Gå til innhold

Tellende fisk?


RolvS

Anbefalte innlegg

Jeg så @Jarle TL brukte begrepet «tellende» fisk, jeg gjør samma. Så hva er en tellende fisk? :) Jeg tenker som regel på fisk over 5hg som «tellende». Men kanskje burde lista ligge et annet sted? Hva tenker dere?

I mange land er lengde viktigere enn vekt, og minste-og maxmål er typiskt oppgitt i lengde. Fiskeregler i alle fall noen steder jeg fisker spesifiserer at man må medbringe lengdemål under fisket. Kanskje er lengde en bedre målestokk en vekt?

Jeg sjekka litt kfaktor, og en fisk med jevnt godt hold på en halvkilo skulle være ca 37 cm - og det er jo en ganske håpløs lengde å ha som lengdegrense på noe som helst vis. Et finere tall ville være 35, men det er kanskje litt kort til å telle, sånn egentlig. Litt mysing på tabellen viser at en fisk med ganske dårlig k-faktor - den dårligste faktoren i tabellen jeg fant tilfeldig på nett - som veier fem hekto er 40cm. Det er jo et fint tall som passer bra med maksmålet i mange elver og ikke er det helt på tur i forhold til det gamle «over 5hg» målet heller.

Nå hender det jeg fisker steder hvor det etter ovenstående mål rett og slett ikke eksisterer tellende fisk - men fisketuren teller jo litt allikevel. Burde målet for tellende fisk justeres etter hvor man fisker?

Mulig jeg bare overtenker hele greia og trenger fiske litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lediggang, altså tid uten fluestang i hånd, er roten til alt ondt.

Da begynner man å tenke, også på slike ting. Jeg har gjort det samme selv og blitt enig med meg selv i at det varierer med stedet jeg fisker. Fisker jeg et sted jeg vet det er stor fisk så er ikke en halvkilos tellende fisk, mens om jeg fisker i mine nærområder hvor det meste er rundt 4-500 g så vil en 400grammer være tellende fisk.

På kysten så må man nesten lukte på kiloen om det er sjøørret man fisker, mens er det makrell så er det sjeldent med fisk mye over 5-600g. Gjedde varierer veldig fra vann til vann.

Noen ganger så er det å i det hele tatt få fisk tellende i seg selv, om forholdene er kjipe og man drar ut bare for turens skyld.

Har også stått i timesvis og kastet på fisk som jeg har bestemt meg for å lure. Selv om den er liten så er det en seier å bare få den til å ta.

Moralen i det røret jeg skriver er at man må justere forventningene både etter tid, sted og forhold. Om man kun anser kilosfisk som tellende, eller sjøørret over to, så blir man for det meste skuffet og da er vel hele meningen med å komme seg ut på tur borte. Man må lære seg å glede seg over det som er av realistiske forventninger. Jeg har fått et veldig avslappet forhold til slikt opp gjennom. Men det er aldri feil å bli positivt overrasket over at en uventet stor fisk plutselig sitter.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig subjektivt og stedsavhengig, så jeg innser nå at ordet "tellende" kan virke ekstremt kontraproduktivt på rekrutteringen til fluefiske og virke nedsettende overfor andre fiskere. Ordet var kun ment for min fisketur i den elven jeg fisket til ett gitt tidspunkt. Bra at du tar opp dette Rolv!

I Østmarka i Oslo, som huser mine nærvann, har "tellende" en helt annen betydning. I visse vann er jeg svært fornøyd om jeg får en ørret på 200g, mens i andre (gjerne større vann) er jeg meget fornøyd med ørret over 500g.

Alt i alt betyr vekt ingenting for opplevelsen. Det er settingen og mestringsfølelsen over å fange en kresen , vanskelig fisk som betyr noe! Når vinteren kommer og man tenker tilbake på flotte sommerminner med fluestanga, så er det sjeldent sommerens største ørret som får fokus. Det er 300-grammeren fra skogsvannet som tok goo-mævvern i bukta mellom grantreet og vannliljene, og som etter mye innsats og eksepsjonell stangføring, fikk besøke håven.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (13 timer siden):

Jeg så @Jarle TL brukte begrepet «tellende» fisk, jeg gjør samma. Så hva er en tellende fisk? :) Jeg tenker som regel på fisk over 5hg som «tellende». Men kanskje burde lista ligge et annet sted? Hva tenker dere?

Bruker egentlig ikke det begrepet. Bruker heller små-pætt, pætt og stor-pætt om fisk under kiloen :) Stor-pætt blir kanskje det som er "tellende", og den starter vel ifølge wikipedia på sånn ca 650-700 gram, kanskje. Det er dog innafor å gå over til gram når den bikker 800.

