Gå til innhold

DT-taper , er den helt glemt ?


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Fikk rotet meg til å begynne på eksperiment jeg gjorde for mange år siden med veldig kjapp stang og DT- taper, så gikk det i glemmeboken, bortsett fra at jeg husker jeg kastet veldig langt og det fungerte bra. Klasse tre bruker jeg mye og i fjor eller var det i forfjor tenkte jeg,  hvorfor ikke gjenta forsøket med ei treer line?  Kjøpte inn og så ble det glemt. Spolte backing på noen treer sneller her om dagen og kom på at jeg burde finne fram det  dt snøret. Prøvde meg med toppaksjon stang og ei mykere i  vindkastene med sterk sidevind ute på plenen.  Resultatet ? Fine tette bukter og fin overulling  på kast 12-15m. Absolutt egnet til bruk på mine "hemmelige" vann. Prøvde div WF snører med kortere hode under samme forhold og de virket litt mer ustabile og påvirket av sidevinden, især overullingen til fortommen. Litt uvitenskapelig og litt for kort erfaring til å trekke bastante konklusjoner, men lovende virker det. Andre som har erfaringer med moderne DT liner?

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I «the good old days» hadde stenger to klassifiseringer. 6/7 betydde at stanga skulle ha en DT6, eller en WF7 line. I dag er vel dette «løst» ved at WF-liner er en klasse tyngre enn «standard»? 
 

Har ofte lekt med tanken på å skaffe ei dt-line uten at jeg har fått ut fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 7/5/2022 at 9:08 PM, Terje Bendiksby said:

Andre som har erfaringer med moderne DT liner?

Litt lignende erfaring, selv om jeg mistenker at det var i hvert fall delvis grunnet dårlig match mellom stang of WF line som jeg sammenlignet med. Men likevel, det å bruke DT line gir meg mer stabil line i lufta. Samtidig bruker jeg nesten utelukkende stenger med dypere aksjon.

Sånn praktisk talt, synes jeg at DT line er et enkelt valg i lavere klassene der du fisker nært og mellom-avstand, og plutselig er en sterkt profilert klump ikke så optimal på alle avstandene. DT er kanskje ikke perfekt på noe, men funker bra nok overalt. Blir litt sånn no-brainer strategi: DT line og svart klinkhammer.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...