Gå til innhold

Rena - Juli 23-26 juli 2006


Anbefalte innlegg

En glimrende første-tur i Rena.

Jeg var der for ca 10 år siden en kveld helt i starten av "karrieren" min og mistet vel da flere fluer enn jeg klarte å få ut på vannet.

 

Nå er kasteteknikken helt annen, jeg hadde noen dager fri og bilen fyllt til randen av fiske- og camping-utstyr.

Rena innfridde alle mine krav - fangstrapport nederst.

 

Forholdene var i grunnen ikke så oppløftende - ekstremt lavt vann, varmt, skyfritt og ikke et vindpust. Alt tilsier at fiske skulle være umulig - men nei.

Det krydde av store, lyse og mørke-grå vårfluer, en sverming siste kvelden så mer ut som snøstorm en noen annet. Vannet var kaldt og godt takke være Storsjøens mørke dyp. At det manglet en meter vann i elva gjorde den egentli bare super til vading.

 

Jeg fisket så å si kun i fluesonen, og kunne se broa hele tiden. det var tiltider folksomt - men det var i grunnen bare hyggelig og ikke til besvær fra noen. Gode muligheter for camping og telt - jeg campa to dager på Kvile sør for Rena sentrum, og siste natta under åpen himmel 15 meter fra elva. Glimrende begge to!

 

Har fisket lite i elv før, det går mest i fjellvann og skogstjern - så å fiske kun i elv (var også noen turer i Glomma - småfisk kun) var en ny opplevelse.

 

Dessuten hadde jeg aldri før fått harr - ikke en eneste en.

Til alle dere som kun synes ørret er stas og kaller harren en ufisk - jeg håper jeg ALDRI blir så blasert som det.

 

Den fineste og første harren jeg noen gang har fått var 55 cm lang og veid på elektronisk vekt til 1550 gram - merk at dette var min første harr noen gang! (Naturligvis veid pent og forsiktig i håven, hvis vekt ble da trukket fra.)

 

 

Fisker fanget:

Harr, 55 cm, 1550 gram, kl 1430, sol, varmt, god vaking. Tund gullhode-nymfe fisket dypt og med små bevegelser - kikke-fiske etter en bestemt fisk. Min første og hittil største harr - takk til ukjent fisker for lån av vekt - neste gang legger jeg IKKE mobilen i bilen....

 

Harr, ca 35 cm, kl 1500 nest dag, delvis skyet, varmt, god vaking. "Druknet" Sparkle Pua-variant, friflyt oppstrøms.

 

Harr, ca 40 cm, kl 1600 samme dag, tørr parachute str 12, lys / hvit. Skikkelig plaske-vak og lange utras!

 

Harr, ca 40 cm, kl 1830, tidlig sverming. Mørk Rackelhane str 12, stripende i "nedsvingen" med god fart.

Harr ca 35 cm, samme metode, litt lysere flue. Fisken fulget etter fluato-tre meter - tok da flua stripa seg ferdig i svingen.

 

Så kom svermingen - ikke en ting nyttet. Fisken tok alt utenom mine fluer. Bål, pølser og whiskey. Neste morgen stod en 15-takker elg-okse og drakk 15 meter fra soveposen min. Takk for nå, Rena!

 

Bonusfiske i Glomma - sør for Kvile camping:

En ørret og en harr som hadde fått det fint og romslig sammen i en makrell-i-tomat-boks.

post-742-13949846862466_thumb.jpg

post-742-13949846864581_thumb.jpg

post-742-13949846866563_thumb.jpg

post-742-1394984686747_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...