Gå til innhold

23,2kgs laks tatt i natt..


altalaks

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Haha! Snakk om diger fisk!

Han der har iallefall redda laksekarieren sin!

"Kan vel begynne med noe helt annet.. drageflyving, golf.. eller noe sånt! Å fiske noe mer med flue er det iallefall ikke noen vits i.." For å sitere Lenth :D

 

Får håpe han starter å fiske ørret da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gutten på bildet berget den laksen alene er det helt vannvittig!! :eek: :D

 

Ble den tatt ved forbygninga eller?

han temmet 1time alene før faren overtok,da gikk det en halv time til :) gutten er 10år,men har fått ett par storlaks før..temmet laksen fra båt i ø.stengelsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

han temmet 1time alene før faren overtok' date='da gikk det en halv time til :) gutten er 10år,men har fått ett par storlaks før..temmet laksen fra båt i ø.stengelsen.[/quote']

 

Steintøfft!!

 

10 år og pers på 23,2 kilo, jeg mangler ord! :D

 

Ø. Stengelsen er det ved gården til Agnar Johnsen?

eller er det nedre Stengelsen? Uansett gratulerer til gutten!! :D Han fortjener iallefall en omtale i lokalavisa, kanskje også i VG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han temmet 1time alene før faren overtok' date='da gikk det en halv time til :) gutten er 10år,men har fått ett par storlaks før..temmet laksen fra båt i ø.stengelsen.[/quote']

 

Steintøfft!!

 

10 år og pers på 23,2 kilo, jeg mangler ord! :D

 

Ø. Stengelsen er det ved gården til Agnar Johnsen?

eller er det nedre Stengelsen? Uansett gratulerer til gutten!! :D Han fortjener iallefall en omtale i lokalavisa, kanskje også i VG?

med Agnar ja..ner berget hvis du er kjent.gutten kommer i Altaposten idag :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fisken var ikke mye fin.... Den hadde gjort større nytte i elva' date=' enn på en treplanke på land.... :shock:[/quote']

 

Si det til guttungen.....

Jeg gidder ikke å tenke slikt engang. Blir bare dumt!

Vi snakker da her om en tiåring som opplever et mulig "once in a lifetime".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å tenke slikt engang. Blir bare dumt!

Jeg ser det.... :(

 

Ikke bare dumt det er tøv! En slik fisk gjør seg minst like bra på matbordet som røkelaks som gytefisk i elva fordi :

 

-Det er en hannfisk

-Det er nok hannfisk på gyteplassene

-Hannfisken holder brukbar kvalitet selv om den har stått på elva

-Genene fra en mindre hann like bra som fra denne

 

Jeg ville lett selv tatt en slik fisk på land uten det minste snev av dårlig samvittighet. En hunnfisk ville vært noe helt annet.

 

Nei, dette er en prestasjon av gutten og fisken er et trofe som det ville vært latterlig og dumt å sette ut igjen. :)

Om fisken er pen eller stygg å se på se det blir en annen sak

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å tenke slikt engang. Blir bare dumt!

Jeg ser det.... :(

 

Ikke bare dumt det er tøv! En slik fisk gjør seg minst like bra på matbordet som røkelaks som gytefisk i elva fordi :

 

-Det er en hannfisk

-Det er nok hannfisk på gyteplassene

-Hannfisken holder brukbar kvalitet selv om den har stått på elva

-Genene fra en mindre hann like bra som fra denne

 

Jeg ville lett selv tatt en slik fisk på land uten det minste snev av dårlig samvittighet. En hunnfisk ville vært noe helt annet.

 

Nei' date=' dette er en prestasjon av gutten og fisken er et trofe som det ville vært latterlig og dumt å sette ut igjen. :)

Om fisken er pen eller stygg å se på se det blir en annen sak

;)[/quote']helt enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet dere hva; Her er det kun en tin å si. Jeg tar av meg hatten for den guttungen der. Tenk på det dere , hvilken fantastisk start dette er på vel så fenomenal hobby !! =D>

Det er jo en sikker ting , at skal en få ungene interessert i å bruke naturen , til foreksempel fiske . så er det viktig at en dir de anledning til å fiske der det er mulig å få fisk.

Tenk hvilken skandale det hadde vært for gutten om faren hadde klasket gutten på ryggen å lempet fisken tilbake i elva .Hann eller hunnfisk.

Som far , så kunne det ikke falle meg inn å ikke ta med hjem ungenes første fisk å tilberede den , stor som liten!!!

For mange ( de fleste ) barn er gleden over trofé liten i forhold til gleden over mestring å stolte foreldre når en slik fisk bringes hjem. Den bør spises som et festmåltid!!Syntes jeg Til ære for den unge fiskeren!

