Gå til innhold

Catch & Release - men ikke laks?


Anbefalte innlegg

FG - hehe' date=' the same shit in new wrapping, for å si det på et forståelig språk for alle notriske fiskeplagere. :roll:[/quote']

 

Hehe ..du har vel et godt poeng der ja. :-k

 

Tør jeg spørre Fjellfant om du drar opp rubb og rake' date=' kakker det i hodet og fisker til krampa tar deg, eller slutter du og fiske når du har dratt opp din planlagte kvote for dagen/kvelden?[/quote']

 

Interessant spørsmål.

 

Om en drar opp rubb og rake,kakker det i hodet og fisker til krampa tar ham , trenger han ikke nødvendigvis gjøre noe større innhogg i "bestanden" , enn en som slutter når han har dratt opp sin planlagte kvote for dagen. Eller tar jeg feil. ;)

Det er tross alt stor forskjell på hvor effektivt og hvor "heldig" den enkelte er med fisket sitt og ikke minst hva og hvor de fisker og hva bestanden tåler.

Om jeg selv hadde kakket hver eneste fisk jeg fikk på kroken kan jeg garantere at jeg hadde aldrig i verden ville ha utgjort noen som helst trussel mot noen som helst bestand, ikke fordi jeg fisker lite , men heller fordi jeg "kanskje" er på feil sted til feil tid eller noe sånt ](*,) , ikke vet jeg hva jeg gjør galt :D

 

 

Det viktigste må vel til syvende og sist være å fokusere på de lokale forhold, hva det nå kan være av forurensning eller annet som kan rettes på, og lage en forvaltningsplan etter det, i steden for å bli alt for fokusert på "enkeltpersoners holdninger",menneskelig atferd osv, det er det som regel vanskelig å bli klok på og ikke minst rette på.

Strengere regler,bedre informasjon ,strengere kontroll og færre fiskere er viktigere å fokusere på, der fiskepresset er for stort ,da går tingene stort sett greit . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste må vel til syvende og sist være å fokusere på de lokale forhold, hva det nå kan være av forurensning eller annet som kan rettes på, og lage en forvaltningsplan etter det, i steden for å bli alt for fokusert på "enkeltpersoners holdninger",menneskelig atferd osv, det er det som regel vanskelig å bli klok på og ikke minst rette på.

 

Vel nå er det vel sånn at skal en endre den felles oppfatning av noe som helst så er en nødt til å starte med enkeltpersoner ( seg selv).

Med andre ord : klarer du ikke endre din egen oppfatning , så klarer du hvertfall ikke å endre den generelle oppfatningen blandt folk!

 

Å en annen ting , en stor gruppe mennesker er bygd opp av enkelt individer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch & release er et personlig valg - her er min begrunnelse for mitt eget valg.

 

Var det ikke noen som sa "A gamefish is to valuable to be caught only once"?

 

Ordene du siterer var det Lee Wulff som sa' date=' og jeg har tenkt mye på dem.

Jeg er enig med deg i at C&R er et personlig valg., men jeg er skeptisk til C&R som forvaltningsprinsipp. Prinsipielt stiller jeg meg bak innholdet i "UPPROP MOT FLUGFISKE SOM BEDRIVS MED SYFTE ATT ÅTERUTSÄTTA FISK" her: [url']http://www.cinclusc.com/upprop/[/url], så jeg tror ikke jeg gidder å gjenta poengene...

Når det er sagt kan jeg akseptere at C&R i en viss grad kan være nødvendig i enkelte tilfeller. Som forvaltningsmetode bærer det kanskje mer preg av "nødhjelp", og det er en forvaltningsmetode som selvfølgelig blir populær fordi den krever få ofre av fiskeren - som ikke behøver å avstå fra å fiske selv om bestanden er for svak - men jeg kan altså se argumenter for å i blant å sette ut igjen fisk av hensyn til en bestand.

