Gå til innhold
  • 0

Sliter med fortomsvalg og kasting.


RogFlue

Spørsmål

Hei, er helt fersk innen fluefiske.  Fisker hovedsakelig på karmøy.  Her er det somregel alltid litt vind osv.  Jeg fikk tips til og starte med en 9'6" 7er stang med wf flytesnøre da det ville være lettere og kaste med i vinden.  Det jeg sliter litt med er valg av lengde på fortom og hvilken tykkelse. Jeg har prøvd en 12ft fortom som ender i 0.17mm og legger så på 0.15mm 1m tippet. Når jeg kaster lander fortommen ofte i buer eller i en klynge nær hovedlina. Er dette grunnet feil i lengde/tykkelse på fortommen eller rett og slett dårlig kasteteknikk?. Jeg startet først med 9" fortom som endte i 0.28mm så satt jeg på 1m 0.25mm tippet og følte jeg fikk rettet den finere ut da.  Er det vanlig? Og isåfall spiller det veldig stor forskjell med de forskjellene i lengde og tykkelse ifht og skremme fisken?. 

PS: fisker nesten kun i stille ferskvann med ørreter i størrelser fra 200-1kg.  

Det ble et litt rotete innlegg med mange spørsmål,  men om noen kan komme med litt råd eller erfaringer settes det enorm stor pris på.  

Mvh Overivrig fersk fluefisker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Problemene vi har med kasting og presentasjon er veldig ofte (nesten alltid) knyttet til teknikken. Så å jobbe med den vil nok hjelpe mer enn all verdens nytt utstyr. 

Jeg synes klasse 7 blir alt for tungt til skogsvann. Klasse 4 eller 5 er nok mer passende. Fortommen jeg bruker ender for det aller meste ut i en spiss på 0,14mm og den taperte delen er 9 fot og ender opp på 0,17. Jeg pleier å klippe av den ytterste delen (ca 30cm) på den taperte, knyter inn mikroring og 1,5-2 meter spiss. Det fungerer fint, når jeg gjør jobben.

Men nå er det klasse 7 du har og da er nok fortommen som du lykkes best med mer riktig. Årsaken til at du lykkes bedre med den er at den er tykkere inn mot fluelina, ergo overfører den mer kraft fra fluelina til fortommen. Til klasse 7 bruker jeg en tapert fortom som ender opp i rundt 0,30 på det tynneste og bruker spiss på rundt 0,25. Men da snakker vi sjøørretfiske og fluer under vann. 0,25 vil være for tykt til tørrfluefiske. Det kan løses med å knyte inn en tynnere spiss i enden. 0,14 eller 0,16 er passe tykkelse.

Det beste du kan gjøre er å ta et kastekurs, da får du veiledning av kyndig instruktør som hjelper deg med grunnteknikken og ser åpenbare feil i teknikken. Ofte i starten bruker man for mye kraft, man starter frem/baksleng med et rykk og man beveger ikke stangtuppen i en rett linje. Tren på gressplen og gjør korte kast. Legg ned snøret foran deg, ta en baksleng og la snøret rette seg ut og lande i gresset. Øv på å bruke så lite kraft som mulig på å få det til, og så øker du lengden litt og litt. Det kan være en nyttig øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
RogFlue skrev (3 timer siden):

Jeg fikk tips til og starte med en 9'6" 7er stang med wf flytesnøre da det ville være lettere og kaste med i vinden.

Synes det var et litt merkelig tips om du skal fiske etter brunørret med relativt små fluer - selv med vind, liksom. Ville nok gått for en i klasse 5 der. Selv bruker jeg bare 3, 4 og 5.

Jeg er overhodet ingen kasteekspert eller fisket med noe over klasse 5, men vil tro at tjukk og litt kortere fortom vil være bedre på en klasse 7, men da sliter du kanskje mtp fluene du skal bruke.

