Gå til innhold

Arctics Silver Danica


Kenny Nguyen

Anbefalte innlegg

Er dette en ny stang fra Arctic Silver eller bare jeg som har levd under en stein?
Husker når Arctic Silver kom ut med stengene sine og jeg var skeptisk til håndtaket. Nå er det jo mange år siden, og merket lever enda og ser det har fått noen flere modeller.
Fungerer faktisk dette håndtaket?

Snuser litt på ny #4 kanskje #3 stang som ikke er så rask. Bruker i dag en gammel to delt  8,6' G.loomis im6 som er helt sjef på presentere flua. Kan Arctics Silver Danica være det nye som tikker på alt?
Den markedsføres med dype bøyning, moderne materiale, og kan kaste langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er først og fremst en markedsføringsjippo av dimensjoner. Du oppnår ingen fordeler med et slikt håndtak, utover å miste kontakt med klingen så man får mindre følelse. Et så tykt håndtak er også bare negativt. Du vil oppbå bedre resultater ved å bruke en dyp klinge med kork eller karbonfibergrep.

Hva angår lengde på kast så er det minimalt å hente på stangmaterialet, det er teknikk som står for lengden, stanga bidrar minimalt. De har også en historie med kjip markedsføringstaktikk, så jeg ville ikke støttet dette selskapet.

Dessuten er håndtaket dritstygt og plastikkaktig, jeg ville ikke våget meg utenfor døra med noe som så sånn ut 😅

Kjøp en ordentlig stang!

(Ps, jeg er langt fra så sinnatagg som jeg høres ut)

Endret av Truls
  • Lik 1
  • Takk 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte noen en gang spørre en som hadde en Arctic Silver stang og hadde problemer med å få fisk om han hadde ladet Arctic Silver stangen sin. Det synes jeg var et fantastisk  artig spørsmål!! For et mer usexy design på en fluefiske stang tror jeg neppe finnes. Det ser ut som en powerbank med antenne.

Jeg har aldri tatt i en slik stang så hvordan den føles eller kaster aner jeg ikke. Den kan dog være så god den bare vil, men en stang med så lite sjarm, genuinitet, varme og lite preg av håndverk kommer jeg aldri til å kjøpe.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg testet denne stangen i går og hadde en fantastisk oppelvelse. Fikk mye bedre kontakt med lina med denne stanga enn med mine "standard" stenger. Men stanga var også satt opp med en line som var perfekt sammen med stanga. Så den er havnet på min ønskeliste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (48 minutter siden):

Jeg testet denne stangen i går og hadde en fantastisk oppelvelse. Fikk mye bedre kontakt med lina med denne stanga enn med mine "standard" stenger. Men stanga var også satt opp med en line som var perfekt sammen med stanga. Så den er havnet på min ønskeliste. 

På enkelte demoer så lader de stanga med et for tungt snøre. På spørsmål om snøre og vekt så ville de ikke svare. 

Du oppnår det samme med en litt dyp stang med tungt snøre. 

Og så bør jo vi som fluefiskere ha en viss estetisk sans da. ASI stenger får det til å vrenge seg litt i utstyrsgenet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var snørene rett klasse for stanga og jeg prøvde også snørene på min Hardy. 

Men du oppnår sikkert det samme med andre gode matcher mellom snøre og stang. 

Så min oppelvelse av å ha en fantastisk kastoppelvelse er jo høyst subjektiv. Litt sånn som estetikk er subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kenny Nguyen

Var Danica klasse 5 jeg prøvde. Med green velvet tror jeg. Kan egentlig bare sammenligne med Hardy Shadow #4 og Greys gr80 #5. Syntes jeg fikk bedre presentasjon med Danica. Men jeg tenker det handler om mykheten/dybden uten at jeg vet om det er korrekt. 
Med min lille erfaring vil jeg si at den minnet meg om en glassfiberstang med en stivere topp. Men er på dypr vann nå. 
 

For meg var det kontakten mellom lina og stanga som var så rå. AS sin line på sin egen stang var som hånd i hanske. Vurderer å kjøpe en av linene deres til min Hardy for å sjekke om jeg kan få bedre match enn jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2023 at 1:39 PM, Runar Dankel said:

Jeg testet denne stangen i går og hadde en fantastisk oppelvelse. Fikk mye bedre kontakt med lina med denne stanga enn med mine "standard" stenger. Men stanga var også satt opp med en line som var perfekt sammen med stanga. Så den er havnet på min ønskeliste. 

Bald statement satt på spissen; Enhver stang med et godt egnet snøre vil gi deg samme opplevelse. Jeg har prøvd litt ulike stenger nå og hvis du enten overliner, underliner eller velger line med "rett" klump til stanga så vil du kjenne mye mer helt ned i håndtaket. Eller mindre, alt etter som. Jeg tror Truls er inne på det i det svaret han gir deg, at de overliner for å gi en følelse av at stanga er dyp kan fint være.

Hvis du vil kjenne på ekte følelse i stanga så ville jeg glatt gått for en stang av glassfiber. Da får du også en betydelig mer estetisk pen stang som gir en enorm følelse helt ned i korken og samtidig kaster mer enn langt nok for så og si alle situasjoner. For å si det slik; uavhengig av ambassadørskap så er nok jeg kjørt på glass i mange år fremover. Den følelsen under kasting og kjøring av fisk har blåst meg av banen. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (9 timer siden):

Bald statement satt på spissen; Enhver stang med et godt egnet snøre vil gi deg samme opplevelse.

Kan stille meg bak denne uttalelsen, selv om den mangler hår. Tror så gjerne at mye av opplevlesen jeg hadde var å få teste en godt balansert line og stang kombo. Og jeg kan sikkert få den igjen med andre stenger og liner, men at dette var min første "perfect match". Jeg prøvde 3 forskjellige AS stenger med 3 forskjellige AS liner. Alle i klasse 5. Og prøvde så to av linene på min klasse 4. Tenker derfor at de ikke har overlinet for å gi en falsk følelse. For det var nettopp det som var feil med min stang/line-kombo. Jeg hadde for mye vekt i klumpen og fikk da en topp som ble "nervøs" i bakkastet og laget "slack" og ødela kontakten. Men det forsvant med AS sine liner, selv om de var klasse 5. Jeg har overlinet flere av mine stenger og det var en annen følelse i dybde og utrulling på AS kombinasjonene enn det er på mine. Forøvrig fikk jeg testet dette på kastekurs, så det var ikke noe demo eller salgsopplegg som var hovedmålet. 

Tror jeg må over på glassfiber etter hvert. Men skal vurdere Danica også mtp at det gav mye av den samme følelsen. Interesant å kunne ha en #5 som kaster godt i flere forhold, men er like gøy å kjøre 250g fisk på som #3 og #4. 

Uansett er det frem i tid og i mellomtiden får jeg svi av litt grunker på å finne den beste lina til stanga jeg allerede har. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...