Gå til innhold

Erstatte fluer/ mistet flueboks


Truls

Anbefalte innlegg

Sist tur klarte jeg å miste den ene flueboksen min, den med klekkere...

Jeg må binde opp en del nytt, og ser på det som en mulighet til å fornye innholdet.

Jeg har vespertinakrøplinger og myggkrøplinger i andre bokser, og en helsvart klinkhamer er selvskreven.

Utover det så er jeg litt i beit for inspirasjon og håper på hjelp til å fylle boksen med gode og spennende mønstre. På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange fine forslag som Eirik linker til. Jeg hsr to døgnfluebokser til elv. En med de store over #16 og en for de mindre. Her får du et bilde av klekkersiden av min døgnflueboks med de store døgnfluene:

20220528_193829.thumb.jpg.28811cfb951e4b3fd811defebc52b5ee.jpg

Håper du kan finne noe inspirasjon

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (På 28.5.2022 den 19.42):

Veldig mange fine forslag som Eirik linker til. Jeg hsr to døgnfluebokser til elv. En med de store over #16 og en for de mindre. Her får du et bilde av klekkersiden av min døgnflueboks med de store døgnfluene:

20220528_193829.thumb.jpg.28811cfb951e4b3fd811defebc52b5ee.jpg

Håper du kan finne noe inspirasjon

Hvilken krok har du bundet leptoklekkerne på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (På 29.5.2022 den 20.33):

Hvilken krok har du bundet leptoklekkerne på? 

Disse er ikke nødvendigvis tenkt å imitere Leptophlebia, men heller generiske klekkere av Aurivilli- eller Baetisarter. Men de går selvsagt rett hjem i stillevann også. Den største på bildet er bundet på TMC 100 #12, og de mindre på høyresiden på bildet er bundet på TMC 112TR #15 (bedre krokgap, samme tykkelse på krokgods).

Legger ved et bilde av de jeg bruker i stillevann her. Nøyaktig samme utførelse. En størrelse egnet for Marginata, en annen for Vespertina. Har noen Biot-Dun a la Stokkebekk som fungerer som både klekker og nyklekt dun der også. Fine saker med biot i kroppen i fargen trico.

20220530_220632.thumb.jpg.bc0141c58ab28294ed45684ce2a460e2.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (8 minutter siden):

Disse er ikke nødvendigvis tenkt å imitere Leptophlebia, men heller generiske klekkere av Aurivilli- eller Baetisarter. Men de går selvsagt rett hjem i stillevann også. Den største på bildet er bundet på TMC 100 #12, og de mindre på høyresiden på bildet er bundet på TMC 112TR #15 (bedre krokgap, samme tykkelse på krokgods).

Legger ved et bilde av de jeg bruker i stillevann her. Nøyaktig samme utførelse. En størrelse egnet for Marginata, en annen for Vespertina. Har noen Biot-Dun a la Stokkebekk som fungerer som både klekker og nyklekt dun der også. Fine saker med biot i kroppen i fargen trico.

20220530_220632.thumb.jpg.bc0141c58ab28294ed45684ce2a460e2.jpg

Nydelig, takker! Jeg ønsker meg bindeferdighetene dine til jul. Jeg har både 100 og 112, bruker de mye selv også. Da har jeg en referanse.

Bare å binde opp, for jeg så de første vespertinaene sist tur, men bare noen få, så det er snart i gang i mine vann også!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...