Jeg tror også at det er mest kasteteknikk det går på. Mens de jeg fisker sammen med får rette fine fortommer når de kaster, sliter jeg noen ganger med samme som deg - spesielt når jeg får det travelt eller blir veldig ivrig, selv om jeg har nesten samme fortomsoppsett som de andre. Så det er nok ren kasteteknikk som er utfordringern. Noen ganger har jeg kanskje for lang fortom til at egentlig klarer å håndtere det bra nok, men ofte er det nok at jeg bruker for mye kraft i kastingen og ting bare kollapser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Truls skrev (5 timer siden):

Problemene vi har med kasting og presentasjon er veldig ofte (nesten alltid) knyttet til teknikken. Så å jobbe med den vil nok hjelpe mer enn all verdens nytt utstyr. 

Jeg synes klasse 7 blir alt for tungt til skogsvann. Klasse 4 eller 5 er nok mer passende. Fortommen jeg bruker ender for det aller meste ut i en spiss på 0,14mm og den taperte delen er 9 fot og ender opp på 0,17. Jeg pleier å klippe av den ytterste delen (ca 30cm) på den taperte, knyter inn mikroring og 1,5-2 meter spiss. Det fungerer fint, når jeg gjør jobben.

Men nå er det klasse 7 du har og da er nok fortommen som du lykkes best med mer riktig. Årsaken til at du lykkes bedre med den er at den er tykkere inn mot fluelina, ergo overfører den mer kraft fra fluelina til fortommen. Til klasse 7 bruker jeg en tapert fortom som ender opp i rundt 0,30 på det tynneste og bruker spiss på rundt 0,25. Men da snakker vi sjøørretfiske og fluer under vann. 0,25 vil være for tykt til tørrfluefiske. Det kan løses med å knyte inn en tynnere spiss i enden. 0,14 eller 0,16 er passe tykkelse.

Det beste du kan gjøre er å ta et kastekurs, da får du veiledning av kyndig instruktør som hjelper deg med grunnteknikken og ser åpenbare feil i teknikken. Ofte i starten bruker man for mye kraft, man starter frem/baksleng med et rykk og man beveger ikke stangtuppen i en rett linje. Tren på gressplen og gjør korte kast. Legg ned snøret foran deg, ta en baksleng og la snøret rette seg ut og lande i gresset. Øv på å bruke så lite kraft som mulig på å få det til, og så øker du lengden litt og litt. Det kan være en nyttig øvelse.

Ja jeg kjenner en som har holdt en del kastekurs så skal ha litt trening med han. Ja jeg føler også 7 ble litt tungt men får nå bruke de en har men har planer on innkjøp av 5er stang også. Hva ville du anbefalt ang fortommen da jeg har gått til innkjøp av mange fortommer som er 12ft 0.17mm i enden, tenker du det er bedre og kappe en del av og sette på 0.25 og så litt 015mm?  Total lengde ville du anbefalt da med spiss og fortom?  Takker for svar,  veldig nyttige råd og informasjon der!. Jeg er nok også skyldig i og prøve og kaste lengre enn nødvendig veldig ofte da jeg ser at buen retter seg pent opp så øker og øker jeg lengde så ender det opp med et dårlig kast hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Eirik Rusten skrev (1 time siden):

Synes det var et litt merkelig tips om du skal fiske etter brunørret med relativt små fluer - selv med vind, liksom. Ville nok gått for en i klasse 5 der. Selv bruker jeg bare 3, 4 og 5.

Jeg er overhodet ingen kasteekspert eller fisket med noe over klasse 5, men vil tro at tjukk og litt kortere fortom vil være bedre på en klasse 7, men da sliter du kanskje mtp fluene du skal bruke.

Jeg tror også at det er mest kasteteknikk det går på. Mens de jeg fisker sammen med får rette fine fortommer når de kaster, sliter jeg noen ganger med samme som deg - spesielt når jeg får det travelt eller blir veldig ivrig, selv om jeg har nesten samme fortomsoppsett som de andre. Så det er nok ren kasteteknikk som er utfordringern. Noen ganger har jeg kanskje for lang fortom til at egentlig klarer å håndtere det bra nok, men ofte er det nok at jeg bruker for mye kraft i kastingen og ting bare kollapser.

