Gå til innhold

Ny fluevest, Simms Headwaters Pro eller Orvis Ultralight


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Min kjære Walton fluevest fra 90-tallet har takket for seg. Nå blir det ny vest, og det står mellom 

https://www.xxl.no/orvis-ultralight-vest-vadevest-gra/p/1151981_1_style?gclid=CjwKCAjwloCSBhAeEiwA3hVo_d6p6nnGKghzHd3qRQBm7x73MaWlI5YyS4Uu9rzZ2c7HvzArkLJTjRoCkS4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

og

https://www.jaktia.no/simms-headwaters-pro-mesh-vest-boulder

Gamlevesten ligner mest på Simms sin, og den var jeg godt fornøyd med (selv om Simms sitter høyere på kroppen). Headwaters Pro virker også perfekt for lange vame dager, f.eks. i 30 grader på New Zealand. I tillegg er den halve prisen av Orvis (1 000 vs 2 000). Jeg synes derfor Headwaters Pro virker som et veldig godt kjøp.

Orvis Ultralight-vesten har derimot vertikale lommer, noe som tiltaler meg. Det er liten tvil om at flueboksene vil komme mindre i veien, spesielt under kastinga. Er det noen som har prøvd både med horisontale og vertikale lommer? Orvis-vesten veier også kun 340 gram, mot Simms som veier 453 gram. Det teller opp. Jeg vil tro Simms-vesten tørker litt raskere, men vet det ikke sikkert. Jeg har for øvrig Orvis Ultralight vadebukse, som jeg er godt fornøyd med.

Så får jeg selvsagt også prøve å finne ut hvem som passer best på kroppen. Ellers har jeg ikke behov for veldig mange lommer. Budsjettet var i utgangspunktet en tusenlapp, men hvem har ikke sprengt budsjettet sitt en gang eller ti?

Innspill?

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ørjan Pretorius Jeg har aldri brukt en pack, så har liten erfaring der. Men inntrykket mitt er at en vest passer behovene mine bedre. Jeg ser følgende fordeler, på mine turer:

  • Ørretfiske ved et fjellvann: Da pakker jeg ryggsekken, og bringer kanskje ikke vesten heller. Men sjansen er større for at jeg tar med fluevesten, enn en ekstra pack i tillegg til ryggsekken. Da er en pack uaktuell.
     
  • Sjøørretfiske i sjøen: Her fisker jeg mest i en tidevannsstrøm, og har med en stolsekk til diverse ting. Da er det ideelt med en vest, når jeg går rundt i området. Skal jeg spise eller drikke, eller trenger en ekstra genser, har jeg stolsekken som base. Andre steder jeg fisker sjøørret (om våren), hadde derimot en chest pack vært fin.
     
  • I lakseelva: Likedan som over, jeg har en stolsekk som base, til tingene mine. Så er vesten ideell for flueboks, fortommer, klipper med mer, når jeg går rundt og fisker.
     
  • Å gå langs ei ørretelv, f.eks. på en varm dag på New Zealand: Her vil kanskje en pack være bedre, men det kommer an på turen. Er jeg på flerdagerstur, bringer jeg ikke en ekstra pack. Da er ryggsekk/tursekk og fluevest bedre. På dagsturer har jeg en liten ryggsekk på skuldra, sammen med fluevesten på. Da er kanskje en pack bedre. Men en lett vest i mesh vil nok også fungere bra, sammen med en liten ryggsekk.

Når det gjelder chest pack vs fluevest sånn generelt, så tenker jeg at en vest gir bedre oversikt og har mindre lommer. Alt blir lettere tilgjengelig. Jeg anser en chest pack som "klumpete", og at jeg drasser rundt på ting jeg heller har liggende i stolsekken. Så skal det sies at jeg ikke overlesser fluevesten med ting, da ville den blitt ubehagelig. Men igjen, jeg er vel en "vest guy" i utgangspunktet, så godt mulig at jeg er preget av det, og overser noen av fordelene med pack også.

@RolvS og @Lamson Guru Takk for tips. Men til mitt bruk tror jeg vestene ovenfor kommer litt foran på lista. Har hørt veldig mye bra om G3, men den er vel litt tyngre, og dyrere. Experience så jo interessant ut, men synes Orvis sin virker litt lettere og luftigere.

