Gå til innhold

Catch & Release - men ikke laks?


Anbefalte innlegg

Catch & release er et personlig valg - her er min begrunnelse for mitt eget valg.

 

Var det ikke noen som sa "A gamefish is to valuable to be caught only once"?

 

Hvilken verdi har en død fisk, rent utover det næringsmessige? Og trenger man da 17 stk døde laks? Selv blir jeg lei fisk etter å ha spist det tre dager på rad. 99% av alle mine fisk i ferskvann går ut igjen.

 

Hvis du har fått den, målt den, veid den og tatt bilder av den, og du allerede har nok til 2-3 middager med gode venner, eller nok til å overleve noen døgn til på vidda, hva skal du da med den neste? Og den neste? Og de 12 etter det?

 

OK, er det den største, peneste laksen/ørreten/harren/bonefish/tarpon/gjedda du noen gang har fått, og du vil ta en avstøpning - Vi er vel litt trofé-jegere?

Gutten på 10 år med 23,3kg har gjort en bragd - ingenting å si på at den skal spises eller henges på veggen! Det er et minne for livet.

 

Jeg vil selv derimot ikke etterligne lakse-lordene fra gamle dager med metervis med fisk "stablet" foran kamera og "Se hvor mange vi har drept!"-blikket over snadden.

 

Jeg nyter gleden av å se den svømme rolig tilbake etter du har fått hilst på'n og vite at neste år - da svømmer det kanskje 10,000 yngel rundt som bare venter på å vokse seg store og glefse etter akkurat din flue...

 

Hilsen

Lars Erik Marcussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Jeg skal ikke krangle med deg jeg heller. Dessuten vil jeg benytte anledningen til å gratulere Henning med sitt innlegg nr. 1000 her på fluefiskesiden. Bra jobba! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig.

 

Rekner med at det er de store fiskene du tenker på. Jeg fisker i alt for mange vann der det burde vært tatt ut mere fisk.

 

Og ta ut en hunnfisk f.eks kan i noen vann være bra.

 

Også på hardangervidda er noen vann overbefolket.

 

Catch & release er for meg forvaltning.

 

Bare så det er sakt, rekner med du tenker det samme som meg, ville bare sette det på spissen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan vi ikke alle bli enige om å kalle det forvaltningsmessig gjenutsetting (FG)? Det er så mye enklere å argumentere når det lyder så positivt :-)

 

All C&R er ikke nødvendigvis FG, forresten. Mange setter nok ut fisken for å slippe å spise den eller slippe å oppbevare/gjøre opp/bære den.

 

Herved slutter jeg å bruke C&R og F&S. FG er termen!

 

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! :) =D>

 

FG er tingen for meg også.

Må også innrømme at det er dager hvor jeg har bestemt meg for å ta med fisk hjem, men dropper det av den grunnen du nevner, Bånngjedda. Det er urtråkig å drasse på dau fisk! Da er turen ødelagt for min del.

 

Men som regel setter jeg den ut fordi jeg personlig liker følelsen av å se fisken svømme hjem igjen. Akkurat som jeg liker kjøringen og ikke minst hugget. Det er en (egoistisk) del av opplevelsen, som tilfeldigvis også har konsekvenser for fiskens fremtidige ve og vel laugh.png' alt=':lol:'> .

 

På fjellturer er imidlertid ørret en gave sendt fra himmelen! Da setter jeg pris på denne skatten på samme måte som forfordrene våre sikkert gjorde. Ofte så er faktisk hovedmotivasjonen for fisket på slike turer å få MAT! Jeg kan være så til de grader fiskelei, men fortsetter fordi jeg ikke vil spise ren potetstappe til middag. Snodig hvordan en kan få to så vidt forskjellige perspektiv på den samme opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i vann/elver med overbefolket og småfallen fisk, så er det jo bra å tynne ut bestanden. dette til vannets/elvas beste.

 

men i en elv, som f.eks. altaelva, så er det vel ikke ikke snakk om nødvendighet av å tynne ut bestanden?!

 

og dersom det er slikt at oppdretterne er den største trusselen mot vill-laksen, så hjelper ihvertfall ikke de laksene som er på vei opp elva at de de hales på land og havner i fryseboksen!