Ja kasteteknikken min kan jo såklart bedres og spiller sikkert veldig mye inn.  Som sagt så er jeg fersk og har et sikkert dumt spørsmål men ser det blir nevnt ofte at det spiller mye inn på fluene jeg bruker? Hva er "problemet"  eller forskjellen på hvor tykk fortommen er ifht til fluestørrelser eller typer? Du nevnte at en tjukkere kortere fortom ville passe bedre til 7er stangen men da sliter jeg gjerne mtp fluene jeg bruker?.  

Også takk for svar og råd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
RogFlue skrev (26 minutter siden):

Ja kasteteknikken min kan jo såklart bedres og spiller sikkert veldig mye inn.  Som sagt så er jeg fersk og har et sikkert dumt spørsmål men ser det blir nevnt ofte at det spiller mye inn på fluene jeg bruker? Hva er "problemet"  eller forskjellen på hvor tykk fortommen er ifht til fluestørrelser eller typer? Du nevnte at en tjukkere kortere fortom ville passe bedre til 7er stangen men da sliter jeg gjerne mtp fluene jeg bruker?.  

Også takk for svar og råd! 

Alltid gøy om man kan hjelpe folk i gang med denne hobbyen. Da får man gleden av å prøve å dele erfaringer man er så heldig og ha tilegnet seg. 

Når man fisker med tørrfluer, så imiterer de små insekter, som mygg, maur osv. Disse bindes på små kroker og en tykk fortom er både vanskelig å knyte og tre gjennom små krokøyer, men viktigst av alt så vil fortommen kunne sjenere fisken mye. Det blir seende veldig unaturlig ut, og fisken kan bli ekstra skeptisk og forkaste flua. En tynn fortom synes mye mindre, og man vil få mer fisk. Jeg bruker for det meste 0,14 i skogen. Fisker jeg sjøørret derimot så er 0,25 passe, der er fluene større og huggene harde, så da må man opp i tykkelse.

Om jeg skulle prøvd å lage en fortom ut fra det utstyret du har, så ville jeg prøvd med den taperte med, så en halvmeter 0,25, så en halvmeter 0,20 og til slutt en meter med 0,16eller 0,14. Da får du en gradvis avsmaling ut mot flua.

Det er bare å spørre og grave. Dette forumet er en ypperlig plass for læring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Truls skrev (1 time siden):

Alltid gøy om man kan hjelpe folk i gang med denne hobbyen. Da får man gleden av å prøve å dele erfaringer man er så heldig og ha tilegnet seg. 

Når man fisker med tørrfluer, så imiterer de små insekter, som mygg, maur osv. Disse bindes på små kroker og en tykk fortom er både vanskelig å knyte og tre gjennom små krokøyer, men viktigst av alt så vil fortommen kunne sjenere fisken mye. Det blir seende veldig unaturlig ut, og fisken kan bli ekstra skeptisk og forkaste flua. En tynn fortom synes mye mindre, og man vil få mer fisk. Jeg bruker for det meste 0,14 i skogen. Fisker jeg sjøørret derimot så er 0,25 passe, der er fluene større og huggene harde, så da må man opp i tykkelse.

Om jeg skulle prøvd å lage en fortom ut fra det utstyret du har, så ville jeg prøvd med den taperte med, så en halvmeter 0,25, så en halvmeter 0,20 og til slutt en meter med 0,16eller 0,14. Da får du en gradvis avsmaling ut mot flua.

Det er bare å spørre og grave. Dette forumet er en ypperlig plass for læring!

Ja virkelig bra forum her! Det settes pris på.  