 

Grattulerer unge mann!! Flott fisk!! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

 

-Det er en hannfisk

-Det er nok hannfisk på gyteplassene

-Hannfisken holder brukbar kvalitet selv om den har stått på elva

-Genene fra en mindre hann like bra som fra denne

 

Den siste argumentet er vel av det spekulative slaget... Genene fra storlaks er det samme som genene fra en grilse?

 

I de alle storlakselver har disse genene som du snakker om blitt overført fra generasjon til generasjon i tusenvis av år, og resulterer i at de nettopp er storlakselver! Skulle genene for hurtig vekst og "viljen" til å bli tre-fire år i sjøen være untatt resten av genene som videreføres på gytegrunna?

 

Utenom det er det bare til å bøye seg i støvet for gutten!! Fantastisk og skremmende opplevelse må det ha vært :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

 

 

-Genene fra en mindre hann like bra som fra denne

 

Den siste argumentet er vel av det spekulative slaget... Genene fra storlaks er det samme som genene fra en grilse?

 

I de alle storlakselver har disse genene som du snakker om blitt overført fra generasjon til generasjon i tusenvis av år' date= og resulterer i at de nettopp er storlakselver! Skulle genene for hurtig vekst og "viljen" til å bli tre-fire år i sjøen være untatt resten av genene som videreføres på gytegrunna?

 

Utenom det er det bare til å bøye seg i støvet for gutten!! Fantastisk og skremmende opplevelse må det ha vært :D[/quote]

 

Storlaksen har jo vært grilse en gang den også eller tar jeg feil? En laks på 23 kilo har garantert vært i elva minst en gang tidligere.Mesteparten av grilsen er jo hannfisk. En grilse kan ha like gode gener som en på 23 kilo. Det er neppe genene som gjør at laksen blir så stor som den blir, i Altaelva og andre storlakselver vel og merke. Det er jo mere tilfeldigheter/flaks som gjør at en slik fisk overlever så mange farer og blir så stor som den er blitt. Den 3 kilos grilsen en tar livet av hadde sikkert hatt like gode/dårlige muligheter til å overleve og bli 23 kilo om den ikke hadde møtt din flue ;)

En annen ting er jo usikkerheten mht hvor suksesfulle slike store hanner egentlig er på gyteplassen? Mener å ha vært borti at små hannfisk sniker seg innpå og er med på å befrukte lakserogna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

leifmorten,

leifmorten skrev:

Dette var ikke guttens første fisk.

Synd at dere ser dere blinde på størreslesforskjellen på fisken og gutten......

Laksefiskere og Laks... Triste greier.

du har en rar innstilling...men ingen er like å det må man respektere.

 

 

Somme ganger er meg og Leifmorten fantastisk like........... :roll: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg gidder ikke å tenke slikt engang. Blir bare dumt!

Jeg ser det.... :(

 

Ikke bare dumt det er tøv! En slik fisk gjør seg minst like bra på matbordet som røkelaks som gytefisk i elva fordi :

 

-Det er en hannfisk

-Det er nok hannfisk på gyteplassene

-Hannfisken holder brukbar kvalitet selv om den har stått på elva

-Genene fra en mindre hann like bra som fra denne

 

Jeg ville lett selv tatt en slik fisk på land uten det minste snev av dårlig samvittighet. En hunnfisk ville vært noe helt annet.

 

Nei' date=' dette er en prestasjon av gutten og fisken er et trofe som det ville vært latterlig og dumt å sette ut igjen. :)

Om fisken er pen eller stygg å se på se det blir en annen sak

;)[/quote']

 

Dette er FORBANNA riktig, AMEN :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

 

 

-Genene fra en mindre hann like bra som fra denne

 

Den siste argumentet er vel av det spekulative slaget... Genene fra storlaks er det samme som genene fra en grilse?

 

I de alle storlakselver har disse genene som du snakker om blitt overført fra generasjon til generasjon i tusenvis av år' date= og resulterer i at de nettopp er storlakselver! Skulle genene for hurtig vekst og "viljen" til å bli tre-fire år i sjøen være untatt resten av genene som videreføres på gytegrunna?

 

Utenom det er det bare til å bøye seg i støvet for gutten!! Fantastisk og skremmende opplevelse må det ha vært :D[/quote]

 

Storlaksen har jo vært grilse en gang den også eller tar jeg feil? En laks på 23 kilo har garantert vært i elva minst en gang tidligere.Mesteparten av grilsen er jo hannfisk. En grilse kan ha like gode gener som en på 23 kilo. Det er neppe genene som gjør at laksen blir så stor som den blir, i Altaelva og andre storlakselver vel og merke. Det er jo mere tilfeldigheter/flaks som gjør at en slik fisk overlever så mange farer og blir så stor som den er blitt. Den 3 kilos grilsen en tar livet av hadde sikkert hatt like gode/dårlige muligheter til å overleve og bli 23 kilo om den ikke hadde møtt din flue ;)