 

fanatisk C&R mentalitet er smått latterlig. det bør være mulig å ta opp et par fisk til mat uten at nabofiskeren ser suspekt og nedlatende på deg.

 

FG er bra, men den krever større innsikt, kunnskap og "sportsfiskerånd" av de som utøver den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ta kred for det begrepet, jeg har selv sett det brukt av andre på dette(?) forumet. Synes uansett det er litt mer beskrivende. C&R høres ut som "han derre som setter ut all fisken igjen?". FG høres kanskje mer ut som det er gjennomtenkt..?

 

Enig med vinagunner at begrepet krever innsikt av de som utøver det, men de fleste elvene jeg fisker i har i alle fall ikke vondt av større grad av FG av fisk på 40cm+ ;-)

 

De fleste som driver C&R har vel et motiv om forvaltning også, kanskje?

 

Minstemål er jo FG. Men om den er like godt gjennomtenkt overalt er en annen sak, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Tror jeg skal dra på elgjakt i høst med bedøvelsespiler, og kalle det "Genetisk Foredling" - GF, der målet blir å gjenutslippe storoksene i skogen så vi får skikkelige sværinger med digre fjølgevierer om noen år. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som driver C&R har vel et motiv om forvaltning også' date=' kanskje?

.[/quote']

 

klart det er forvaltning som surrer i bakhodet til de som blindt praktiserer C&R.

 

men ofte blir det praktisert til det tragikomiske. det kan nesten sammenlignes med mentaliteten: "jeg ligger kun med kvinner over 40 år, for da er jeg sikker på å overholde den sexuelle lavgrensen"! :mrgreen: :smt098. men klart, fra det til: "jeg tar alle, jeg, uansett", er en laaang vei. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal dra på elgjakt i høst med bedøvelsespiler' date=' og kalle det "Genetisk Foredling" - GF, der målet blir å gjenutslippe storoksene i skogen så vi får skikkelige sværinger med digre fjølgevierer om noen år. :roll:[/quote']

 

Det drives da en form for FG i elgjakt også. I form av å IKKE trekke av når du har "feil" dyr i siktet. Det er klare kvoter på hvilke dyr som kan skytes. Men som min kjære navnebror sier; også denne forvaltningen er feilslått mange steder.

Jeg tror "la de største gå" prinsippet er det mest naturlige i enhver forvaltningssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

En jeg snakket med her en dag (som forøvrig er skaperen av flua "raggsokken", kjenner du til den Staffan?) bedriver noe han mente var noe mye bedre enn C&R. Nemlig "Catch and Relax".

Ta et par stekefisk og avslutt fisket for dagen. Ikke så dumt kanskje rent forvaltningsmessig. Selv om jeg aldri hadde klart å ta to 400 grammere og latt 1,5 kilosen få være upåvirket av mine edle hensikter om å sette den tilbake etter jeg hadde lekt litt med den. Uansett en litt morsom innfallsvinkel. Raggsokken er forøvrig en flymfe bundet på grå ullsokk med rapphønehackel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

He he, jeg støtter FG :)

Faktisk et veldig bra forslag.

 

Selv om vi i Norge er veldig lite "troféjegere" sammenlignet med det meste i Mellom- og Sør- Europa så er det sant at f.eks. elg- hjort- og rådyrstammene i Norge har lidd under det faktum at det i stor grad forsøkes å skyte de største oksene, kronhjortene og bukkene. I stedet burde det jo ideelt sett skytes kalver, ungdyr, gjeldsimler og gamle returbukker. :) Førstnevnte har jo best smak (motsatt fall med sistnevnte :-& )

 

Jeg er ikke en no killer, men det ville ha føltes helt feil å kakke en kilosfisk å putte den i steikepanna. Heller da 4-5 småfisk for min del. Og å frese "en lille" eller to over stormkjøkkenet er jo reint ut godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant
Tror jeg skal dra på elgjakt i høst med bedøvelsespiler' date=' og kalle det "Genetisk Foredling" - GF, der målet blir å gjenutslippe storoksene i skogen så vi får skikkelige sværinger med digre fjølgevierer om noen år. :roll:[/quote']

 

Det drives da en form for FG i elgjakt også. I form av å IKKE trekke av når du har "feil" dyr i siktet. Det er klare kvoter på hvilke dyr som kan skytes. Men som min kjære navnebror sier; også denne forvaltningen er feilslått mange steder.

