg

20221117_124200[1130].jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knut skrev (29 minutter siden):

Da ble det avslutning av årets fluesesong denne uka. Så kun ett vak så fokus ble på litt strømutsatte områder ved odder, smale sund og innløp/utløp. Røya liker seg på slike områder og avhengig av dybde går det i forskjellige vekter av kulehode nymfer agnet med maggot. Man kan også fiske i nærheten av røyevarpene(gyteplasser), men jeg lar gytefisken være i fred da det blir mindre og mindre røye mange steder i nærheten av Oslo og omegn. Jordsmonnet har begynt å avgi mer humus grunnet mindre sur nedbør og de fleste har vel registrert økt bruning av vannet under tregrensen. Røye blir spesielt skadelidende da den er avhengig av sikten for å finne mat.
Jeg fetter inn spissen av fluelina og evnt. første delen av fortommen slik at jeg lettere ser de ivrige smånappene når nymfa svever rundt og jeg trekker sakte i fluesnøret. Artig fiske helt til stangringene fryser til🥶
   

20221129_111606[1126].jpg

20221117_124200[1130].jpg

Herlig, det er noe av det kuuleste jeg har lest på lenge. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...