Gå til innhold

Elv- og bekkefiske - 2022


Roaas

Anbefalte innlegg

Og med dette åpner jeg årets "elv- og bekkefiske - 2022" tråd. 

Samtidig årets første på tørt for meg, og at jeg i tillegg lurer den på en Rhodani imitasjon gjør euforien hakket drøyere enn om det var på mygg, i alle fall for min del. Det er noe helt spesielt å bedrive tørrfluefiske med døgnflueimitasjoner etter vakende fisk 28. April. 

Den tok på flyt nr tre, etter at jeg  måtte justere lengden litt. Hadde noia for å skremme den... En Baetis Rhodani i grå toner var medisin, tilslaget satt og jeg ble nok litt kram. Hele denne gledelige opplevelsen ble foreviget med @Daniel L. Takk for trivelig tur, guiding og samvær!!

Den veide neppe et gram mer enn 250g. Den var perfekt..

 

Hvis noen lurer på om det var lov å fiske der før 1. Mai, så er svaret ja. 

IMG_20220428_132035.thumb.jpg.95681117001e1f73d10dafb8a7f37b57.jpg

Endret av Roaas
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (På 28.4.2022 den 19.30):

Den tok på flyt nr tre, etter at jeg  måtte justere lengden litt. Hadde noia for å skremme den... En Baetis Rhodani i grå toner var medisin, tilslaget satt og jeg ble nok litt kram. Hele denne gledelige opplevelsen ble foreviget med @Daniel L. Takk for trivelig tur, guiding og samvær!

Takk for turen ja! Da er sesongen 2022 igang...

Slutten på april har vist seg fra en gavmild side for min del. Har vært ute tre turer den siste uken, og har fått oppleve baetisklekking på hver tur, samt at enkelte fisk har vist seg i overflaten. Noen har også blitt lurt av diverse imitasjoner som har klekket inne på binderommet i løpet av vinteren. 

 

IMG_2110.JPG

 

IMG_2117.JPG

Endret av Daniel L
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Yes! 
Har ingen erfaring med elv, så det føles nesten som juks når jeg tar den med sjøørret taktikk etter at den gikk etter baloon caddisen når den striper. Da var det bare å kjøre nytt kast og sette mer fart på strippingen for å trigge til hugg. BAM! Fornøyd fisker :)

8331CA83-4A82-441E-A359-4ADDF224DF2F.jpeg

58E9D404-9BFC-4828-AE5B-CA6B9C8953E1.jpeg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde fiskeferie forrige uke, og synes vi egentlig var veldig plaget med vind. Ørreten nektet omtrent å vake når det var litt vind, så jeg tror jeg kun så vak når det var heelt vindstille, som var sjelden. Fikk noen fine fisker, og noen var kanskje mer flaks enn andre. Denne på bildet plundret jeg med en hel dag omtrent.

Den var veldig steady, og vaket jevnt nesten hele tiden det var vindstille. Som altså ikke var så ofte. Den hadde nok en eller to andre mindre fisker rett i nærheten. Jeg fikk sjelden til fine flyt over den da jeg aldri ble helt klok på hvor nøyaktig den stod. Den flyttet sikkert litt på seg, men de andre småfiskene forvirret meg litt også. Den fikk nok lina over seg en gang eller to, og kunne slutte å vake ganske lenge, før den begynte igjen på samme plass. Hadde noen pauser på å fiske på den mens en kompis prøvde seg.

På et tidspunkt stod jeg tre meter nedstrøms den og fisket på en annen fisk, uten at den ble noe spesielt skremt :)

Vakene varierte mellom fine head and tails til små dråpevak, og det drev også de små med. I tillegg var det litt vanskelig med striping, da den det gikk to strømmer mot fisken. Fikk ikke til å fiske oppstrøms på fisken (hvorfor øver jeg ikke mer på speying), så det ble forskjellige forsøk skrått nedstrøms. Fisken spiste nok alt mulig; små baetis, dalecarlica, steinfluer, mygg og annet fjas. Fisken så nok sikkert 8-10 forskjellige imitasjoner med fine flyt før den til slutt tok en mygg-klekker med svart stretchtubing, rødlig thorax og enkel cdc-flottør. Er ikke sikker på om det var imitasjonen eller presentasjonen som til slutt satt, men jaggu brukte jeg lang tid på den.

fisk3 (1).jpg

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (7 timer siden):

Eventuelt bare møkk lei av å se stripende og pjuskete fluer, samt fortom som ikke var strammet godt nok :)

 

Setter en hundrings på at det var et medlidenhet-hugg. Men det syntes jeg var fortjent, innsatsen tatt i betraktning. 😋

Spøk til side, så er det jo imponerende med standhaftighet, og utrolig gøy og fortjent at det lykkes etter en så enorm innsats. 

