Gå til innhold
  • 0

Kink i fluelina


stor_pappa_stensland

Spørsmål

Halla, jeg har drevet med fluefiske en stund nå. Litt over to og et halvt år. Jeg la merke til at fluelina hadde en kink ca 65 cm ned fra enden. En god bit av coatinga var rett og slett borte, og lina bøyde seg ikke smooth over det punktet. Den 'knakk', hvis det gir mening. Det likte jeg ikke, så jeg kutta av fluelina der, og nailknotta på en fortom.

Er dette helt greit? Eller har jeg da fjerna for mye av fronttaperinga på lina. På tide å kjøpe ny line? Nå har jeg jo denga løs med denne lina 3 ganger i uka i to og et halvt år, så er ikke akkurat en stor skuffelse om jeg nå må kjøpe nytt. Men resten av lina ser relativt grei ut, så om det å kutte vekk 65 cm ikke har noe å si, så fortsetter jeg med det jeg har!

Takk for svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Du har absolutt ikke gjort noe galt. Du har nok fjernet litt av fronttaperingen, så snøret kan nok oppleves å slå fortommen litt hardere over. Du har også fjernet litt vekt. Men i praksis betyr det ingenting dersom du selv opplever at lina er like god å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Ja enig med Truls og deg Stensland. Ikke dumt å bare kappe vekk hele slitasjeområdet og teste. Fungerer det tilfredsstillende så bare fortsett å bruk lina! Så kan man i ro og mak planlegge evt ny line og ønske seg den til jul 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om noen skulle finne dette i fremtia:

 

Kutta av 70 cm på min SA trout. Nailknotta på en 4x fortom. Har nå fiska ordentlig med det. Funka som et olja lyn. Helt nydelig. Gikk helt fint å kutte av såpass, endra kanskje bittelitt hvor retningsstabil den var på lengre kast, men samtidig tror jeg nesten den ble bedre på kortere kast. Uansett var det bedre på alle områder enn å kaste med den kinken. Jeg skal ialf kutte av løkka og kjøre fortom rett på fluelina på alle nye flueliner jeg kjøper. Det var rett og slett helt sinnsykt digg å kaste med.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...