Gå til innhold

En flue, En sesong


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Som navnet på tråden, En flue, en sesong leker jeg litt med tanken på nettopp det i denne sesongen. Flua kommer da til å bli brukt på de utfordringer jeg måtte møte. Skal være tro mot mønsteret men vil ha den i 4-5 størrelser og med tynn og tykk kropp. 
Flere her som har tenkt på det samme/ hva tror dere eller er det noen som har prøvd ??

Endret av Tørrflua
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig interresant ut. Jeg gjorde et lignende eksperiment  for noen år siden dog i saltvann. Både under tropiske og nordiske/europeiske forhold. Chartreuse over hvit clouser. Enten med buctail eller syntetiske materialer.Nå husker jeg ikke nøyaktig hvor mange forskjellige arter det ble ,men jeg mener rundt 20 forskjellige. 

Går du for forsøket , så tror jeg du kan bli overraket i positiv forstand.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende eksperiment. Det hadde vært artig å høre hvordan det utvikler seg gjennom sesongen. For min del hadde jeg nok ikke gjort det med tørrfluer, blir litt for begrensende synes jeg, samtidig som det hadde vært veldig gøy å prøve.

Lurer på om jeg hadde landet på en helt svart klinkhamer, med grå vinge. Enten det, daddy eller maur.

Til sjøørreten ville det vært såre enkelt... : Den Lysebrune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult eksperiment! Hva er egentlig reglene? Jeg antar du skal fiske med superpuppan, @Tørrflua. Er det fortsatt en superpuppan om hacklet friseres ved elva? Hva med litt fargevariasjon? Og hva med vekt? Nå høres en fortynget superpuppan ut som et frankensteins monster, men noen ganger må vi til bunnen. 

Kanskje en PT med varierende grad av fortynging og cdc hackle av varierende tykkelse kunne ha berga nesten hele sesongen. Men det er mulig jeg pusher reglene litt da?
 

Jeg trenger vel sannsynligvis et tiår eller så for å få tanken til å modnes nok til å hoppe uti et slikt eksperiment.

Endret av RolvS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superpuppan ja ( Kosp).  Ingen frisering foruten den som blir gjort i stikka. Tro mot mønster, men ulik størrelse på krok og kropp blir det. Samme hackel, så sant jeg har nok her hjemme.

Endret av Tørrflua
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superpuppan er en av de fluene som jeg aldri greier å få fisk på, i likhet med pattegrisen og vaskebjørn. Det er noe med de 'bankers' fluene som 'alle' bruker som bare ikke fungerer overhodet for min del. 

Å prate om å klare seg med en flue er en ting... Men å begynne å snakke om å klare seg med en stang, da begynner man raskt å nærme seg helligbrøde og blasfemi ... 

Sånt kan vi ikke ha noe av! 

Endret av Truls
  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg gått for forskjellige fargevarianter og størrelser av CDC-myggen. Kan imitere døgnfluer, vårfluer, mygg og tovinger. 

Spennende prosjekt! Du er jammen meg tøff som tørr å gå inn på en slik utfordring! 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (På 14.5.2022 den 15.16):

Superpuppan er en av de fluene som jeg aldri greier å få fisk på, i likhet med pattegrisen og vaskebjørn. Det er noe med de 'bankers' fluene som 'alle' bruker som bare ikke fungerer overhodet for min del. 

Å prate om å klare seg med en flue er en ting... Men å begynne å snakke om å klare seg med en stang, da begynner man raskt å nærme seg helligbrøde og blasfemi ... 

Sånt kan vi ikke ha noe av! 

Du fisker salmo trutta du vettu og ikke noe "timian" 🤣 puppan er for blankfisk... evig "morteflue" 🍿

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enn så lenge har det ikke vært annet på spissen en den flua.
Har fått greit med slag på flua sammenlignet med vind og føre.
 

Ser at jeg er nesten tom for hane hackel nakke i grizzly. . Har mye for 18-20 krok litt for 16.  Vurderer å gå for sadel for 12,14 og 16 krok. Ikke hatt tørr sadel før, Anbefalinger ?

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflua skrev (8 timer siden):

Ikke hatt tørr sadel før, Anbefalinger ?

Jeg kjøpte en halv Hoffman sadel i grizzly på 90-tallet, og den holder enda. Binder flere fluer pr fjær. Prøv å få tak i en Whiting sadel, så vet du at kvaliteten er god. En halv holder veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig spennende ut. Har tenkt på noe liknende selv, men da heller å kun fiske fluer bundet av f. eks. to forskjellige materialer som cdc og ep-fiber eller whatever. Begrensinger avler jo kreativitet. Men jeg skal nok vente til jeg er ute av nybegynnerfasen først, greit å kunne det grunnleggende før en begynner med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt uheldig med valg av fiskedager hittil. Ting har bare blåst bort. Men fortsatt har jeg ikke jukset ennå. Har landet et par fisk, men fortsatt til gode å kaste på vak som ikke gir tilslag på flua.

Takk for tips Jarle 👍

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Oppsummering av denne sesongen med 1 flue.

Har misset de store klekkingene og det har blitt færre turer en normalt. Men når det er sakt så kan jeg bekrefte at det går helt fint å kun ha en type flue med seg på tur i allefall hvis man bruker Kosp. I år hadde jeg kun på denne flua ytterst på spissen. Hadde laget kun 3 størrelser (12-14-16) burde kanskje ha hatt noen i størrelse 18 også. 
På de fleste turer jeg har vært på, med flere som fisket samtidig, har jeg fått omtrent like mange fisker som de som byttet fluer. Noen ganger også flere.
 

Ikke umulig at det blir en sesong til. Time vil show.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...