Endret av Kim Roger
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Kim Roger skrev (13 timer siden):

@Ørjan Pretorius Og hvordan vurderer du produktene til ditt fiske? Jeg kjøpte for øvrig Simms-vesten, jamfør en annen tråd. Så forresten en liten video der Guideline Experience Waistbag fikk litt reklame. Ser jo også veldig bra ut til sitt bruk.

Tja...i utgangspunktet så tenker jeg minimalistisk når det kommer til utstyr (ikke alle er enig om akkurat det). Sjøl så syns jeg vest blir "litt for mye" for meg, det blir for mange lommer å putte ting i. Hoftetaske, hadde en Simms ett eller annet) med fluestæsj i syns jeg bare er hazzel å dra frem og tilbake, og jeg føler den er i veien hvis jeg skal sette meg ned. Chestpack passer fint hvis jeg skal ha alt med meg og traver litt vekk fra sekken eller blir gående litt rundt og må bytte oppsett. Har brukt to forsjellige chestpack, en liten Simms (på størrelse med Vison mini bra) som var helt super til markabruk og hvis en kun har med en boks eller to små. Den jeg har nå er Vision Mycket Bra eller hva den nå heter....den liter jeg veldig godt. Det jeg liker med chestpack er at da har jeg arbeidsplassen høyt oppe.

Laynard har jeg laget selv av paracord, funker fint i marka eller hvis en har en boks i lomma. Vet at noen brukes laynard i tillegg til hoftetaske.

Jeg har ei hoftetaske nå, Vision Aqua Handles tror jeg.

Slingpack har jeg ikke tenkt på, er ikke det for hipstere?

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chest pack er den beste løsningen jeg har prøvd dersom man klarer seg med minimalt (med 1-2 fluebokser). Befriende og er aldri i veien. Men begrensningen ligger i størrelsen, så der kommer den til kort for min del.

Endret av Jarle TL
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette innlegget er godt for noe, men det er noen tanker jeg har om vest vs hip pack.

Jeg har ikke rukket å teste all verden, men jeg har hittil vært vekselsvis hip pack og vest dude. Jeg aner ikke hvordan jeg har bestemt meg for hvilken det jeg har tatt på de gangene jeg har måttet velge en av de til en tur, men jeg har det på god tro at det ikke er noe mønster. Jeg liker begge deler veldig godt, men ikke sammen så klart. Eller, er det klart? Uansett, jeg synes begge deler funker like godt på hver sin rare måte. Det jeg har savnet med packen har jeg fått med vesten, og vice versa. Jeg heller oftest mot pack tror jeg. 

Etter innlegget til Ørjan så har jeg bestilt meg en lanyard, nettopp for å se om jeg kan eliminere vesten. Dette er bare fordi jeg synes det er lettere med hip pack og jeg føler jeg får med meg mer og har mer oversikt. Samtidig synes jeg det er deiligere å ha håven "fast" på ryggen festet i packen, istedenfor slengende på ryggen festet i vesten. Ved å ha en lanyard kan jeg ha mesteparten av det jeg bruker foran, som klipper, litt tippetmateriale, impregnering, en lettvekts flueboks med et sortert utvalg for den aktuelle dagen/situasjonen, plukket fra de andre boksene. Trolig blir det også de fluene jeg bruker mest gjennom sesongen. Da kan packen være bak og inneholde det jeg trenger av drikke, kamera, ekstra fluer, forceps, ekstra fortommer osv. Samtidig kan jeg bruke sekk istedenfor pack om ønskelig på en lengre dagstur, da vil jeg ha alt lett tilgjengelig rundt halsen, men samtidig et ekstra arsenal i sekken.

Dette blir jo virkelig ikke et svar verdig spørsmålet ditt ser jeg, men heller et lite slag for hip pack + lanyard som jeg tror kommer til å bli mitt "go to" setup i år. Mistenker vesten blir støvete. For ordens skyld kan jeg nevne at vesten er en Simms Freestone vest og packen er en Fishpond Thunderhead Submersible Lumbar. 

Endret av Roaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (13 timer siden):

Chest pack er den beste løsningen jeg har prøvd dersom man klarer seg med minimalt (med 1-2 fluebokser). Befriende og er aldri i veien. Men begrensningen ligger i størrelsen, så der kommer den til kort for min del.