-Fikk du no fesk? -Nei, fikk bare en pætt.  -Det var jo kjipt.

-Fikk du no fesk? -Jada, fikk en stor-pætt. -Nais.

-Fikk du no fesk? -Ja, fikk en finfin en på 900 gram. Vill som fan. Tok under ei buske 30 meter ut. Måtte ha 4 kast før den tok. -Kult, tok du bilde?

-Fikk du no fesk? -Sjekk mail, insta, facebook, twitter og myspace

:) Sånn, da er begrepene klart.

Kilosfisk er for meg en stor del av målet med turen. Såklart vil man han en "fin tur" også, men ingenting gjør turen fin som en stor fisk. Ikke dermed sagt at jeg har en dårlig tur med bare pætter, eller at jeg er så veldig sur for at kilosen uteble, men jeg får en større følelse av tilfredshet med stor fisk i håven. Men hadde det ikke vært en glede i alle turer, hadde jeg jo ikke orket å holde på med dette. Blir ikke kilos eller stor-pætt på så jæskla mange turer, for å si det forsiktig.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor nok eller tellende er vel høyst steds avhengig og personlig ifht. egne forventninger. For min egen del så er jeg egentlig ikke så veldig opptatt av at fisken skal være så svær. Mitt fiske handler hovedsakelig om å treffe på litt ulike klekkinger, sverminger og situasjoner i løpet av en fiskesesong. Og får jeg til fange litt stor fisk på disse settingene så er det selvfølgelig gøy. Jeg gleder meg vel så mye over at det plutselig ble en skikkelig klekking og at fisken virkelig tok av. Kan faktisk stå å se på slikt lenge før jeg må fiske. Jeg har ikke no spesielt å kommentere til hva dere skriver Rolv, Truls og Jarle. Dere er nå temmelig fornuftige da og har dette på et edruelig nivå. 

Men tellende er et aktuelt tema for jeg synes at det er for mye fokus på fisken i sosiale medier og ikke hvordan det gikk til.  Og det juges på størrelse over en lav sko, hvorfor skal man f.eks juge opp en ørret på 1,2 til 1,5 eller dra den til 2kg?  Det har blitt svært vanlig med 2kiloser ser jeg. 😄 Det der irriterer meg omtrent like mye som alle fallskjermfluer på instagram som har strippa hacklefjør surra 24 runder opp vingen slik at men knapt ser den 🤣 Sånt er så destruktivt for de som sitter å ser på og man flytter fokus i helt feil retning. Det er jo hva som skjedde før den havna i håven som er mest interessant. Og en ørret over 1kg er da uansett en ganske stor stor fisk og det er ikke noe å juge etter.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste talere. Det kommer an på hvor man fisker. En av årets største opplevelser var 3-hektosen som ble min første belly boat-ørret. Da prøvde jeg noe helt nytt, hadde gjort en investering, fikk revansje for en ørret jeg mistet i noen vannliljer, fikk en flott naturopplevelse, og fisket i ei nydelig vik jeg aldri hadde nådd før. Hele opplevelsen var herlig. Turen etter fikk jeg en på 500 gram. Det var en større ørret, men ikke automatisk en større opplevelse. Så setting er viktig. Ofte blir man mest glad for fisken man har slitt mest for. Om det var en utfordrende klekking, eller man gikk langt, eller fisken var selektiv... Da er ofte størrelsen av mindre betydning (men kan være en bonus).

Men jeg skal samtidig innrømme at størrelsen også kan være viktig. Under samme forutsetninger blir jeg mer glad jo større fisken er, hvis det ikke var noe spesielt som skjedde. Da er gjerne fighten bedre også. Jeg fisker tidvis med en kompis eller to, som ikke er fluefiskere. Vi har et uhøytidelig mål hver sommer om å bryte kilosgrensa. Når jeg fisker sammen med dem i fjellvann med stor fisk, så hender det jeg får ørret utenfor fluekastehold, hvis det må til. I år fikk jeg tidlig et par ørreter på halvannet kilo, og nådde vår magiske kilosgrense for sesongen. Dette blir litt uhøytidelig og morsomt mål oss imellom (men det store målet for turene er like fullt naturopplevelse og fisking, selvsagt). Og vi oppsøker stort sett fjellvann der vi vet det svømmer kilosfisk. Så ja, jeg har defintivt mine svin på skogen 😏.