Jeg tror "la de største gå" prinsippet er det mest naturlige i enhver forvaltningssammenheng.

 

Nå er det forvaltningsmessige ved FG her bare et skalkeskjul, poenget er selvsagt å oppleve den store jegerlykken som oppstår ved å kunne skyte den samme elgen mange ganger.

 

Spøk til side - fang og slipp har selvsagt en funksjon, men når det gjøres til et bærende prisipp og et slags forvaltningsmessig ideal bør det gå en grense et eller annet sted. Hvem vet, kanskje Hemsilfiskerne en dag står på tilmålte felt på flytebrygger i elva, eller ved en fiskedam på tunet til Grøthe, og betaler feite pengesummer til ham for å drive fluefiske på storørret fra selveste Hemsila. Kanskje kunne det vær artig å få merket Hemsilfiskene med navn og nummer, så kunne man føre personlig statistikk forhver av dem over hvor mange ganger de er tatt, på hva slags fluer og under hvilke forhold. Uansett bidrar C&R til å stille oss fluefiskere i et litt komisk og fjollete lys, som om ikke koner, unger, naboer og folk flest syns vi er noen raringer fra før. :roll: 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg usikker på hvor dette "catch & release" styret egentlig kommer fra, men som med det meste annet går jeg ut fra at vi nordmenn har det fra amerikanerne ?

Det er et fint tiltak,bevares, jeg håper bare ikke vi går like langt i å anse oss selv som noen slags helter, der vi redder fisken fra døden ved å sette den ut igjen :oops:

Har faktisk sittet igjen med dette inntrykket etter å ha lest enkelte amerikanske artikler og sett fiskefilmer derfra !

Vi bør ikke glemme at det er vi som i utgangspunktet har fått fisken i dette uføret, og hvis vi er så opptatt av fiskens beste burde vi kanskje la være å kroke den ?

Vi får garantert ingen høy stjerne hverken hos den aktuelle fisken eller resten av artsfellene om vi setter den tilbake laugh.png' alt=':lol:'>

Vi kan heller ikke påberope oss å være fiskens beste venn eller redningsmann, som jeg mistenker flere av de som har et nærmest fanatisk forhold til c&r gjør !

Det er ihvertfall vanskelig å tilbakevise at det ligger en form for dobbeltmoral i begrepet "catch & release", sånn jeg ser det !

Samtidig er det ingen tvil om at fremtiden vil se mørk ut om vi skulle drepe all fisk vi kroket !

Jeg håper bare ikke utviklingen går dit hen her i landet at det blir bannlyst å vise bilde av en død fisk, eller at man blir uglesett om man tar med seg noen fisk til mat i løpet av sesongen, selv om jeg aner at vi allerede er på god vei !

Når det gjelder gjenutsetting av stor laks håper jeg flere av de som driver med dette vet hva de holder på med etterhvert !

Det er ingen heltedåd å sette ut igjen en fisk som er kjørt så i senk at den vil dø av det uansett !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger fra fora som dette, fiskefilmer og ett vel utbygd mobilnett som så fort det skjer noe ett eller annet sted mangedobler antallet fiskere på noen timer....alle har vi jo en kompis eller fem vi vil tipse....og døm har sine!

Vi har massevis av elver, åer og vann i detta langstrakte landet.....kansje det i den heiteste tia på sesongen er tomt, eller ivertfall god plass ved 90% av det vi faktisk har til rådighet!

Men....vi er stort sett mesteparten av tia en gjeng feiginger som ikke tør og ta sjangsen på det og "kaste bort" den verdifulle tia vår på og utforske ett helt nytt sted som vi ikke veit nesten noen ting om annet att det er vann der, og derfor også kansje fisk.....neida, vi bare må til ett av de kjente stedene som folk har filma, skriver om eller sender meldinger ifra.....og på veien dit kjører vi forbi vann og elver fulle av fisk og tomme for folk, noen ganger ser vi det ikke fra veien, andre ganger gjør vi det!

Kansje vi tenker..."en gang skal jeg jammen titte litt på detta her", men vi gjør det nesten aldri fordi ingen har noengang skrevi ett kløvd ord eller lagd en fiskefilm om det!

