Gå til innhold
  • 0

Tips til fluer (ørret i stillevann).


RogFlue

Spørsmål

Jeg er fersk innen fluefiske og har ikke kommet så langt inn i innsektslæren kan man si. For en som meg da hva er fluer som kan fiskes bra hele året eller noen spesielt gode fluer til visse tider?. Jeg fisker ferskvann etter ørret i Rogalands området. Nesten ekslusivt stillevann. 

Tips settes stor pris på om en bare lager en liste eller om noen tar seg tid til og lage liste og muligens når tid og hvordan de fiskes hadde vært til utrolig god hjelp!

 

Mvh småfrustrert nybegynner som har hatt tørkeperiode over en uke uten napp :O. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
  • 0

Du trenger i hvert fall mygg, maur, stankelbein, en universalklekker (helt svart klinkhammet r.eks) som er fluer som egentlig funker hele året. Du trenger også noen tørre vespertina (brune døgnfluer) og noen klekkere av disse. Vårfluer i både tørt og klekkere og noen streaking caddis (også en vårflue, som fiskes aktivt. 

Døgnfluene er vår/forsommer, vårfluer er sommer og sensommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
  • 0
Truls skrev (22 minutter siden):

Du trenger i hvert fall mygg, maur, stankelbein, en universalklekker (helt svart klinkhammet r.eks) som er fluer som egentlig funker hele året. Du trenger også noen tørre vespertina (brune døgnfluer) og noen klekkere av disse. Vårfluer i både tørt og klekkere og noen streaking caddis (også en vårflue, som fiskes aktivt. 

Døgnfluene er vår/forsommer, vårfluer er sommer og sensommer.

Takker, god informasjon! Når du kommer til et vann og ser vak, går du for og finne noe som ligner insektene du ser langs vannkanten eller bruker du tid på og prøve og se hva den faktisk tar når den vaker? Synes det er litt vanskelig og se hva det er den tar 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Veldig ofte så kan man finne svaret i vannkanten. Ofte er det ikke så lett å se om fisken er langt unna så da må man sette på noe man tror den tar.  Sjekk også om man ser insekter flyvende rundt. Edderkoppnettet kan avsløre insekttyper noen ganger. 

Jeg pleier ofte å ta det veldig med ro og la fisken få vake litt mens jeg observerer. Da finner jeg ofte en løsning på hva som blir tatt og hvordan jeg skal 'angripe' fisken best mulig. Ofte ser man en annen fisk som man bør prøve på først, og uansett så bygger man opp mer spenning når man lar den få holde på litt. Følg med, og bruk øynene og tiden til å observere og finn ut hvor det er lettest å kaste fra. Blir man for ivrig så brenner man ofte sjansen sin. Og uansett så er det stor underholning å se på en fisk vake igjen og igjen...

Jeg råder ofte ferske fiskere til å ta med notisblokk. Noter ned hva man ser av insekter osv så får man raskt en ide hva man må ha i boksen og man er bedre forberedt til neste sesong. Spesielt viktig i starten hvor det er masse nye inntrykk

Menge ganger går det man serverer ned selv om man bommer, og noen ganger er det kul umulig uansett hva man gjør. Heldigvis er fisken for det meste opportunistisk og takker ikke nei til en godbit som avviker fra dagens meny.

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
RogFlue skrev (3 timer siden):

Takker, god informasjon! Når du kommer til et vann og ser vak, går du for og finne noe som ligner insektene du ser langs vannkanten eller bruker du tid på og prøve og se hva den faktisk tar når den vaker? Synes det er litt vanskelig og se hva det er den tar 😅

Ofte ser man jo de insektene som fjaser rundt utpå også langs vannkanten. 