En annen ting er jo usikkerheten mht hvor suksesfulle slike store hanner egentlig er på gyteplassen? Mener å ha vært borti at små hannfisk sniker seg innpå og er med på å befrukte lakserogna :)

 

Da må jammen mange lakser ha "flaks" i Alta-elva, Lakselva m.fl i forhold til andre lakseelver i fylket... Snittsørrelsen på fisken i Alta er meget høy. I nærheten av samtlige storlakselver i Norge finner man elver med hovedsaklig små- eller mellomlaks og blanding av disse. Disse laksene vandrer ut samme fjordsystemet og vokser opp i de samme områdene i Atlanterhavet. At disse fiskene velger å gyte første gang som smålaks og en evt. annen gang som mellomlaks eller mindre storlaks mener du kan tilskrives flaks og ikke gener?

 

Genetikken spiller en stor rolle når en så stor del av stammen velger å bli mellomlaks før den gyter første gang og senere storlaks annen gang. I tillegg har selvfølgelig genetikken noe å si når det gjelder antall tredjegangs-gytere som det finnes mange av i Alta. Det er genene som er med på å gi denne laksen spesielle forutsetninger som veksthastighet og ikke minst den hardførheten som kreves for å gyte tre ganger!!

 

Det punktet du tar mest feil på, er den såkalte uvissheten om stor hannlaks' betydning på gytegrunna :shock: har du noengang observert en laksegyting?? De største hannene er totalt sjef på de beste gyteplassene.. Du snakker om små hanner som sniker seg med på gyting, de vi i biologien kaller "sneaky fuckers". Disse finnes i et lite mindretall og har ingen reel betydning i gensammensetningen i en elvs totale gytestamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

 

 

-Genene fra en mindre hann like bra som fra denne

 

Den siste argumentet er vel av det spekulative slaget... Genene fra storlaks er det samme som genene fra en grilse?

 

I de alle storlakselver har disse genene som du snakker om blitt overført fra generasjon til generasjon i tusenvis av år' date= og resulterer i at de nettopp er storlakselver! Skulle genene for hurtig vekst og "viljen" til å bli tre-fire år i sjøen være untatt resten av genene som videreføres på gytegrunna?

 

Utenom det er det bare til å bøye seg i støvet for gutten!! Fantastisk og skremmende opplevelse må det ha vært :D[/quote]

 

Storlaksen har jo vært grilse en gang den også eller tar jeg feil? En laks på 23 kilo har garantert vært i elva minst en gang tidligere.Mesteparten av grilsen er jo hannfisk. En grilse kan ha like gode gener som en på 23 kilo. Det er neppe genene som gjør at laksen blir så stor som den blir, i Altaelva og andre storlakselver vel og merke. Det er jo mere tilfeldigheter/flaks som gjør at en slik fisk overlever så mange farer og blir så stor som den er blitt. Den 3 kilos grilsen en tar livet av hadde sikkert hatt like gode/dårlige muligheter til å overleve og bli 23 kilo om den ikke hadde møtt din flue ;)

En annen ting er jo usikkerheten mht hvor suksesfulle slike store hanner egentlig er på gyteplassen? Mener å ha vært borti at små hannfisk sniker seg innpå og er med på å befrukte lakserogna :)

 

Da må jammen mange lakser ha "flaks" i Alta-elva, Lakselva m.fl i forhold til andre lakseelver i fylket... Snittsørrelsen på fisken i Alta er meget høy. I nærheten av samtlige storlakselver i Norge finner man elver med hovedsaklig små- eller mellomlaks og blanding av disse. Disse laksene vandrer ut samme fjordsystemet og vokser opp i de samme områdene i Atlanterhavet. At disse fiskene velger å gyte første gang som smålaks og en evt. annen gang som mellomlaks eller mindre storlaks mener du kan tilskrives flaks og ikke gener?

 

Genetikken spiller en stor rolle når en så stor del av stammen velger å bli mellomlaks før den gyter første gang og senere storlaks annen gang. I tillegg har selvfølgelig genetikken noe å si når det gjelder antall tredjegangs-gytere som det finnes mange av i Alta. Det er genene som er med på å gi denne laksen spesielle forutsetninger som veksthastighet og ikke minst den hardførheten som kreves for å gyte tre ganger!!

