Gå til innhold

Tips og erfaring ønskes - Polariserte briller


Daniel L

Anbefalte innlegg

Hallo!

Dette har sikkert vært skrevet om tidligere, men i og med at det hele tiden dukker opp nye merker og modeller så ønsker jeg å forhøre med med dere her inne. I forbindelse med innkjøp av nye fiskebriller ønsker å jeg høre om andre sine erfaringer og meninger rundt hvilke merker og type glass som gjelder. Ser på kjøpet som en investering så er på utkikk etter kvalitet. Har sett litt på Tonic Mo Photochromic Copper, Oakley Holbrook XL med Prizm Shallow Water glass og flere av Smith sine varianter. Håper at noen vil dele sine erfaringer da det er en jungel av briller i alle prisklasser... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til polarisering i briller, så er det mange misoppfattelser ute og går. Polarisering er et enkelt og billig belegg som legges utenpå glasset. Trenger ikke noe dyre eller fancy greier for å oppnå lysbrytingen som polarisering gir. Den er lik på et glass til 49kr som på et til 4900.

Det som har mer å si er fargen på glasset. I tillegg til design og passform selvfølgelig, men det er jo subjektive parametre. Gult glass gir best kontrast i lite lys, kobber på lyse dager. Skulle jeg valgt glass, ville jeg ha valgt en med lys kobbertone i da det vil passe de fleste situasjoner jeg fisker, og er nok mest universalt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids kontrollere hvor god polariseringen er på de ulike brillene, noe forskjell er det faktisk.

Man kan holde 2 briller mot hverandre , se igjennom det ene glasset, vri den ene brillen 90 grader. Den ene veien skal det ikke gå ann å se igjennom, den andre veien lett og klart å se.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da ikke enig med Truls da. Stort sett så suger billigbriller på det meste . Mulig i teorien at selve polariseringen er"lik" . Men har du testet bra briller opp mot dritt så kjenner du forskjell.

Bra glass er klarere , du får photocromic som forandrer styrke etter solforhold. Passform er av en eller annen grunn vilt bedre på dyrere briller. Og alt dette betyr mye når du skal gå med dem hele dagen.  Og forskjellene blir klarest i dårligst forhold, dvs med dårlig lys. For jeg bruker også solbrillene i drittvær som beskyttelse for flua.

Test feks Smith low light ignitor glass mot en billigbrille på en dårlig dag , så skjønner du hva jeg mener.

Disse to har jeg, greie . men ikke noe mere

https://www.magasinet.no/xstream-polariserte-solbriller-photochromic-gra

https://www.magasinet.no/xstream-polariserte-solbriller-photochromic-gul?gclid=CjwKCAjwgr6TBhAGEiwA3aVuIVoEKEqFUfgsRDwy25ZnQsmZUYGPi7FcBLg3r7ByKo46Ich9XhMRQBoCHqwQAvD_BwE

Har også Rapala briller , Leech , loop og Alt om fiske briller . De suger alle sammen , i forhold til de bra jeg har .

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solbriller med styrke og progressive glass. Det ble jo svindyrt. Forrige gang valgte jeg veldig mørke glass, og da så jeg nesten ikke noe når det ble litt overskyet. Så nå har jeg valgt mere brunlige glass og det er mye enklere å bruke dem hele tiden. Skulle gjerne i stedet hatt fotokromatiske glass, men fikk vite at de ikke funker i en bil (siden bilens ruter tar mye uv-stråler), så gikk ikke for det. Men skulle kanskje tatt det uansett for bruk utenfor bil. Er det noen som har fotokromatisk og kan si noe om hvordan det er å bruke som vanlig brille OG solbriller? Funker det inne og ute helt fint?

En ting som jeg synes er greit med dyre vs billige briller er at man uansett tar mye bedre vare på briller som koster litt. Legger dem i eske, pusser dem med skikkelig klut etc. Holder i alle fall automatisk mye lengre bare pga det. Kvaliteten ER bedre, ikke minst passform som nevnt over. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (14 minutter siden):

Jeg har solbriller med styrke og progressive glass. Det ble jo svindyrt. Forrige gang valgte jeg veldig mørke glass, og da så jeg nesten ikke noe når det ble litt overskyet. Så nå har jeg valgt mere brunlige glass og det er mye enklere å bruke dem hele tiden. Skulle gjerne i stedet hatt fotokromatiske glass, men fikk vite at de ikke funker i en bil (siden bilens ruter tar mye uv-stråler), så gikk ikke for det. Men skulle kanskje tatt det uansett for bruk utenfor bil. Er det noen som har fotokromatisk og kan si noe om hvordan det er å bruke som vanlig brille OG solbriller? Funker det inne og ute helt fint?