Jeg skal prøve tipset ditt ikvell,  eneste hva snakker vi ang total lengde her?  Mente du jeg skulle kutte ned den taperte 12ft fortommen?  Regner nesten med det mtp den er 0.17mm i enden,  kan ikke da knyte på 0.25 hehe.  Men spørsmålet blir hvor langt bak bør jeg kappe den og om mulig hvor lang tipper du den bør være totalt fra start på fortom til flua? :)

Leste også noen plasser at noen anbefalte og legge til ekstra på buttsectionen for og hjelpe fortommen og rulle over,  men på en annen side er mange imot det også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare så jeg ikke lager noen forvirring her nå... jeg setter det opp som to ulike alternativer punktvis.

Alt 1:  Jeg tenkte på den tykkeste du hadde brukt, som var tapert ned til 0,28. Den kan du skjøte på som jeg foreslo. Tapert fortom til 0,28. En halvmeter 0.20 og en meter 0,14. 

Alt 2 vil være å bruke den tynneste som den er med tynn spiss. Det er riktig at å bruke en tykk buttdel vil hjelpe overslaget, så en meter med 0,60, tapert fortom ned til 0,17 og en meter spiss på 0,14.

Alt 1 er det jeg tror du lettest håndterer, det er litt om å gjøre å ikke ha alt for lang fortom i starten. Det vil bare lage krøll. 1,5 stanglengder er fint, 2 stanglengder er max. Stort sett er det 2 stanglengder jeg bruker selv i mitt eget fiske i dag, og jeg hadde trøbbel med den lengden i starten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Truls skrev (11 minutter siden):

Bare så jeg ikke lager noen forvirring her nå... jeg setter det opp som to ulike alternativer punktvis.

Alt 1:  Jeg tenkte på den tykkeste du hadde brukt, som var tapert ned til 0,28. Den kan du skjøte på som jeg foreslo. Tapert fortom til 0,28. En halvmeter 0.20 og en meter 0,14. 

Alt 2 vil være å bruke den tynneste som den er med tynn spiss. Det er riktig at å bruke en tykk buttdel vil hjelpe overslaget, så en meter med 0,60, tapert fortom ned til 0,17 og en meter spiss på 0,14.

Alt 1 er det jeg tror du lettest håndterer, det er litt om å gjøre å ikke ha alt for lang fortom i starten. Det vil bare lage krøll. 1,5 stanglengder er fint, 2 stanglengder er max. Stort sett er det 2 stanglengder jeg bruker selv i mitt eget fiske i dag, og jeg hadde trøbbel med den lengden i starten. 

 

Ok skjønner!  Det skal prøves! Så vil jo kastingen min bli bedre etterhvert også hehe.  

Takk for hjelpen og ha en fin kveld videre!  

 

Ut og teste nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Truls skrev (13 timer siden):

Bare hyggelig! God kveld, og lykke til 👍

Testet litt igår med ekstra butt på 1m 0.60mm over til 12ft fortom som egentlig ender i 0.17mm kuttet denne taperte fortommen ned til der den var rundt 0.30. La så på en meter 0.25mm og en halvmeter 0.20mm og prøvde med og uten ekstra spiss på 0.15mm.  Totallengde rundt 1.5stanglengde. 

Jeg opplevde det egentlig ganske likt,  muligens litt lettere og rette den ut men fortsatt ganske vanskelig. Har bestilt fortommer som passer til ditt alternativ nr1 så skal prøve det når de kommer. 

 

I melllomtiden rigget jeg litt on når jeg kom hjem igår med 12ft fortom uten ekstra butt. Kappet 1m av den og satt på 1m 0.25 og en halvmeter 0.20.  Får jeg prøve det i morgen. Totallengde på litt under 1.5 stanglengde. 