Av og til gjør vi det,....men vi får ikke roa til og bli!

Hvorfor......er vi redde for og oppleve hvor fint det er og nyte natur'n aleine i fred og ro på ett sted der fisken kansje er litt mindre,...men vill og fin som natur'n rundt?

Er vi redd det blir litt "overkill" med alt detta spesialiserte katalogfyllet vi er oppstasa med,...festantrekket mitt med alt garnityr koster fra topp til tå og inn i hver minste fluebokskrok og lomme røft regna 15000 spenn (det er helt jævlig, men sant)...og da har jeg ikke regna med mobil, kamera og gullbrua i kjeften.....det er kansje litt flaut å blanke eller få krøklestor edelfisk i en sånn mundur?

Er det det att vi er redd for og komme tilbake uten noen virkelig fine skalper i beltet og bli håna av tullinger som hadde "guida" tur til ett "kuk i ræv"(utrykk fra militeret når vi sto for tett) fiske hvor du kunne glise det fete og snusbrune seiersgliset mens du poserte tøfft med en velloppdratt broilerfisk med pelletsminner fra barndommen?

Er det det vi er redde for,....i så fall må vi skylde oss sjøl for ett kjedelig liv med regisjerte opplevelser som er basert på en eneste fordømt ting.....status og andres forventning, mål som ikke engang egentlig er dine egne...du, eller jeg, har kansje aldri tatt oss tia til og kjenne etter hva vi egentlig vil med vårt EGET fiskerliv???

Neddopa på fiskefilmer og opiumslignende midtvintersfantasier om andres glamorøse filmvirkelighet beinflyr vi ut fjøsdøra...og rett ut i den samma hengemyra når vår'n kommer....år etter år etter år...helt til veidemannen i oss brådauer og vi begynner med golf, hagearbeid eller sitter og ni-onanerer på ett bortgjemt asyl!

Vi vil ha skylda sjøl!

Vi vil også ha skylda for og ha trampa flate elvebreddene og fiska ut alt det gode arvematrialet i en håndfull engang gode fiskeelver...elver som da er tørrlagt for alt det naturlige og ville vi søkte som bevistløse tullinger uten egen vilje og til tross for heilage og høyt utbasunerte etiske fjingfjongerier alikevæl rævkjørte fiskevanna våres like effektivt som'n bæssfar gjorde på en sommer med ett finmaska garn i forna dar!

STOR; STORRE; ENDA STØRRE; STØRRE ENN ALLE ANDRE....det ringer ei bjelle fra barndommen her...en liten gutt som bare ville væra best...ivertfall i noenting..., men det er kansje bare meg som er trøtt og sliten etter en hviledag for mye borte fra elva?

Høres utrykket "det finnes ikke nok fornuft i hele væla til og unngå krig" bra ut for dere...?...det gjør det for meg!

Vi blir aldri enige, vi bare må krangle og ha "vårt" igjennom...DET er viktigst...til hælvete med alt anna!

Det er for mange elver og vann i detta landet til att døm som eier hærligheta kan ta Hemsilapriser overalt og alle vi gærninga rekker ikke å skakkfiske alt som er med det første.....neida, det er bare og holde seg OVER torva så blir det nok bra skal du se!

Hadde vi bare blitt enige om att hvis vi fortsetter høstinga uten ivertfall å tenke litt på framtia som kommer fort så får vi ett problem ingen av oss vil like!

Jeg er alikevæl en glad pessimist....for i morra skal jeg i elva...og da glømmer jeg alltid alt tullballet som foregår seg i min hodeskalles rotete indre! laugh.png' alt=':lol:'> (Ler fjollete!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende Tore!

Selv skal jeg til Vorma i mprra- et helt nytt sted for meg. Ligger passe langt unna byen. de første par stekefiskene får bøte med livet his lokale regler tillater' date=' resten får svømme videre. Med mindre jeg blanker i all min dyre utrustning....[/quote']

 

Blanker ikke i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drives da en form for FG i elgjakt også. I form av å IKKE trekke av når du har "feil" dyr i siktet. Det er klare kvoter på hvilke dyr som kan skytes. Men som min kjære navnebror sier; også denne forvaltningen er feilslått mange steder.

Jeg tror "la de største gå" prinsippet er det mest naturlige i enhver forvaltningssammenheng.

