Gå til innhold
  • 0

Fluevalg på nye steder


Runar Dankel

Spørsmål

I midten av september skal jeg til Snåsa. Skal bo på en hytte der på 500moh. Regner med en snitttemp på 6-7 grader på dagen og noen minus på natta. Det er et vannsystem der med mange vann som perler på en snor hvor flere av dem henger sammen via mindre elver. 

Via artiklene her på siden, om fluefiske i stille vann har jeg resonert meg frem til at det er primært landinsekter og mygg som gjelder. Men det forekommer jo lokale forskjeller. Hvordan går dere frem for å finne ut av disse? Ringer en venn? Drar en tur og får erfaring? Eller andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1
Runar Dankel skrev (3 minutter siden):

Hvordan går dere frem for å finne ut av disse? Ringer en venn? Drar en tur og får erfaring? Eller andre kilder?

Tja, om jeg ikke får noen gode pekepinner på hva som kan forventes, kanskje uansett, tar jeg med standard skauboks og undervannsboksen. Da har jeg daddies, mygg, vårfluer, maur, streamere etc. Vet ikke hvor lenge russeflua holder på, men det er jo året for det i år visstnok.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her er det erfaring fra andre vann og sesonger som spiller inn. Og innsektslæren.

Selv pleier jeg å forberede meg så godt jeg kan med å lese opp på området, ta med et litt bredt utvalg og skaffer meg de nødvendige erfaringene i felt på egenhånd. Det er lite som matcher de erfaringene man gjør seg selv.

I tillegg til det du nevner så burde man ta med noen vårfluer, og litt universalklekkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (3 timer siden):

Takk @Truls

Hvordan leser du deg opp om området? Googler og tar det du får?

Har sikkert spurt før, men hva er dine universalklekkere?

Jeg søker opp områdene i diverse medier og forum. Sjekker høyde over havet, og strengt talt alt jeg kan finne. 

Men viktigst av alt er å sjekke det ut selv. Ingen ting slår egne erfaringer! 

Jeg bruker stort sett helt svarte små klinkhammere,  krøplinger og once & away selv om disse sjeldnere blir brukt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...