 

Utgangspunktet til Lee Wulff - uansett hvor mye han har gjort for utviklingen av sportsfisket - synes jeg derimot er helt forkastelig. For meg er det fullstendig uakseptabelt å sette ut igjen en fisk dersom hensikten er at den skal kunne fiskes en gang til - og en gang til - og en gang til... :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ta kred for det begrepet' date=' jeg har selv sett det brukt av andre på dette(?) forumet. Synes uansett det er litt mer beskrivende. C&R høres ut som "han derre som setter ut all fisken igjen?". FG høres kanskje mer ut som det er gjennomtenkt..?

 

[/quote']

 

Men hvor ofte er det gjennomtenkt? C&R blir FG dersom gjenutsettingen er basert på kunnskap om vassdraget og på en forvaltningsplan e.l. I andre tilfeller er det bare "sminke" å bytte ut begrepene på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jostein Berg,

Jeg skal ikke krangle med deg jeg heller. Dessuten vil jeg benytte anledningen til å gratulere Henning med sitt innlegg nr. 1000 her på fluefiskesiden. Bra jobba!

 

Øyyyy. Det såg eg ikke gitt!!!!

hipp hipp hurra.........( trur eg må få meg eit liv snart :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste må vel til syvende og sist være å fokusere på de lokale forhold' date=' hva det nå kan være av forurensning eller annet som kan rettes på, og lage en forvaltningsplan etter det, i steden for å bli alt for fokusert på "enkeltpersoners holdninger",menneskelig atferd osv, det er det som regel vanskelig å bli klok på og ikke minst rette på.

[/quote']

 

Vel nå er det vel sånn at skal en endre den felles oppfatning av noe som helst så er en nødt til å starte med enkeltpersoner ( seg selv).

Med andre ord : klarer du ikke endre din egen oppfatning , så klarer du hvertfall ikke å endre den generelle oppfatningen blandt folk!

 

Å en annen ting , en stor gruppe mennesker er bygd opp av enkelt individer ;)

 

Selvfølgelig har du rett i det Erik , ingen tvil om det ;) Men av alle de C&R debattene jeg har lest , både her og der, så er vi kanskje enkelte ganger litt for ivrige til og sette andre i "bås" og vi får en typisk "ja kontra nei"diskusjon i steden for å fokuser på de nyansene som finnes og da blir det oftest de samme gamle argumentene som kommer opp om og om igjen.

Men det er nå bare min mening :oops:

 

Ser vi på noe av de holdningskapende kampanjene som vi har blitt servert gjennom media, eksempelvis røykekampanje, så har jo strenge regler som regel vært det som har satt en stopper for en stor del av de negative følgene, altså det er ikke alltid mulig å forandre folks holdninger nok med kampanjer og "mas" :D , men det må desverre gjerne et regelverk til for å sette en stopper for den verste "aktiviteten".

Det er liksom ikke til å komme bort i fra at vi mennesker er forskjellige og noen er mere medgjørlige en andre.At noen reagerer negativt på kampamjer og mas er vel heller ingen bombe.

Ok , alle har ikke slutta å røyke av den grunn , men problemet er vel til dels blitt redusert kraftigt.

 

Nei !! jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av strenge regelverk når vi ferdes i naturen , på ingen måte , men jeg ser behovet, ikke bare av hensyn til fiskebestanden men også oss mennesker i mellom, spesielt der fiskepresset er stort. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant
Inspirert av teksten til Jostein i tråden "Mista fisken"' date='.....søker du på toppjobb i dyrebeskyttelsen Fjellfant? :D[/quote']

 

Nei, jeg er imot at Fang & Slipp skal drives helt ukritisk, all den tid vi har med levende skapninger å gjøre som vi fiskere burde vise større respekt for. Dessuten syns jeg det er flaut at vi her til lands på død og liv skal kopiere alle mulige snåle greier fra amerika i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teton skrev:

Om en drar opp rubb og rake,kakker det i hodet og fisker til krampa tar ham , trenger han ikke nødvendigvis gjøre noe større innhogg i "bestanden" , enn en som slutter når han har dratt opp sin planlagte kvote for dagen. Eller tar jeg feil. ;)

Det er tross alt stor forskjell på hvor effektivt og hvor "heldig" den enkelte er med fisket sitt og ikke minst hva og hvor de fisker og hva bestanden tåler.

