Gå til innhold

Insektnett


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Kim Roger skrev (2 timer siden):

Hva dere bruker for å sjekke insekter i elva, hvis dere ikke ser hva fisken tar.

Bruker ikke nett. Sjelden jeg aktivt prøver å fange noen insekter heller. Kommer de drivende rett på meg tar jeg kanskje opp en og ser. Dersom jeg ikke klarer å se hva fisken tar, begynner jeg bare å gjette. Er sjelden det er sånn supervanskelig å gjette seg frem til noe som burde funke, da jeg som regel vet sånn ca hva som er ute og flyr der jeg er :)

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er dessverre sjelden jeg får fisket i elv, så da blir det stort sett andre plasser enn der jeg bor. Kom til å tenke på at et nett i noen tilfeller kunne vært lurt. Jeg drømmer også om en NZ-tur neste år, og husker et par ørreter som stod og vaket sist jeg var der, og jeg klarte ikke å finne ut hva de tok. Da hadde et nett vært genialt. Men har aldri eid eller prøvd det, så tenkte å høre hvilke erfaringer dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (16 timer siden):

Ok. Er dessverre sjelden jeg får fisket i elv, så da blir det stort sett andre plasser enn der jeg bor. Kom til å tenke på at et nett i noen tilfeller kunne vært lurt. Jeg drømmer også om en NZ-tur neste år, og husker et par ørreter som stod og vaket sist jeg var der, og jeg klarte ikke å finne ut hva de tok. Da hadde et nett vært genialt. Men har aldri eid eller prøvd det, så tenkte å høre hvilke erfaringer dere har.

Akvariehåv som Roaas nevner må da være kjekk, kanskje bortsett fra at de er ganske kort. Har du vadestav får du mekke til noe som du fester akvariehåven i  :)

Hva med sånn håv kidsa bruker til alt mulig rart? Sånn med halvannen meter bambus-skaft, da får du rekkevidde, men helsike å drasse på sikkert.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker en sånn håv som Eirik nevner, bare at jeg har kappet av skaftet til 12-15 cm. Da går den ned i sekken eller rygglomma på fiskevesten. Henter ikke prøver dypere enn armen rekker. Jeg sørger også for å ha med en hvit bærepose som jeg legger inne i en ring med steiner og fyller vann oppi, som prøveskål. Da er det lett å studere krypene. (Jadda, er litt over snittet interessert i vannlevende insekter! 🙂 )

80D27DD1-F39D-4741-AE9C-2C0AD25837C0.jpeg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...