Selvsagt spiller størrelse på chestpacken inn i forhold til hva man kan ta med seg. En del produsenter har med en liten tilhørende sekk til chest-packen slik at man får med det noen bokser ekstra. Hvis en ser på Umpqua ZS2 500 som Lance Egan bruker, å han har mange fluebokser i sin chestpack, så kan man han både den med rent bakstykke eller med tilhørende liten sekk samt montere den på en sekk. 

Min Vision Mycket Bra kommer med en liten sekk som jeg får stappet klær, mat og mer stæsj i. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette enklest mulig for meg selv, jeg bruker en liten sekk hvor jeg har alt utstyr tilgjengelig, og hiver bare oppi matpakke og vannflaske og eventuelt ekstra bekledning jeg måtte se at jeg trenger. Jeg har den 'alltid beredt' og kan bare velge den stanga og snella jeg måtte ønske å gi fisketid. 

Eneste jeg kunne ønske meg var en metode for å samle boksene så de ikke ligger løst i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stolsekken er stort sett med meg til dit jeg skal fiske. Så man kan ta med det som måtte ønskes.

når det kommer til vest liker jeg best at de store lommene i front er vertikale. Dette har nok mye å gjøre pga kroppsformen som er slank. Horisontale lommer kommer liksom i veien. Jeg setter stor pris på en stor rygglomme som dekker hele ryggen. Fint til ekstra genser/ regnjakke mm. Gjerne i mesh ( hullete stoff) som gjør den lett og gjerne med polstring rundt nakke og skuldre.

Det finnes mange ulike gode leverandører, og sikkert derfor vanskeligere å velge. Men stor rygglomme kan jeg ikke være uten.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med en sånn «hva liker du best og hvorfor» tråd. Selv om det er litt highjacking av tråden t @Kim Roger kanskje?

I motsetning til @Ørjan Pretorius har jeg trodd hip-packs var for hip-stere, så jeg har brukt en Patagonia atom sling noen år, og jeg har vært knall-happy.

Det er noe som trekker ned, det blir vått om man vader dypt. For meg som liker å «leier nymfer», er nettopp dyp vading en del av gamet så derfor har slingen fått konkurranse. 

En annen litt upraktisk sak med sling, er håvfeste. Om man har det på slingen slenger håven rundt når slingen svinges fram. Sitter håven på jakka, lugger slingen i håven når den svinger rundt.

Og deri ligger nok også en del av forklaringen, tenker jeg, på hvorfor konkurransefiskere liker chest-packs høyt på brystet - når man vader dypt holder innholdet seg tørt, og det er effektivt å ha «arbeidsstasjonen» rett under nesa når man bytter fluer hvert tiende minutt.

Det jeg kanskje ønsker meg, er noe som er lite og nett nok til å ta med på den korte ettermiddagsturen opp til nærmeste mygg-høl, og stor nok til å romme et ekstra sett med ull, thermos med kaffe og regnjakke for den litt lengre turen. Mulig jeg ber om for mye.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijacking går bra ja. Jeg bør definitivt ikke gjøre det, men kommer sikkert til å prøve Orvis-vesten jeg ikke kjøpte, hvis jeg ser den i butikk. Er som sagt middels fornøyd med de horisontale lommene på Simms-vesten jeg endte opp med. Ellers liker jeg å ha håven på ryggen, langt unna buskas og kratt (med håndtaket nederst). Det funker bra med vest. Rygglomme bruker jeg aldri. Er ellers lite fan av innerlommer, for annet enn fiskekort med mer. Skulle gjerne hatt et par ytterlommer til foran på simmsen, som den gamle Walton-vesten hadde, da den var lengre. Har med 1-3 fluebokser, 2-3 ruller med snører/tippet, et par ferdige fortommer, klipper, impregnering for tørt, knuteverktøy, ullindikator-sett og krokutløser. Mobilen havner i ei lomme på innsida på nyvesten. I lakseelva har jeg også med en prest. Trenger ikke prest, men den er litt nostalgi og gir meg en god følelse.