Er som regel ikke noe kjempestort mysterium hva de tar. I de vanna jeg er i så er det ikke sååå mange forskjellige insekter at det blir vanskelig å skjønne hva som blir tatt. Er som regel mygg, maur, dansefluer eller en type døgnflue eller vårflue som står på menyen. Kan jo selvfølgelig være litt annet småtjafs som bare er litt-av-hvert, men da setter jeg på litt sånn bænkersfluer/allroundfluer/triggerfluer. Vakformen kan også fortelle litt om hva de tar. Splæsje-vak er som regel noe litt stort eller noe med mye bevegelse - feks dansefluer, maur, vårfluer. Rolige head and tail og dråpevak er kanskje mygg, og ting rett under overflaten på vei opp eller ned.

Jeg har jo fluer som jeg bruker hvis jeg ikke helt vet hva fisken tar, eller at de tar mye forskjellig. CDC-myggen er jo en svært anvendelig flue i flere størrelser, og jeg har desidert flest sorte i størrelse 17 på den. Men har også mindre og noen i oliven også - og noen med svart vinge og. Daddy long legs i flere størrelser er en favoritt - også ganske så små altså, spesielt nå på høsten. En ekstremt bra triggerflue. Maur står ofte på stanga allerede før jeg kommer til vanna og ser hva som er der, og er en flott flue som man bare kan prøve med.

Er det lite vaking, så fiskes det med minizonker eller feks libellenymfa.

Husk at det er mye informasjon i Klekkedatabasen om fluene. Under Artikler finner du flere gullkorn, bla serien om skogsvanna gjennom sesongen. Mye bra å lese der altså.

 

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vespertina er nevnt av Truls og marginata er kanskje aktuelt. Det som i hvertfall er 100% sikkert er at en mørk brun nymfe trumfer alt av klekkere og duns når de to døgnfluene klekker. Og treffer du skikkelig klekking så ser du kun fisk ta nymfer under vann.. Så lag deg noen slike på f.eks Kamasan 175 i str. 12 og 14, det er 14og 16/18 i effektiv str. Kjør mørk brun bakkropp. Til vingesekk så kan du skaffe deg sånn UTC Flashback Tinsel i svart, helt genialt.. Nfisk har det. De har også resten plluss fasan farga mørk brun som kan være litt vanskelig å få tak i.

Å fiske sånne brune nymfer er dessuten alltid et bra triks på fisk som vaker og ikke vaker... Skjelden de ikke funker, ganske irriterende faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@RogFlue

Ta deg turen ned til Baardsen på kaia (i Haugesund). Alexander og de andre fluegutta der har sykt peileing og deler gjerne av sin kunnskap. Jeg er nygebynner selv og har satt utrolig pris på deres tips om lokale forhold. Også er det bare å spørre mye her. Det har jeg gjort i over ett år, og jeg fordøyer fremdeles all informasjonen som jeg har fått. 

Mønstrene er viktige så du fiske rmed noe som faktisk finnes på den tiden du fisker, men hvordan du fisker dem er også veldig viktig. Det står ofte nevnt i fluedatabasen. Bruk lang nok og tynn nok fortom til at du ikke skremmer fisken og vær tålmodig. 

Og så kan u jo ta deg turen til https://govannet.bloggnorge.com/

Endret av Runar Dankel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (1 time siden):

@RogFlue

Ta deg turen ned til Baardsen på kaia (i Haugesund). Alexander og de andre fluegutta der har sykt peileing og deler gjerne av sin kunnskap. Jeg er nygebynner selv og har satt utrolig pris på deres tips om lokale forhold. Også er det bare å spørre mye her. Det har jeg gjort i over ett år, og jeg fordøyer fremdeles all informasjonen som jeg har fått. 

Mønstrene er viktige så du fiske rmed noe som faktisk finnes på den tiden du fisker, men hvordan du fisker dem er også veldig viktig. Det står ofte nevnt i fluedatabasen. Bruk lang nok og tynn nok fortom til at du ikke skremmer fisken og vær tålmodig. 

