Gå til innhold

Valg av fluemønster til Tisleia


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Hepp!

Nå i starten av august skal jeg en tur opp til Tisleia (tisleia.net). De har en utrolig flott nettside som gjør det veldig nybegynner vennlig å fiske der. Blant annet lister de opp hva som klekker i de traktene. Men jeg prøver å oversette dette til hva jeg må fylle flueboksen med, og dermed kommer det et spørsmål her på forumet. 

I og med at vi snakker august så er landinsekter og bibio bænkers. Det samme går for vårfluer (superpuppan, bubble caddis, streaking og dyret i div farger og størrelser).

Men de nevner også at andre generasjon med døgnfluer er i gang i august. Følger de samme rekkefølge som på våren? Hvor mye mindre er de? Er jeg dekket om jeg har gule/amber og rust brune parachutes og nymfer i 12-18?

 

PS: Utdrag fra beskrivelsen av klekking

Sitat

Tidlig på sesongen i Tisleia er det som regel fjærmyggvarianter og eventuelt steinfluer som kan få ørret til å vake på overflaten. I midten av juni begynner det å klekke Baetis Rhodani ..... Aurivilli finner du ikke i Tisleia. Derimot finner du Heptagenia Dalecarlica..... Når den første varmen har fått tak mot slutten av juni begynner også vårfluene å røre på seg. Både små, mellomstore og større varianter kan klekke, og ofte i store forekomster.

I slutten av juni og begynnelsen av juli kan det klekke Siphlonurus Aestivalis

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...