Gå til innhold

Hva slags insekt opplevde jeg klekking av på Hardangervidda?


Anbefalte innlegg

Heisann,

Mitt første innlegg blir ett spm om innsekter :)

Jeg opplevde en intens klekking i slutten av Juli ved ett vann ikke langt fra Synken på Hardangervidda. Jeg lurer på hva insektet heter, og hva slags flue som best vil imitere dette.

Insektet minnet nesten en møll, men var helt sort med røde prikker. Størrelsen var også som en møll. Dem var dårlige flygere, og var over alt.Jeg hadde sikkert 20stk hengende bare på beinet mitt. Det så også ut som om ørreten satte stor pris på denne klekkingen.

Jeg har aldri sett dette insektet før, og hadde heller ingenting i flueboksen min som lignet. Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt flink dreven i hverken fluefiske eller entomologi :)

Endret av Robert Råmundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan ha vært dem. Var sikkert 1000vis bare i teltleiren. Og kravlet rundt og kunne nesten ikke fly. Lå tjukt over vannet også. 

Er det noen fluer som er tiltenkt å etterligne disse? Ørreten tok iallefall av plutselig. Helt dødt vann inntil svermingen. Så svært få i lufta, men dem kravlet rundt som gjeng møkkfulle russ. 

Endret av Robert Råmundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært borti disse, og har aldri sett noen flue som er tenkt å imitere slike, men en stor forvokst caddis i sort med litt rødt i kroppen ville kanskje fungert..?

Vet ikke hvor vanlig slike sverminger er, ut fra linken så ser mengden ut til å variere fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart, rødt, tallrikt og dårlige flygere? Og oppe i fjellet? De to insektene jeg tenker på er bibio pomonae og bloddråpesvermer. Dersom de minnet mest om en møll/sommerfugl var det nok bloddråpesvermer, slik Truls linker til. Du har nok vært heldig å komme over en slik sverming! Ikke så vanlig.

Tøff å imitere korrekt. Man kan jo modernisere Andre Brun sin hvitvinge med egnede farger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...