 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (11 timer siden):

Vakker ørret Eirik! Akkurat passe stor. Gjetter at den var grisesprek!

Ganske sprek. Faktisk var det de under kiloen som var aller sprekest i år, synes jeg. Ene på 900 gram var jo helt kanakkas og gikk langt av gårde. De største var mere bare tung, og stod og dunka :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Elvefiske anno 2022 ja, DÆVEN DET HAR BLÅST MYE!
Jeg har vært et par turer oppi dala og vil vel si at mer enn halvparten av tiden har vært preget av mye vind, korte vinduer for fiske, ganske sparsomme klekkinger og mye vann 🤣
Men det har da stort sett blitt litt fisk læll med litt fin variasjon i fluer og teknikk. Her er en ganske fin fisk fanget forrige uke som sto å beitet på små døgnfluer krok 18/20-22 på en plass jeg ikke har viet mye tid.. Mye vind gjør noe med kreativiteten og jammen fant jeg ikke et par nye go-plasser i elva i år også takket være det. 

Jeg fanga den på vespertinaen min på krok 19 som jeg også bruker mye i elva når det klekker små mørkebrune døgnfluer som B. Niger eller B. Digitatus..  (Flua til høyre foran på boksen)..  Jeg mener at det  er hends BQ nr. 10 over brun sheer bindetråd som blir bakkroppen der... Jeg har hatt mye flaks med den 🙂


image.jpeg

les145.jpg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første fiskeuka regna bort for meg, så jeg må skvise det siste ut av sesongen nå. Fikk en tur i helga og jeg kunne ikke klage på forholda. Blåste en del på lørdag, men greide da finne en stille flekk i ny og le. Endte opp med tellende fisk hver dag, med de to største på 9hg. Fint å kunne spe på med ei helg eller tre utover sesongen, når Selveste Uka i praksis resulterte i en dag meningsfylt fiske.

Jeg skulle nok gjort som Rune over og testa en liten brun en - klekka jevnt og trutt med noen små brune i det ene strekket av elva. Vespertinaen står i skauboksen. Men det var ikke krise - de lot seg by opp til dans med en liten oliven shuttlecock eller cdcmyggen. Om jeg ikke blåste fisken først på grunn av uvettig vading eller tøysete kasting 😆

Denne sto og vaka midt på et stort flatt stilleflytende område med sandbunn og krystallklart vann. Langt flyt fra godt oppafor ble løsningen.

 

05B20503-F11D-464F-BBEB-96DDB8E8BB47.thumb.jpeg.44baf87c575ef43c12d318373c80aecf.jpeg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble en bonustur i elv helga 19-21.aug. Nydelige forhold fredag ettermiddag og lørdag, men dessverre stor vannstand og økende etter forrige ukes regnskyll. Søndagen blåste bort. Noe vårfluer i alle størrelser, noe Dinocras og en bråte andre, mindre steinfluer, og et ganske jevnt tilsig av små (str 18-20), lys oliven døgnfluer.

Hadde lave skuldre og få forventninger, og gledet meg mest over teltliv og cowboyfrokost på stormkjøkkenet. Fant noen fisk som vaket, men meget få som var steady disse dagene. Og slik er det vel i slutten av august 🙂

Resultatet i håven ble kun en "tellende" fisk på nøyaktig kiloen. Den sto i en bakevje og spiste både døgnfluer og vårfluer på den blanke overflaten. Selv var jeg strålende fornøyd etter en helg ute i det fri!

1kg.thumb.jpg.95c1261bb2755ef0c2604de653e02f41.jpg

Det kommer rapport fra "fiskeuka" i jun/jul når jeg får tid!

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...