Gå til innhold

Fiskerapport - hvilke parametere bør være med?


Tom J. Fillan

Anbefalte innlegg

Hei!

Har laget en mal i excel for å rapportere fra fisketurene kommende sesong. Lurer litt på hva dere andre gjør av rapportering, hvilke parametere rapporterer dere på, hva kan være nyttig å ha med? Lurer litt på om det blir litt styr å både måle og veie…

Se vedlagte bilde for hvordan jeg har tenkt, og kom gjerne med innspill! 

Har også laget nedtrekksmenyer med standard valgmuligheter. Synes det er gøy å se på statistikk i etterkant🤓 

 
 

 

862F6D2A-6EE5-479A-B682-27D2F0ABBC41.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver fiskejournal hvor jeg noterer sted, tid, vær (skydekke, vind, lufttemp), vanntemperatur, vannsikt, vannhastighet (om elv), innsekter, og noe kvalitativt om hvor «bra» fisket var. I tillegg skriver jeg litt om fiskemåten, fluer jeg prøvde, samt annet jeg syns er viktig å nevne i øyeblikket. Jeg logger ikke hver fisk (får nok for mange høhø) men noterer de som er litt større eller om det var noe spesielt.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (2 minutter siden):

Jeg skriver fiskejournal hvor jeg noterer sted, tid, vær (skydekke, vind, lufttemp), vanntemperatur, vannsikt, vannhastighet (om elv), innsekter, og noe kvalitativt om hvor «bra» fisket var. I tillegg skriver jeg litt om fiskemåten, fluer jeg prøvde, samt annet jeg syns er viktig å nevne i øyeblikket. Jeg logger ikke hver fisk (får nok for mange høhø) men noterer de som er litt større eller om det var noe spesielt.

Vanntemperatur høres fornuftig ut, tror jeg tar med det også👍 Kanskje bare veie fisken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og lengde synes jeg er de minst viktige å ha dokumentert. Man vet ca str, men jeg synes det er forholdene rundt, som er den mulig årsaken til at man får fangst, og muligens til at man har klekking som er det mest interessante å vite.

Ellers må jeg slå et slag for å bruke fangstrapporter her på siden som en måte å holde oversikt på som veldig interessant. Da får man alt i kronologisk rekkefølge gjennom sesongen, man får data og erfaringer fra flere å sammenligne med og man bidrar med viktig lærdom for folk som har noe å lære (de fleste av oss)

Bonusen er økt trafikk på forumet til glede for oss alle

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut Tom! Jeg har kjørt nesten identisk opplegg siden 2015. Og legger inn 1 fisk pr linje i excelarket. Og har hvert år på sin egen fane.

Jeg har følgende:

- Måned
- Dato
- Sted (Vann)
- Vekt på fisken
- Vektkatergori 1: 7-900
- Vektkategori 2: 1kg+
- Flue
- Turer (her legger jeg in tallet 1 for hver dag/dato, slik at jeg kan klikke på toppen å se totalen enkelt.
- Månefase er ny fra i år.
- ABU-huggtabell: B(bra)M (middels) D(dårlig fiske) For å se om det er noe sammenheng. 
- Fritekst, her skriver jeg inn hvem jeg fisket med, hva klekket, svermet, temp i vannet, type vær... +++

Absolutt alle fisk jeg veier havner i arket og jeg noterer litt på tlf i felt.
Jeg skal jammen måle også i år og lage en kolonne for K-faktor, det likte jeg 🙂

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vel samme som de fleste her.

Tur nr, Dato, Varighet, Hvor, Vekt, Flue, Fluestørrelse, Fluedetalj (type rib og slikt om uvanlig), Klekking (generelt om hvordan forholdene var), Annet (hvem jeg var med, hvilke andre steder vi var om vi var innom andre steder jeg ikke fikk fisk)

Det vanskeligste er faktisk å huske å fylle ut. Har flere ganger glemt å fylle inn fisk, og noen ganger har jeg notater på telefonen som jeg ikke engang skjønner :)

Burde nok hatt en app på telefonen for enklere registrering. Mulig jeg lager meg noe kjapt ass.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (9 timer siden):

Har vel samme som de fleste her.

Tur nr, Dato, Varighet, Hvor, Vekt, Flue, Fluestørrelse, Fluedetalj (type rib og slikt om uvanlig), Klekking (generelt om hvordan forholdene var), Annet (hvem jeg var med, hvilke andre steder vi var om vi var innom andre steder jeg ikke fikk fisk)

Det vanskeligste er faktisk å huske å fylle ut. Har flere ganger glemt å fylle inn fisk, og noen ganger har jeg notater på telefonen som jeg ikke engang skjønner :)

Burde nok hatt en app på telefonen for enklere registrering. Mulig jeg lager meg noe kjapt ass.

 

En app hadde vært genialt! Hold meg oppdatert om du lager noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel L skrev (1 time siden):

En app hadde vært genialt! Hold meg oppdatert om du lager noe :)

Jeg er ikke noe god på å lage ordentlige apper, så det blir nok mere en grei webside. Det eneste som er dust med det, er at man må ha internett. Der jeg fisker er det dessverre altfor ofte ikke nett tilgjengelig ;) Sliter litt da. Mulig jeg kan fikle til et mellomlager av noe slag.

Kanskje jeg må forske på hvordan lage ånkli mobil-app.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...