Men jeg snakket med en såkalt fluefiske ekspert som holder til i mitt område,  han holder både kurser i kasting og fluebinding så han vet hva han snakker om.  Han sier at fisken i våre vann er mindre sky en de fleste plasser,  han holder seg til 0.25 som spiss somregel her vi bor,  maks ned til 0.20 men om han reiser bort til visse vann med mer sky fisk kan han gå ned til 0.10mm...  Kan det ligge noe i det han sier at jeg kan slippe unna med og holde meg til 0.25mm for eksempel?  De hadde jo vært fint i min situasjon med tanke på jeg fisker med såpass tung stang 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 8/28/2022 at 9:51 AM, RogFlue said:

Testet litt igår med ekstra butt på 1m 0.60mm over til 12ft fortom som egentlig ender i 0.17mm kuttet denne taperte fortommen ned til der den var rundt 0.30. La så på en meter 0.25mm og en halvmeter 0.20mm og prøvde med og uten ekstra spiss på 0.15mm.  Totallengde rundt 1.5stanglengde. 

Jeg opplevde det egentlig ganske likt,  muligens litt lettere og rette den ut men fortsatt ganske vanskelig. Har bestilt fortommer som passer til ditt alternativ nr1 så skal prøve det når de kommer. 

 

I melllomtiden rigget jeg litt on når jeg kom hjem igår med 12ft fortom uten ekstra butt. Kappet 1m av den og satt på 1m 0.25 og en halvmeter 0.20.  Får jeg prøve det i morgen. Totallengde på litt under 1.5 stanglengde. 

Men jeg snakket med en såkalt fluefiske ekspert som holder til i mitt område,  han holder både kurser i kasting og fluebinding så han vet hva han snakker om.  Han sier at fisken i våre vann er mindre sky en de fleste plasser,  han holder seg til 0.25 som spiss somregel her vi bor,  maks ned til 0.20 men om han reiser bort til visse vann med mer sky fisk kan han gå ned til 0.10mm...  Kan det ligge noe i det han sier at jeg kan slippe unna med og holde meg til 0.25mm for eksempel?  De hadde jo vært fint i min situasjon med tanke på jeg fisker med såpass tung stang 😅

Jeg som flere over her fisker ikke med så tung stang, men jeg ser ikke helt hvordan det skulle være noe problem å fiske med tynn spiss og tung stang. Her må noen veldig gjerne pirke på meg for jeg kan null og niks om de klassene der. 

Med det sagt, hvorfor skal du drive å klippe av ytterste del av den taperte fortommen? Det skjønner jeg ikke poenget med når du kan velge tykkelsen på siste del av fortommen når du kjøper pakka. Jeg bruker til vanlig 3 eller 4x tapert fortom som da ender i 0,20 eller 0,18, gjerne 12ft. Deretter setter jeg på en microring uten å klippe av noe først, og skjøter spissmateriale ned til ønsket tykkelse. Blir stort sett 0,15 eller 0,13 og total lengde blir omlag 16 fot, noen ganger lengre. Med dette slår det fint over. Jeg er ikke noen rå kaster eller en som presenterer ekstremt fint, men det går helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det en skal være litt nysgjerrig på når man handler fortom og vil ha en som man kan knyte videre på selv er taperingen.
Er det kort butt, kort tapering og lang spiss eller jevnt fordelt mellom disse så er ikke fortommen så velegnet til å skjøte på.
Har du derimot solid butt, lang tapering og kort spiss så er de laget for å skjøte videre.

En 9fots tapert i f.eks 3x som du skjøter på en spiss er fint å starte med. Sett gjerne en ring i enden av den fortommen som du knyter spissen på, 1m spiss holder lenge i det fleste tilfeller.

Hvis du vil ha enda mer kraft så kan du teste polyleader da, f.eks en 8ft Trout som du setter ring på og deretter spissen. Blir den for brutal så roer du den ned med feks. en bit 0,18 på 40-50cm som du setter spissen på. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

UPDATE:

Takker mye for svar fra alle sammen!

Jeg kjøpte noen 12ft Rio Powerflex Plus 2x fortommer, disse har lang tykk buttseksjon og ender i 0.23, så satt jeg på 0.20 spiss eller 0.16 hvis tørt på rundt en meter, og de ga bra resultater! Med litt ekstra videoer og øving på finere kurver i kastene og disse nye fortommene får jeg når presentert mye finere da fortommen ruller pent ut i slutten av kastet. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...