 

Det punktet du tar mest feil på, er den såkalte uvissheten om stor hannlaks' betydning på gytegrunna :shock: har du noengang observert en laksegyting?? De største hannene er totalt sjef på de beste gyteplassene.. Du snakker om små hanner som sniker seg med på gyting, de vi i biologien kaller "sneaky fuckers". Disse finnes i et lite mindretall og har ingen reel betydning i gensammensetningen i en elvs totale gytestamme

 

Siden du skriver "vi i biologien" regner jeg med at du finnes innen denne profesjonen og kan mye populasjonsgenetikk - så jeg skal være forsiktig med å uttale meg (jeg er bare molekylærbiolog... ;) ), men da kan du kanskje hjelpe meg med å belyse en sak jeg lurer på i denne sammenhengen. Du skriver - og det må være riktig - at laksen i Alta har en gensammensetning som gjør at en stor andel av fiskene gyter flere ganger og blir store. Det betyr vel nødvendigvis at disse genene er godt spredd i populasjonen. En stor laks som denne har sannsynligvis gytt minst en gang før, kanskje fler. Da er jeg usikker på hvor stor betydning det å drepe denne fisken har på den genetiske sammensetningen av popuasjonen som helhet. Går det an å si noe om dette som er basert i kunnskap og ikke er spekulativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

 

 

-Genene fra en mindre hann like bra som fra denne

 

Den siste argumentet er vel av det spekulative slaget... Genene fra storlaks er det samme som genene fra en grilse?

 

I de alle storlakselver har disse genene som du snakker om blitt overført fra generasjon til generasjon i tusenvis av år' date= og resulterer i at de nettopp er storlakselver! Skulle genene for hurtig vekst og "viljen" til å bli tre-fire år i sjøen være untatt resten av genene som videreføres på gytegrunna?

 

Utenom det er det bare til å bøye seg i støvet for gutten!! Fantastisk og skremmende opplevelse må det ha vært :D[/quote]

 

Storlaksen har jo vært grilse en gang den også eller tar jeg feil? En laks på 23 kilo har garantert vært i elva minst en gang tidligere.Mesteparten av grilsen er jo hannfisk. En grilse kan ha like gode gener som en på 23 kilo. Det er neppe genene som gjør at laksen blir så stor som den blir, i Altaelva og andre storlakselver vel og merke. Det er jo mere tilfeldigheter/flaks som gjør at en slik fisk overlever så mange farer og blir så stor som den er blitt. Den 3 kilos grilsen en tar livet av hadde sikkert hatt like gode/dårlige muligheter til å overleve og bli 23 kilo om den ikke hadde møtt din flue ;)

En annen ting er jo usikkerheten mht hvor suksesfulle slike store hanner egentlig er på gyteplassen? Mener å ha vært borti at små hannfisk sniker seg innpå og er med på å befrukte lakserogna :)

 

Da må jammen mange lakser ha "flaks" i Alta-elva, Lakselva m.fl i forhold til andre lakseelver i fylket... Snittsørrelsen på fisken i Alta er meget høy. I nærheten av samtlige storlakselver i Norge finner man elver med hovedsaklig små- eller mellomlaks og blanding av disse. Disse laksene vandrer ut samme fjordsystemet og vokser opp i de samme områdene i Atlanterhavet. At disse fiskene velger å gyte første gang som smålaks og en evt. annen gang som mellomlaks eller mindre storlaks mener du kan tilskrives flaks og ikke gener?

 

Genetikken spiller en stor rolle når en så stor del av stammen velger å bli mellomlaks før den gyter første gang og senere storlaks annen gang. I tillegg har selvfølgelig genetikken noe å si når det gjelder antall tredjegangs-gytere som det finnes mange av i Alta. Det er genene som er med på å gi denne laksen spesielle forutsetninger som veksthastighet og ikke minst den hardførheten som kreves for å gyte tre ganger!!

 

Det punktet du tar mest feil på, er den såkalte uvissheten om stor hannlaks' betydning på gytegrunna :shock: har du noengang observert en laksegyting?? De største hannene er totalt sjef på de beste gyteplassene.. Du snakker om små hanner som sniker seg med på gyting, de vi i biologien kaller "sneaky fuckers". Disse finnes i et lite mindretall og har ingen reel betydning i gensammensetningen i en elvs totale gytestamme

 

Siden du skriver "vi i biologien" regner jeg med at du finnes innen denne profesjonen og kan mye populasjonsgenetikk - så jeg skal være forsiktig med å uttale meg (jeg er bare molekylærbiolog... ;) ), men da kan du kanskje hjelpe meg med å belyse en sak jeg lurer på i denne sammenhengen. Du skriver - og det må være riktig - at laksen i Alta har en gensammensetning som gjør at en stor andel av fiskene gyter flere ganger og blir store. Det betyr vel nødvendigvis at disse genene er godt spredd i populasjonen. En stor laks som denne har sannsynligvis gytt minst en gang før, kanskje fler. Da er jeg usikker på hvor stor betydning det å drepe denne fisken har på den genetiske sammensetningen av popuasjonen som helhet. Går det an å si noe om dette som er basert i kunnskap og ikke er spekulativt?

 

For øvrig mener jeg at gutten skal posere stolt og glad med fisken sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...