Gå til innhold

Fluebokser til glede og sorg?


Morty07

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har arvet en del fluer, og bokser med fluer. Dette året har jeg tenkt å ta i bruk fluestanga mer. 

Hvordan sorter dere fluene? 

Sorterer dere etter våtfluer, tørrfluer o.s.v?

Eller sorterer dere etter måned? Eller andre praktiske måter.

Jeg sliter med å bestemme meg hva som er mest praktisk.

Tar gjerne imot forslag til noen praktiske løsninger.

Tar også gjerne imot noen praktiske løsninger i henhold til transport av utstyr ?

Reiser til Bodø gjennom Sverige, må få plass til kona også 🙂

Har en Berlingo Van.

Hilsen Morty07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse boksene:

Skauboks - inneholder mygg, maur, daddyer, dansefluer, vårfluer, evt annet tjafs (type stor boks med midt-deler, altså 4 rader)

Undervannsboks - minizonkere, libellenymfer, døgnfluenymfer (type stor boks med midt-deler, altså 4 rader)

Døgnfluer - parachute, nohackles/comparaduns (normal størrelse)

Døgnflueklekkere - alt av døgnflueklekkere, "andre" klekkere (normal størrelse)

Store døgnfluer - vulgata/danica (tjukkeboksen)

Gammelt ræl - boks med egentlig kasserte fluer, men som jeg av og til er inne og stjeler fra når jeg synes jeg har lite fluer i de andre.

Hadde jeg hatt flere fluer eller vært mye mer aktiv på bindingen, kan det hende jeg hadde sortert boksene mer. Feks maur-boks, mygg-boks, små døgnfluer, mellomstore, streamere, nymfer etc. Men jeg har for tiden bare et absolutt minimum med fluer, derfor min nåværende bokser :)

 

Transport av utstyr? Putt i en bag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk problemstilling dette. Flere tråder på temaet på forumet, bare å søke litt. Men det er jo forsåvidt greit - det er vanskelig å definere fasit, og jeg mistenker at det er flere enn meg som ommøblerer i flueboksene på årlig basis…

Årets beholdning:

- generell skau. Maur, daddy, lepto.

- vulgata-boks (litt annet tilfeldig nips, men boksen blir ikke med om j ikke har trua på vulgataer.)

- skau-junk. Libeller, vannymfer og streamere.

- myggboks. Tørt og klekker på den ene siden, buzzere på andre. Denne er med både i skauen og i elva.

- egen Rena-boks. Mye caddis ting. EH-caddis, svømmepupp osv.

- duns, klekkere til elva

- tre nymfebokser; små (18-16), mellomstore (14) og «store pluss junk.» Mulig D blir noen flere bokser i denne kategorien.

Jeg har forsøkt tenke «situasjonsavhengig boks» i et par sesonger. Fungerer for «skau vs elv» men det er vanskelig å ha oversikt over hva jeg trenger og ikke når jeg prøver ha spesialsydde elvebokser - så jeg er litt på vei tilbake til en boks pr fluetype eller no. Kanskje plukke et subset jeg tror jeg trenger for hver tur. 🤷‍♂️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokser og innhold i disse varierer litt fra år til år. Men jeg er fornøyd med fluene jeg har. Frem til jeg føler jeg har funnet noe bedre.

Jeg har bokser for mygg, stankelbein, maur, vårfluer, døgnfluer og klekkere. De ligger stort sett i sekken, men døgniser og vårfluer er ikke med når det ikke er tid for det.

Og for min del så er det kun fluer i og oppå vannfilmen. Ørret i skauen er et oppsøkende fiske på fisk man ser at viser seg, for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å løse dette problemet for min egen del, men det er vanskelig og har tatt litt tid. Skal gå gjennom mitt oppsett og så får du se om du får noe ut av det. Nå fisker jeg kun tørt da, så skal du fiske alle vannlag og ulike metoder så blir det nok litt vanskeligere vil jeg tro.

Jeg har totalt fire bokser. To av boksene er C&F 3308, en er en C&F lightweight og siste er en C&F magnetic hook pallet.

Boks 1 - 3308: Skau
Her har jeg maur, caddis, vårfluepupper, tsjernobyl, biller, daddy og andre skogsbugs. Inneholder ikke døgnfluer i skog. Her har jeg vel rundt 150-200 fluer totalt. 

Boks 2 - 3308: Døgniser 
Ikke sjokkerende så er denne til døgnfluer. Her har jeg valgt å bruke slit foam siden til klekkere, comparaduns, F-fly og spente spinnere. Rommene i boksen er fylt opp med parachutes i respektive størrelser. Jeg er ikke riktig så rigid på fargene som mange andre er, så jeg bruker stort sett nyanser av grå på både Baetis og Lepto. Rustfarget på ignita og aurivilli. Sulphurea er alene. Danica og Vulgata i samme rom. I denne boksen har jeg vel bortimot 250 fluer. Du får plass til veldig mange fluer på grunn av rommene. 

Boks 3 - C&F magnetic hook pallet
Egentlig ment som en oppbevaring for bindekroker. Funker dog eksemplarisk til små fluer. Denne brukes derfor til mygg, utelukkende. Jeg har sikkert 150 forskjellige fluer til myggfiske i ulike størrelser og mønstre. Tar liten plass, veier lite, enkel å sortere fluene i, og at den er magnetisk er en gave. 

Boks 4 - C&F small lightweight
Denne boksen er festet til min lanyard. Her har jeg utvalg av fluer som jeg sorterer ut etter årstid, planlagt fiske og hva jeg bruker mest. Det jeg har her er stort sett maur, daddys, vårfluer, mygg i ulike stadier og størrelser, samt døgnfluer. Stort sett vet jeg hva jeg bruker på flere turer etterhverandre og hva som funker "all round". Eksempelvis har jeg nå nylig byttet ut Lepto med Baetis og Sulphurea. Tipper jeg har mellom 70-80 fluer i denne. 

 

Dette systemet har funket veldig godt til nå. Det er utrolig digg å slippe å stå med 4 bokser i hip pack og rote rundt i ulike bokser under et fluebytte. Alle boksene er alltid med og jeg kan ha alle utenom èn i sekken eller i packen, men da har de som hovedfunksjon å være et "lager". Dette er for meg oversiktlig, enkelt og lite anstrengende. Jeg kan alltid hente frem en flue jeg trenger fra boksene om det blir nødvendig. 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...