Gå til innhold

Vulgata dun, min første parachute (med spørsmål)


Kim Roger

Anbefalte innlegg

I fjor "oppdaget" jeg et godt fiskevann i hjemkommunen, som ligger lavere og mer tilgjengelig enn fjellvannene jeg normalt besøker. Der jeg fisker er halvkilos fin fisk, og målet mitt hvert år er å bryte kilosgrensa. DET er bra fisk (skal sies at jeg vet om vann med langt større ørret). I det nye vannet er det definitivt mulighet for kilosfisk, en kompis fikk en på to i fjor (på mark). Selv fikk jeg noen halvkilos i løpet av de få turene jeg fisket der, stort sett på vårflueimitasjoner, og mistet en langt større. Jeg ble selvsagt nysgjerrig på å finne ut hvilke insekter som lever i vannet, og fant blant annet en svært liten oransje døgnflue, som jeg aldri har sett før. I tillegg så jeg noe jeg er rimelig sikker på måtte være spinner av vulgata. Og siden jeg aldri har hatt en vulgata-imitasjon, må jeg selvsagt binde opp noen før sesongen.

Og den første har nå forlatt bindestikka. Jeg valgte Runes Polychenille Vulgata & Danica fra Fluedatabasen som utgangspunkt, men med litt andre materialer. Krok Ahrex FW500 str. 12, kropp av superfine dubbing, og hale av Veniard Extra fine vernille chenille. Jeg hadde derimot to utfordringer: Jeg vet ikke hvordan vulgataene i vannet mitt ser ut, med tanke på farge. Jeg har også kun bundet catskill tørrfluer, og kun kjøpt parachute-fluer. Dette ble derfor en litt ny bindeteknikk, selv om flua ikke er veldig avansert.

Spørsmål: 

1) Hvor mye har fargen å si for fangsten? Jeg mener å ha lest noen skrive at fargen spiller liten rolle, og at de får like mye uavhengig av farge. Nå er jo formen og avtrykket generelt det viktigste. Jeg skulle gjerne hatt noe brun chenille, men oliven er jo også greit. Eller, jeg vet jo ikke, fordi jeg kun har sett en mørk spinner in real life ved vannet. Men siden jeg hadde oliven for hånden, ble flua laget i den fargen. Så håper jeg "mine" vulgataer er likedan i virkeligheten, men det skal vel godt gjøres. Jeg finner det ut i sommer, men brun er vel mest vanlig (?).

2) Hvor viktig er haletråder? Har dere prøvd mye både med og uten? Jeg leste også en som skriver at haletrådene er uviktige, fordi han fikk like mye fisk uten. Men hva vet jeg. Jeg valgte å droppe dem, da jeg generelt ønsker enkle og effektive fluer. Men jeg er selvsagt lydhør når det gjelder ekspertisen.

3) Den største utfordringen med flua var naturligvis hackelet. En del fibre vrir seg litt oppover, og jeg måtte klippe av noen få. Å få flatt hackle er vel en treningssak. Men kom gjerne med tips, hvis det finnes noen snarveier. Hva er det viktigste å tenke på?

4) Jeg vil tro vingen er litt for lang? Hvordan er proporsjonene ellers?

Flua jeg bandt er cirka 2,5 cm lang, så skal jeg selvsagt måle litt nærmere hvis jeg treffer vulgataer igjen i sommer. Jeg legger ved et bilde av insektet jeg traff på i midten av juli i fjor. Bekreft gjerne at dette er en vulgata spinner, det kan neppe være så mye annet (evt. en marginata med gen-feil på steroider). Det var inne på land, så i verste fall er det bare noen hanner inne på land, og generelt lite vulgata-aktivitet i vannet. Men det finner jeg forhåpentligvis ut av.

 

DSC05495.JPG

DSC05498.JPG

DSC05500.JPG

Screenshot_20220326-193538_Gallery.jpg

Endret av Kim Roger
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flue du har bundet fisker i massevis.

I fjor startet vulgata alt for tidlig i mine vann , så jeg hadde ikke den boksen med . Var innstilt på siste Vespertina klekkingene med enorme mengder og sær fiske.

Fant heldigvis en gammeldags Daddy long legs i sammen med maur , og med litt lim blei vingene stående litt opp og alle beina tvinnet sammen til en lang kropp . Ørreten tok og jeg fikk ny pers på stille vann her hjemme !

 

Rimelig sikker på at bildet ditt er en Vulgata ja

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta funker knall, du trenger ikke haler. 2,5cm er langt nok kan lage de 2cm au og det funker like bra. Jeg gjør det fra krokøye til enden av bakkroppen.
Du kan legge på litt brune tusjflekker på et par-tre segmenter da hvis du vil. Vingen ser ikke så lang ut... jeg lager dem 17-18mm lange. Og du har nok hackle, det er viktig så den ikke velter.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...