Gå til innhold

Abbor på popper?


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

En ide som har gradvis har utviklet seg. Det begynte med at jeg hadde en del jaging - plasking på gjeddepopperne uten at fisken satt i fjor. Men en  dag kunne jeg konstantere med det blotte øyet  på et par meters holdAbborer, ganske store som , tok popperen, men 2/0 og 4/0 krok ble selvfølgelig for stor for abboren. selvom de prøvde på alle måter å å i seg bytte. Ideen er å prøve noen mindre eksemplarer av poppere og lettere utstyr til abbor  i år. Noen andre som har prøvd noe liknende. De abborene jeg observerte var vel fra 500gram til vel kiloen anslår jeg, altså ikke tusenbrødre.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk fått noen ganske store abbor på gjeddefluene, og krok 2/0, men jeg tror det er langt værre å få de til å sitte når flua går i overflaten. Jeg tenker rigging ala lett sjøørretfiske med klasse fem, flytesnøre og gurglere eller små poppere (knøttsmå sammenlignet med de vi bruker til gjedde) eventuelt clousere i sjøørret/havabbor størrelse.

I et par av vannene jeg fisker gjedde så er det mye stor abbor, så hovedutfordringen trof jeg blir å finne dem. Ytterkanten av vegetasjonsbelter rundt strukturer og langs kanter tenker jeg er aktuelle steder å lete, samt rundt bryggeanlegg og steder med litt overheng.

Tror det kan være et veldig artig fiske, og man burde egentlig være flinkere til å utforske litt alternative arter i større grad. Jeg tror f.eks å prøve stam på tørrflue kan være veldig artig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...