Gå til innhold

Makroobjektiv


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er en jungel der ute når det kommer til objektiv. Er på jakt etter ett for å ta bilder av insekter. Noen som kan peke meg i riktig retning eller anbefale ett som ikke koster skjorta?

 

Er til et Nikon D60

Endret av Runar Dankel
Lagt til kameramodell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte speilrefleksen for flere år siden, så har overhodet ikke fulgt med på hva som skjer i markedet. Men den gangen var det liksom Tamron og Sigma som hadde de rimeligste. Tamron 90mm hadde jeg og det var et fint objektiv for makrofotografering og portrett også. Sigma 105 var det også noen som hadde som var fornøyde med. Tipper du må ut med noen skjorter uansett hva du går for, men Finn (og sikkert foto.no om det er operativt fortsatt) er vel lurt å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et CANON 60/2,8 Macro, svært lite brukt, men det er gått ut av produksjon for en del år tilbake. Det som står på linsa er følgende: CANON MACRO lens  EF - S 60mm 1:2:8 USM. I følge Japan Photo på Strømmen kostet det nytt Kr 4240, men brukt er brukt. Hviis det passer for deg, så blir vi nok enige om prisen. Er ikke vant med å "ågre". Kan også levere på døra hvis det passer for deg. Hovedsaken er om du også har et kamera som passer med linsen.

Magne Fjellstad

Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar, ikke mine ord men her har du noen tips. I og med at mange inkludert meg selv har gått over til speilløse kameraer. Burde det være noen gode kjøp derute enten finn.no eller eBay. Her her en  liste sakset fra en engelsk side til forslag:

1. Nikon AF-S 60mm f/2.8
2. Tamron 60mm f/2 Macro
3. Tamron 90mm f/2.8 (beware, you need the one indicated as 'BIM' normally)
4. Nikon AF-S 85 f/3.5 VR
5. Sigma 105mm f/2.8 HSM
These should all be near or within your budget. Personally, I'd say if you want photos of living insects, you are better off with the lenses around 100mm, because of extra working distance.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Uansett hvilket objektiv du sikter deg inn på så sørg for at det er 1:1. Da vil du få mye mer ut av linsen enn om du går for det som er "fattigmanns makro". Hvis du ikke vil bruke penger på et dedikert makro objektiv så ville jeg gått for old school makro og kjørt reverse rings. Da kan du bruke hvilket objektiv du vil, men vær obs på at du mister litt av automatisering og må skyte og kontrollere alt i manuell modus. 

Endret av Roaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...