Og så kan u jo ta deg turen til https://govannet.bloggnorge.com/

Hei! Jeg var faktisk hos de igår og kjøpte noe utstyr og fluer, fikk også noe råd ang fortomm osv :) men jeg har merket at den siste uken da det nesten ikke har vært noe som helst vind har jeg slitt mye mer med napp enn med vind... Regner med dette kansjener grunnet presentasjonen er mindre viktig når det blåser og det er bølger og bevegelse i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (1 time siden):

Vind kan være bra for å kamuflere at det er noe muffens med flua. Er ofte vanskelgiere når det er glassklart vann og vindstille. 

Ja ble litt demotivert her hehe, er jo helt fersk. I starten fikk eg absolutt ingenting men så begynnte jeg plutselig og få en del, både tørrt og vått, tenkte såklart at nå er eg igang! Så forandrer været seg, det blir blikkstille vann og full sol, også mye vak og aktivitet men ikke et eneste napp på en uke, etter mye fisking også. Liten setback der ja. Bare en påminnelse på hvor dårlig kasteteknikk eg faktisk har hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men mens jeg har folk med erfaring i tråden her. Hvordan går dere frem når vannet er blikkstille, enten ingen vak eller et lite vak med lange mellomrom? 

Når det gjelder tørt, blir jeg veldig usikker på hvor lenge eg skal la fluen ligge på vannet før du tar et nytt kast eller hvor lenge en skal vente før en bytter flue?. 

Litt samme når det gjelder vått. Hvordan vet man hvordan en flue skal dras in? Nymfe, streamer, vanlige våtfluer black zulu for eksmpel. Dras inn jevnt, mye små nykk innover eller den metoden der du drar inn litt og litt line med og rullen den inn i hånden? (vet ikke hva det kalles hehe). 

Om dere har noen tips til dette også blir jeg veldig glad! Liker ikke følelsen jeg får når jeg holder på når jeg ikke vet om metoden jeg bruker er helt feil for flua eller omgivelsene, da lurer en på om en holder på med noe som har 0% sjangs for napp 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå skal jeg teste hukommelse og se om jeg husker hvilke svar jeg har fått ;)

På tørt er det vak som gjelder. Om det da få vak må du være veldig tålmodig og hive på en skikkelig godbit. Hva det er variere rmed sesongen. Men Stankelbein og maur har jeg ofte fått tips om. Mauren bør da ha størrelse som matcher sesongen. Det kan du lese om under "Artikler" hvor rune har skrevet om fiske i stille vann gjennom hele sesongen. Jo mer du kaster jo mer skremmer du fisken, så jo lenger flua ligger jo mindre kaster du. 

På vått kommer det an på hvilken flue du bruker. Men rolig håndtwist dukker ofte opp. som en god start. I tillegg er det med variasjon i inntrekket viktig. Rolig håndtwist, raske små inntrekk med pauser. Lange inntrekk. Stanga under armen og superrakse inntrekk. 

Her er det bare å prøve seg frem.

(fritt etter hukommelsen, så får vi se hva ekspertene svarer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om  det er blikkstille og ikke vaker, så er det perfekt å finne seg en plass med god oversikt og sette seg ned i lyngen og ta livet mest mulig med ro. Gire ned og slappe av. Så ser man etter hvert om det er noe som skjer. Fiske på skauen for min del handler om å fiske med tørt på vakende fisk. Om det ikke skjer noe så er det enten en strekk i lyngen eller rusle rolig langs vannkanten fra vann til vann. 

Fisker jeg under vann så er det i sjøen eller gjedde, men sjøørret-taktikk funker på skauen også, det er samme art. Og da beskriver Runar det godt over her med ulike teknikker som er lurt å prøve. Varier! Men fisker du med nymfer, buzzere e.l så prøver man jo å imitere insektets naturlige bevegelser. Men ikke vær redd for å bryte naturlig bevegelsesmønster, ofte er det nettopp fda det skjer noe. Om du har tatt noen kast og det ikke skjer noe så ville jeg flyttet meg. 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...