På New Zealand er grensen for troféørret gjerne 10 pund, altså 4,5 kilo. Å lande en "double figure" er en magisk grense, som de fleste aldri får oppleve, heller ikke lokale fiskere. Selv har jeg sjelden jaktet målbevisst på de største ørretene, men heller prioritert variasjon i elver og steder. En glassklar liten spring creek med ørreter på 1,5 kilo har for meg vært like bra som å jakte trekilos i en større og mindre vakker elv. Så størrelse på ørretene har sjelden bestemt hvor jeg har fisket. Så kan man jo også si at "troféørret" er et begrep som må sammenlignes med noe. 10 pund er en generell sammenligning med alt fiske på New Zealand. Men teknisk sett, i ei elv der snittvekta er 500 gram, og ørreten sjelden over kiloet, vil jo en kilosfisk være troféørret akkurat på den plassen. Så alt er relativt. Før min siste NZ-tur bestemte jeg meg derimot for å besøke flere av de aller beste elvene for storørret, siden jeg ikke har prøvd dem før (men visst om dem. Så skal det sies at mesteparten regnet bort). På min neste tur nedover har jeg også en liste på tre elver jeg skal besøke, i håp om storørret. Så skal det sies at målet for disse elvene er hele opplevelsen. Det å vandre langt fra allfarvei med telt og fiskestang, å tilbringe flere dager i vakre daler. Men også med mulighet for ørret på både 4 og 5 kilo. Hele målet er kvalitet fremfor kvantitet, det å oppnå hele pakken av opplevelse. Og da teller størrelsen med.

Så ja, jeg taler litt med to tunger. Jeg jakter kilosgrensa med kamerater, jeg har planlagt et par turer i ødemarka etter troféørret på New Zealand, og jeg blir generelt mer glad jo større ørreten er. Men samtidig teller også størrelsen på fisken ofte veldig lite, da det meste handler om opplevelse og omstendigheter. Det siste er stort sett aller viktigst.

Så betyr størrelsen noe? For min del, både ja og nei... I noen tilfeller vil en 3-4-hektos ikke "telle", i andre tilfeller kan en 3-hektos gi store gleder. Det meste handler om omstendigheter. Jeg bryr meg ofte lite om fiskestørrelse, andre ganger er jeg opptatt av det.

Jeg konkluderer med at jeg har en veldig splittet personlighet på dette området.

Endret av Kim Roger
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (14 timer siden):

Dette er veldig subjektivt og stedsavhengig, så jeg innser nå at ordet "tellende" kan virke ekstremt kontraproduktivt på rekrutteringen til fluefiske og virke nedsettende overfor andre fiskere. Ordet var kun ment for min fisketur i den elven jeg fisket til ett gitt tidspunkt. Bra at du tar opp dette Rolv!

I Østmarka i Oslo, som huser mine nærvann, har "tellende" en helt annen betydning. I visse vann er jeg svært fornøyd om jeg får en ørret på 200g, mens i andre (gjerne større vann) er jeg meget fornøyd med ørret over 500g.

Alt i alt betyr vekt ingenting for opplevelsen. Det er settingen og mestringsfølelsen over å fange en kresen , vanskelig fisk som betyr noe! Når vinteren kommer og man tenker tilbake på flotte sommerminner med fluestanga, så er det sjeldent sommerens største ørret som får fokus. Det er 300-grammeren fra skogsvannet som tok goo-mævvern i bukta mellom grantreet og vannliljene, og som etter mye innsats og eksepsjonell stangføring, fikk besøke håven.

Jeg synes du er alt for hard med deg selv her, Jarle. Det er ikke noe nedsettende å finne i ditt bruk av ordet tellende fisk, ei heller kontraproduktivt. Hvis du ikke river deg i håret om du "bare har fått" 7 stk 300grammere og ingen tellende fisk og dermed ser på turen som skuffende da...

Men det er jo litt pussig det der. Noen ganger har man skikkelig høye forventninger og da er man nesten dømt til å bli skuffet selv med noen fisk på land og andre ganger har man null forventninger, får noen fisk og en strålende fornøyd. Tror de fleste varierer litt sånn. Og selvfølgelig er det veldig gøy å få stor fisk, men man kan ikke perse hver gang.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/27/2022 at 9:39 AM, Rune Stokkebekk said:

Stor nok eller tellende er vel høyst steds avhengig og personlig ifht. egne forventninger. For min egen del så er jeg egentlig ikke så veldig opptatt av at fisken skal være så svær. Mitt fiske handler hovedsakelig om å treffe på litt ulike klekkinger, sverminger og situasjoner i løpet av en fiskesesong. Og får jeg til fange litt stor fisk på disse settingene så er det selvfølgelig gøy. Jeg gleder meg vel så mye over at det plutselig ble en skikkelig klekking og at fisken virkelig tok av. Kan faktisk stå å se på slikt lenge før jeg må fiske. Jeg har ikke no spesielt å kommentere til hva dere skriver Rolv, Truls og Jarle. Dere er nå temmelig fornuftige da og har dette på et edruelig nivå. 

