Gå til innhold
  • 0

Fluestang til barn


Torskenes

Spørsmål

Heisann

Barn i huset på 9 og snaue 140cm har fisket litt med flue etter bekkørret i et par år. Hen har brukt en gammel #6-7 9' og den har funket til dette formålet. Men, stanga blir ikke spent opp, er lang og bruksområdet begrenser seg. Det meldes ønske om å fange større ørreter. 

Så, hva bør kjøpes? Noen med erfaringer?

Tips tas i mot med takk, enten her eller på pm.

 

 

 

Og, bonusspørsmål: noen som vet om lokale foreninger som arrangerer kastekurs for barn og ungdom? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ville vurdert en kortere 4’er stang med en kortklumpline som ligger en tyngdeklasse over anbefalingen. Lettere å handtere, og lader kjapt med kun noen få meter klump. I bekken brukes sjeldent mer enn 6-7 meter av lina uansett. Aksjonen på stanga er nok viktigere enn selve lengden. Medium aksjon, ikke for stram eller løs topp, og gjerne en snelle som balanserer stanga. Da er mye gjort.

Hvor holder du til mtp lokale kurs? 

Endret av Kim W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kjøpte en ordentlig dårlig stang til poden min for en del år siden som var 7,6 fot (fenwick?), mener jeg det var. Billig som fy, men ville prøve kortest mulig stang. Husker ikke helt hvor gammel han var, men var nok eldre enn 9 år. Den var så dårlig, så endte opp med å kjøpe en 8,6 fot Guideline Exp4 klasse 4, som var mye bedre. Hadde vel på et 4-line, men kunne kanskje prøvd en 5'er på den som Kim sier. Lenge siden jeg har prøvd stangen nå, men tror den var veldig ålreit. Jeg er ikke sikker på om den fortsatt lages, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En stemmer her for en 4'er stang i lengde under 9 fot (f.eks 8'6"). Litt kortere med lavere svingvekt, og de fleste slike kaster en 5'er line enkelt, hvorfor ikke en 6'er dersom man ønsker at stangen lader med lite snøre ute. Som Kim sier, velg en line med kort klump (SA SBT?) så blir det enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...