Gå til innhold

1 døgns fiske i Altaelva


altalaks

Anbefalte innlegg

Bra det :) Har ikke enda fått en storlaks :( Har vært med på å få 6 laks og 10 grillse i Parila for to år siden, har aldri vært med på så bra fiske, fikk bare en grillse første døgnet, så løsna det :) Selv fikk jeg bare en laks og to grillse.

 

Når det gjelder å ta laks eller ørret så har jeg ingen dårlig samvittighet når jeg gjør det. Har jobba med kultivering siden jeg var 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes omlag 630 lakseførende vassdrag i Norge. I omlag 50 av dem er laksen truet, i 11 er den reetablert (tall etter hukommelse da jeg har lånt bort boka). Dette betyr ikke at det kvantitativt sett nødvendigvis står bra til i de øvrige vassdragene, men at populasjoner ikke er truet av utryddelse.

 

Altalaksen er ikke utryddingstruet og tåler sannsynligvis dagens uttak. Jeg tror det skylles bla at det er få stenger i elva. Å tro at denne elva tåler at gud og hvermann tar med seg et traktorlass hjem er ren idioti. Når det er sagt er det åpenbart at forholdene i fjorden er den største trusselen mot såvel denne unike lakssestammen som andre populasjoner i andre elver. I mange vassdrag fiskes det med et betydelig antall stenger og det er for meg ufattelig at folk ikke er i stand til å legge begrensninger på seg selv (5000 personer kjøpte kort i mandal i år 2000). Jeg tenker da på de som tar ut opp imot 100 laks, eller mer, i løpet av en sesong. Her handler det egentlig ikke om hvor mange man tar opp på en dag, men nettop om hvor mange man tar opp i løpet av en sesong.

 

Hva kortprisen angår så overasker det meg til stadighet at folk ser ut til å godta høye kortpriser som eneste virkemiddel når antall stenger skal begrenses. Høye priser genererer bare to effekter: Mer penger til rettighetshaverne og irritasjon hos fiskerne. At det er for mange stenger i mange elver i dag er det liten tvil om. Problemet kunne vært løst med en god gammeldags loddtrekning der kortene var personlige og ikke kunne overdras til tredjepart.

 

Gratulerer med fangsten... ikke gjør det så ofte! Det ville ikke være bra for elva eller for deg som fisker (du er forhåpentligvis som meg og tenker at det heldigvis ikke alltid er så lett)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det finnes omlag 630 lakseførende vassdrag i Norge. I omlag 50 av dem er laksen truet' date=' i 11 er den reetablert (tall etter hukommelse da jeg har lånt bort boka). Dette betyr ikke at det kvantitativt sett nødvendigvis står bra til i de øvrige vassdragene, men at populasjoner ikke er truet av utryddelse.

 

Altalaksen er ikke utryddingstruet og tåler sannsynligvis dagens uttak. Jeg tror det skylles bla at det er få stenger i elva. Å tro at denne elva tåler at gud og hvermann tar med seg et traktorlass hjem er ren idioti. Når det er sagt er det åpenbart at forholdene i fjorden er den største trusselen mot såvel denne unike lakssestammen som andre populasjoner i andre elver. I mange vassdrag fiskes det med et betydelig antall stenger og det er for meg ufattelig at folk ikke er i stand til å legge begrensninger på seg selv (5000 personer kjøpte kort i mandal i år 2000). Jeg tenker da på de som tar ut opp imot 100 laks, eller mer, i løpet av en sesong. Her handler det egentlig ikke om hvor mange man tar opp på en dag, men nettop om hvor mange man tar opp i løpet av en sesong.

 

Hva kortprisen angår så overasker det meg til stadighet at folk ser ut til å godta høye kortpriser som eneste virkemiddel når antall stenger skal begrenses. Høye priser genererer bare to effekter: Mer penger til rettighetshaverne og irritasjon hos fiskerne. At det er for mange stenger i mange elver i dag er det liten tvil om. Problemet kunne vært løst med en god gammeldags loddtrekning der kortene var personlige og ikke kunne overdras til tredjepart.

 

Gratulerer med fangsten... ikke gjør det så ofte! Det ville ikke være bra for elva eller for deg som fisker (du er forhåpentligvis som meg og tenker at det heldigvis ikke alltid er [u']så lett[/u])!

:) har ikke for uvane åslå ihjel all laks jeg får,gjor det på dette døgnet å det har jeg ikke dårlig samvittighet fot!! sommerstid skyter jeg mange yngel spisende lakseender og skarver,pluss at jeg nå vinters tid fanger mink i feller oppover elva...trur jeg berger fler enn jeg dreper ;) ellers slapp jeg ifjor ut sikkert 10laks mellom 10-12kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes omlag 630 lakseførende vassdrag i Norge. I omlag 50 av dem er laksen truet' date=' i 11 er den reetablert (tall etter hukommelse da jeg har lånt bort boka). Dette betyr ikke at det kvantitativt sett nødvendigvis står bra til i de øvrige vassdragene, men at populasjoner ikke er truet av utryddelse.

 

Altalaksen er ikke utryddingstruet og tåler sannsynligvis dagens uttak. Jeg tror det skylles bla at det er få stenger i elva. Å tro at denne elva tåler at gud og hvermann tar med seg et traktorlass hjem er ren idioti. Når det er sagt er det åpenbart at forholdene i fjorden er den største trusselen mot såvel denne unike lakssestammen som andre populasjoner i andre elver. I mange vassdrag fiskes det med et betydelig antall stenger og det er for meg ufattelig at folk ikke er i stand til å legge begrensninger på seg selv (5000 personer kjøpte kort i mandal i år 2000). Jeg tenker da på de som tar ut opp imot 100 laks, eller mer, i løpet av en sesong. Her handler det egentlig ikke om hvor mange man tar opp på en dag, men nettop om hvor mange man tar opp i løpet av en sesong.

 

Hva kortprisen angår så overasker det meg til stadighet at folk ser ut til å godta høye kortpriser som eneste virkemiddel når antall stenger skal begrenses. Høye priser genererer bare to effekter: Mer penger til rettighetshaverne og irritasjon hos fiskerne. At det er for mange stenger i mange elver i dag er det liten tvil om. Problemet kunne vært løst med en god gammeldags loddtrekning der kortene var personlige og ikke kunne overdras til tredjepart.

 

Gratulerer med fangsten... ikke gjør det så ofte! Det ville ikke være bra for elva eller for deg som fisker (du er forhåpentligvis som meg og tenker at det heldigvis ikke alltid er [u']så lett[/u])!

:) har ikke for uvane åslå ihjel all laks jeg får,gjor det på dette døgnet å det har jeg ikke dårlig samvittighet for!! sommerstid skyter jeg mange yngel spisende lakseender og skarver,pluss at jeg nå vinters tid fanger mink i feller oppover elva...trur jeg berger fler enn jeg dreper ;) ellers slapp jeg ifjor ut sikkert 10laks mellom 10-12kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...