En ting som jeg synes er greit med dyre vs billige briller er at man uansett tar mye bedre vare på briller som koster litt. Legger dem i eske, pusser dem med skikkelig klut etc. Holder i alle fall automatisk mye lengre bare pga det. Kvaliteten ER bedre, ikke minst passform som nevnt over. 

Jeg har fotokromatiske briller med styrke, og det fungerer veldig bra. Det tar litt tid fra man er ute i sol til de blir klare igjen når man går inn, og da ser man litt dårligere i noen minutter om det er mørkt inne. Men i det store og hele så er det deilig å sette på seg en brille på morgenen og ikke tenke mer over det, det går veldig sømløst for seg at de mørkner ute osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ei polaroid nødbrille på en bensinstasjon en gang. Den fjernet litt refleks, men ikke like mye som andre briller. Og i spesielle vinkler, lyste glimmeret opp ekstra så det nesten ble vondt. Jeg kasta dem.

Har et par simms. Det er noen knepp opp fra hva som helst annet j har hatt, både hva passform og visuell hjelp angår.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (9 minutter siden):

Jeg kjøpte ei polaroid nødbrille på en bensinstasjon en gang. Den fjernet litt refleks, men ikke like mye som andre briller. Og i spesielle vinkler, lyste glimmeret opp ekstra så det nesten ble vondt. Jeg kasta dem.

Har et par simms. Det er noen knepp opp fra hva som helst annet j har hatt, både hva passform og visuell hjelp angår.

 

Høres ut som filteret/belegget er 'feilmontert'. Da kan slikt skje. 

Jeg synes de så fine ut de gule som lars p linket til. Men litt mer komplisert om man må ha styrke.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (34 minutter siden):

Jeg har fotokromatiske briller med styrke, og det fungerer veldig bra. Det tar litt tid fra man er ute i sol til de blir klare igjen når man går inn, og da ser man litt dårligere i noen minutter om det er mørkt inne. Men i det store og hele så er det deilig å sette på seg en brille på morgenen og ikke tenke mer over det, det går veldig sømløst for seg at de mørkner ute osv. 

Nais. Spørs om det ikke blir slike neste gang. Men det er slik at du ikke kan bruke dem i bil, ikke sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (Akkurat nå):

Nais. Spørs om det ikke blir slike neste gang. Men det er slik at du ikke kan bruke dem i bil, ikke sant? 

Ja, det er såpass mye lysdemping i bilruta at brillene forblir klare. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen optiker, men avhengig progressive briller. Til vanlige bruker jeg vanlig  fotokromatiske briller til 90 prosent av gjøremålene, men så er det de 10 siste prosentene. Dvs veldig sterk sommersol, bilkjøring i sommersol eller når jeg under sydligere strøk. Der har jeg falt for kopper/bronsefargede glass. Har briller fra Zeal og Oakley hoolbrock. De fungerer veldig bra og det ser bunnforholdene bra. Det eneste er at det virker grunnere enn det er når du ser bunnen. Prisen  er fra 4000 og oppover uansett hva du velger når du trenger progressive briller. Jeg bruker også briller for å beskytte øynene mot ev treff av flua og fotokromatiske er fine når det blir mørkere.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Smith Optics de siste sesongene og er fornøyd! De har noe slikt som Chroma Pop + og veldig mye teknologi. Polarisering er en selvfølge på slike, men det interessante er vel hvor bra polykarbonat/plast har blitt i forhold til glass. Veldig god skarphet i de jeg har hatt. Har hatt et par med grå linser som het Drake. Disse var gode til solforhold. På mine Castaway, og senere Guides Choise har jeg hatt kobberfarget speilglass, som egner seg bra til det meste.

Er utrolig sugen på et par slike Low Light Ignitor som brukes på dager med lite lys og utover kvelden.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 5/11/2022 at 7:31 PM, Jarle TL said:

Jeg har brukt Smith Optics de siste sesongene og er fornøyd! De har noe slikt som Chroma Pop + og veldig mye teknologi. Polarisering er en selvfølge på slike, men det interessante er vel hvor bra polykarbonat/plast har blitt i forhold til glass. Veldig god skarphet i de jeg har hatt. Har hatt et par med grå linser som het Drake. Disse var gode til solforhold. På mine Castaway, og senere Guides Choise har jeg hatt kobberfarget speilglass, som egner seg bra til det meste.

Er utrolig sugen på et par slike Low Light Ignitor som brukes på dager med lite lys og utover kvelden.

Skaff deg de, anbefaler de sterkt!
Jeg syns de gjør bedre jobb enn brillene med høy VLT og solfiltere etc. På de dagene med litt mindre sol også, trøkker bare capsen litt lenger ned.
Low-light ignitor er kanskje den beste investeringen på utstyr jeg har gjort på lenge :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...