Nesten som jeg skulle sagt det selv Tore.. ;)

Naturen har i millioner av år utviklet seg etter "survival of the fittest"-prinsippet. Dette prinsippet har sørget for at de beste genene blir videreført' date=' og at de svake dyra blir mat. Selv de første menneskene på jorda måtte nøye seg med å spise de svakeste, tregeste og lettest tilgjengelige dyra for å få mat til å overleve..

I dag som jakta er så lett, og ikke lenger en nødvendighet, så har "fangsten" blitt et statussymbol og en oppvisning i jegerens dyktighet. Man ser helt klare likhetstrekk hos de som poserer stolt med en diger elgokse og de som poserer med 25 laks. Man ønsker å fremstå som en dyktig jeger for venner og familie - ikke for seg selv..

 

Dette er litt av grunnen til at jeg alltid har vært så opptatt av å la de store ørrettene få leve videre. De er naturens sterkeste individer, og vi mennesker gjør det mest riktige hvis vi høster i andre enden - hos de minste og svakeste. Jeg tar derfor heller opp tre ørret på 0,3kg til middag, enn én på 1kg, slik André også skriver.

 

Det er ingen skam å være stolt som en hane av en stor fisk, ikke missforstå, jeg tror de aller fleste er det. Det ligger nok dypt innplantert i ryggmargen vår, at vi er dyktige jegere og alt det der. Forskjellen er at vi i dag har kunnskap nok og mulighet til å IKKE forstyrre naturens balanse ved å ta ut de sterkeste individene. Vi kan enkelt la de store ørrettene få friheten tilbake, og heller ta et bilde som kan vises til familie og venner slik at de ser hvor dyktige vi er... Ja, vi kan faktisk leke litt Gud - og liker det. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Men....vi er stort sett mesteparten av tia en gjeng feiginger som ikke tør og ta sjangsen på det og "kaste bort" den verdifulle tia vår på og utforske ett helt nytt sted som vi ikke veit nesten noen ting om annet att det er vann der, og derfor også kansje fisk.....neida, vi bare må til ett av de kjente stedene som folk har filma, skriver om eller sender meldinger ifra.....
Vi vil også ha skylda for og ha trampa flate elvebreddene og fiska ut alt det gode arvematrialet i en håndfull engang gode fiskeelver...

 

Det er nettopp av slike grunner FG (forvaltningsmessig gjennutsetting) er blitt en nødvendighet i flere elver på østlandet. Vi flokker oss sammen og utgjør en gedigen trussel for ørretstammene der vi ferdes. Kanskje ikke på kort sikt' date=' men hva om 10 år? 15år..? Hvordan står det til med balansen av store/små hvis ingen setter tilbake de store igjen..? Noen av oss sørger heldigvis for å ikke ta ut de viktige store individene, men ikke alle er enige i denne tankemåten. Noen føler nemlig at de er berettiget til å ta akkurat så store og mange ørret de måtte ønske, og ingen skal fortelle dem at de bør gjøre noe annet. De vil høste, og tåler ikke elva det, så får den heller stenges.... Er det DET vi ønsker??? Det er akkurat slik vi har høstet i Norge i alle år, og vi har sett at det IKKE fungerer. Det er en grund til at de få elvene som har tatt konsekvensen av stort fiskepress, og innført FG, har et bedre fiske enn mange andre steder...

Kall det Amerikanisert, kommerst, hipt, jålete eller hva dere vil - men det er nødvendig og funker!!!

 

Hadde vi bare blitt enige om att hvis vi fortsetter høstinga uten ivertfall å tenke litt på framtia som kommer fort så får vi ett problem ingen av oss vil like!

Jepp! Men som man ser av div innlegg, så er det nok en stund til mange oppdager dette. Vi har lange og mørke tradisjoner når det gjelder fangst og måtehold her på berget... :(

 

...og da glømmer jeg alltid alt tullballet som foregår seg i min hodeskalles rotete indre! laugh.png' alt=':lol:'> (Ler fjollete!)

Synes ikke det foregår så mye rot i hodeskallen din jeg Tore. Du har en eventyrlig god evne til å få frem tanker og meninger på en jordnær og gjennomtenkt måte. Bare fortsett sånn du.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...