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Umpqua vest. Toketee tror jeg den heter. Den har vel kommet i litt oppgradert og annerledes versjon siste år. Hadde en Simms-vest før som omtrent var som å ha på seg en 100 liters sekk rundt hele kroppen, helt jæskla diger og bulkete. Er veldig glad i denne vesten. Den er lettvekt, og ikke varm på noe vis. Har som regel med kun to fluebokser med av typen stor. Kan nok ha flere, men da synes jeg den blir for svær. Andre bokser får gå i sekken. Ellers har den selvfølgelig alt. Fortommer, tippets, tippetringer, flyemidler, synkemidler, klipper, amadou, mud, peang, nappindikator, myggmiddel og håv med sånn spiral-håvutløser. Vesten er 100% klar hele tiden og er bare å slenge på. Kunne nok lagt litt mere av stæsjet i sekken, men er greit å ha det der. 

Kjøpte meg ny belly med årer, og da kommer vesten i veien for effektiv roing. Da blir det vel å legge ting i lommene på bellyen, men litt kjipt med flytting frem og tilbake før og etter. Eventuelt får jeg bare ro sakte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Eirik Rusten said:

flytting frem og tilbake før og etter.

Jeg funderte på å ha komplette vest/veske-pakker for forskjellige scenarier. Ei veske for sø, vest for elv, sling for skau, hip for belly. Ting går desverre ut på dato da…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
On 4/26/2022 at 7:24 PM, Roaas said:

Jeg vet ikke om dette innlegget er godt for noe, men det er noen tanker jeg har om vest vs hip pack.

Etter innlegget til Ørjan så har jeg bestilt meg en lanyard, nettopp for å se om jeg kan eliminere vesten. Dette er bare fordi jeg synes det er lettere med hip pack og jeg føler jeg får med meg mer og har mer oversikt. Samtidig synes jeg det er deiligere å ha håven "fast" på ryggen festet i packen, istedenfor slengende på ryggen festet i vesten. Ved å ha en lanyard kan jeg ha mesteparten av det jeg bruker foran, som klipper, litt tippetmateriale, impregnering, en lettvekts flueboks med et sortert utvalg for den aktuelle dagen/situasjonen, plukket fra de andre boksene. Trolig blir det også de fluene jeg bruker mest gjennom sesongen. Da kan packen være bak og inneholde det jeg trenger av drikke, kamera, ekstra fluer, forceps, ekstra fortommer osv. Samtidig kan jeg bruke sekk istedenfor pack om ønskelig på en lengre dagstur, da vil jeg ha alt lett tilgjengelig rundt halsen, men samtidig et ekstra arsenal i sekken.

 

Vi er på tampen av sesongen og jeg har til nå fått brukt lanyard og hip pack på veldig mange turer, så føler jeg har et og annet jeg kan si om det. 

Til å starte med er det kan det oppsummeres med at det har vært veldig digg med en løsning ifht dette å ikke måtte rote i hip packen hyppig, ha det meste lett tilgjengelig rundt halsen og det minimalistiske har vært ganske komfortabelt. Jeg har dog noen negative ting å si om dette oppsettet også.

Pros
- Minimalistisk. Det føles lett og behagelig å ha på. Ikke så klumpete. 
- Enkelhet. Det å ha alt det essensielle tilgjengelig foran uten at det blir for mye har vært ganske digg. Det går raskt å impregnere, tørke, klippe og ordne. 
- Oppbevaringen. Du får med deg ganske mye i et sånt oppsett. Sekken kan du derfor la stå hvis du planlegger å være i et område, og du får med deg kamera, drikke, flere fluebokser og ja, det viktigste. 
- Dette oppsettet passer veldig bra om du skal gå med turbukse og fjellstøvler. 
- Om du er på fjellet, skal ha med deg flere fluebokser og mtp plass/vekt ikke tar med hip pack, så er lanyard helt klasse for å ha det du bruker mest lett tilgjengelig, mens resterende fluebokser ligger i sekken. Det fungerte ekstremt bra for min del i sommer. 

Cons
- Jeg synes plasseringen av håv er veldig knotete. Den sitter, men har en lei tendens til å skli opp om du beveger deg mye, veklser hyppig mellom å sitte/stå.
- Packen blir tung og kan skli ned om du har veldig mye oppi der, og om den strammes veldig godt føles det litt i overkant trangt. 
- Ved bruk av vadere bruker jeg heller vest for å gjøre meg mer mobil. 

Nå som vi er på høstparten og det er mer regn, kjøligere og våtere terreng, fisket er mer tregt, mer venting etc så blir det mest vadere. Så nå har jeg begynt å ty til vesten igjen. Det er mindre klumpete med vadere og føles mer befriende enn hip pack og lanyard av en eller annen grunn. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...