Men tellende er et aktuelt tema for jeg synes at det er for mye fokus på fisken i sosiale medier og ikke hvordan det gikk til.  Og det juges på størrelse over en lav sko, hvorfor skal man f.eks juge opp en ørret på 1,2 til 1,5 eller dra den til 2kg?   Det har blitt svært vanlig med 2kiloser ser jeg. 😄 Det der irriterer meg omtrent like mye som alle fallskjermfluer på instagram som har strippa hacklefjør surra 24 runder opp vingen slik at men knapt ser den 🤣 Sånt er så destruktivt for de som sitter å ser på og man flytter fokus i helt feil retning. Det er jo hva som skjedde før den havna i håven som er mest interessant. Og en ørret over 1kg er da uansett en ganske stor stor fisk og det er ikke noe å juge etter.

Det du skriver her er regelrett fint, Rune og det beskriver egentlig veldig mye av det jeg selv kjenner på. 

Jeg er fortsatt ferskis og lærer stadig noe nytt på turene i skauen. Enten det er kasteteknikk, tilnærminger, fiskens aktivitet, insektsliv eller noe annet artig. For meg er fortsatt settingen det desidert viktigste, jeg vet ikke om det er noe som endrer seg med årene og erfaring, men jeg verdsetter settingen. Hva som er tellende fisk blir for meg et litt, i frykt for å tråkke noen på tærne, tullete begrep. Det er egentlig kun fordi jeg synes fokus på størrelse er noe som er et jag og om det jaget får styre vil det bare forkludre hele opplevelsen for meg de turene jeg er i skauen. For min egen del kan jeg alltids si at det var en større fisk som var drømmen eller det egentlige målet, men jeg finner ofte meg selv i å være veldig fornøyd så lenge jeg har lurt naturen og det er en fisk i håven. Er det en stor en? Selvsagt er det utrolig moro. Det er dog mest for lærdommen av å kjøre større fisk, opplevelsen av å ha lurt et større individ, at fluene funker på noen kanskje litt mer kresne enn de til tider litt vel opportunistiske småttisene som jeg føler tar alt og en form for mestring totalt sett. Jeg skal ikke sitte å påstå at jeg heller vil ha liten fisk enn stor fisk, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener. 

Det Rune skriver om vekt og Instagram her synes jeg er så på merket. Det er mange som oppjusterer vekt og jeg har sett så mange innlegg av folk som sier de har fått kilos hvor det egentlig bare er en veldig pen ørret på 800g. Jeg har i alle fall lært etter å veie alt av større fisk jeg får at en ørret på en kilo er en stor fisk, mye større enn jeg trodde det skulle være. 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fluefisket inneholder forskjellige faser og tellende fisk varierer med hvor i karrieren du? Også flytter vi oss gjennom fasene på forskjellgie vis. 

Der jeg er er alt tellende fisk. Å få fisk er den store gleden. Har fått mange fler fisk i år enn i fjor, men tror enda ikke jeg har vært så hoppende glad som når jeg dro opp to knøttsmå abborer på tilsammen 50g. Det var første gang jeg fikk på flue og det sitter i enda. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (42 minutter siden):

Kanskje fluefisket inneholder forskjellige faser og tellende fisk varierer med hvor i karrieren du? Også flytter vi oss gjennom fasene på forskjellgie vis. 

Der jeg er er alt tellende fisk. Å få fisk er den store gleden. Har fått mange fler fisk i år enn i fjor, men tror enda ikke jeg har vært så hoppende glad som når jeg dro opp to knøttsmå abborer på tilsammen 50g. Det var første gang jeg fikk på flue og det sitter i enda. 

Det er mye sannhet i det. Det er mange fiskerkarriærer som har gått fra å først ville få fisk, så få masse fisk før man jakter på stor fisk og til slutt vil ta vanskelig fisk...

Etter en del år så veksler man litt på disse, men jeg er litt der at jeg må ha noe nytt med jevne mellomrom, med noe kjent og kjært innimellom. Enten det er nye arter, nye vann, og skogsområder. Eller nye steder på kysten(men de er det ikke mange av lenger, innen et par timers kjøring...) Det er noe givende i det å prøve noe helt nytt, famle i helt ukjent 'terreng' lære seg artene/plassene og så begynne å lykkes på regelmessig basis. Det trigger meg. Og i de prosessene så endres også begrepet tellende fisk veldig. Jeg husker f.eks første turen jeg lykkes med gjedde utrolig godt. Første sjøørreten, og første skikkelige ørreten (tellende😉) på tørt i områdene her i nærheten.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoikerne visste allerede for to tusen år siden at man ikke blir lykkelig av å sammenligne seg med andre. Det er no der - se ting relativt til seg selv, ikke insta (eller andre på ffs, for den del.) 

Når det er sagt; mye tellende sesong igjen i år. Ut å fesk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...