Om jeg selv hadde kakket hver eneste fisk jeg fikk på kroken kan jeg garantere at jeg hadde aldrig i verden ville ha utgjort noen som helst trussel mot noen som helst bestand, ikke fordi jeg fisker lite , men heller fordi jeg "kanskje" er på feil sted til feil tid eller noe sånt ](*,) , ikke vet jeg hva jeg gjør galt :D

 

Poenget mitt var vel dette. Hvis hver og en tar med seg rubb & rake, bare fordi dem ser det som sin rett, vel da vil mange av vassdragene våre få et stort problem i fremtiden.

 

C&R eller FG hvis man ønsker skaper en balanse, en likevekt.

Fordi mange av oss praktiserer dette, kan mange av de andre fylle fryseren. Hadde vi ikke hatt denne balansen, da hadde fremtiden vært en gigantisk baglimit mange steder, hvor de som overhode ikke praktiserer FG bare kunne glemme å fylle fryseren sin, og vi som en gang i tiden praktiserte dette bare må gå snurte hjem når første fisk er tatt.

Dette er vel og merke satt litt på spissen?

Men hvor langt unna sannheten er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teton skrev:
Om en drar opp rubb og rake' date='kakker det i hodet og fisker til krampa tar ham , trenger han ikke nødvendigvis gjøre noe større innhogg i "bestanden" , enn en som slutter når han har dratt opp sin planlagte kvote for dagen. Eller tar jeg feil. ;)

Det er tross alt stor forskjell på hvor effektivt og hvor "heldig" den enkelte er med fisket sitt og ikke minst hva og hvor de fisker og hva bestanden tåler.

Om jeg selv hadde kakket hver eneste fisk jeg fikk på kroken kan jeg garantere at jeg hadde aldrig i verden ville ha utgjort noen som helst trussel mot noen som helst bestand, ikke fordi jeg fisker lite , men heller fordi jeg "kanskje" er på feil sted til feil tid eller noe sånt '](*,) , ikke vet jeg hva jeg gjør galt :D

 

Poenget mitt var vel dette. Hvis hver og en tar med seg rubb & rake, bare fordi dem ser det som sin rett, vel da vil mange av vassdragene våre få et stort problem i fremtiden.

 

Ja hvis hver og en tar med seg rubb og rake, men du stilte vel et ledende spørsmål til en enkelt person og det blir vel noe helt annet. ;)

Men nok om det , jeg tok for meg spørsmålett ditt kun som et eksempel(ikke personlig ment) ;)

 

C&R eller FG hvis man ønsker skaper en balanse' date=' en likevekt.

Fordi mange av oss praktiserer dette, kan mange av de andre fylle fryseren. Hadde vi ikke hatt denne balansen, da hadde fremtiden vært en gigantisk baglimit mange steder, hvor de som overhode ikke praktiserer FG bare kunne glemme å fylle fryseren sin, og vi som en gang i tiden praktiserte dette bare må gå snurte hjem når første fisk er tatt.

Dette er vel og merke satt litt på spissen?

Men hvor langt unna sannheten er jeg? [/quote']

Jeg tror ikke vi nærmer sannheten på noen måte hvis vi sitter i eninga og fremstiller oss som henholdsvis frysefyllere,helter, dyreplager eller hva det måtte være , slik jeg kjenner andre fluefiskere så er mange forholdsvis "runde" og det er vel de færreste "ikke-tilhengere" av C&R/FG som fyller fryseren eller ønsker å tømme eventuelle favorittvann/elv for fisk..

Da har jeg mere tro på at den enkeltes uvitenhet om de lokale forhold og hvor stor belastning bestanden tåler , kan være årsak til eventuellt "overfiske".Jeg mener at det hviler et stort ansvar på de foreninger/eiere som besitter de enkelte vassdrag, å opplyse "brukere"i hvilken grad vassdraget tåler uttak av fisk i løpet av sesongen.

kunnskap og opplysning er viktig. 8)

 

Det er da for svarte ikke noen vits i å sette ut fisken igjen hvis vannet er like surt som sokkene dine (satt litt på spissen :P ) eller bestanden ødelegges av andre faktorer. :roll: Derfor er kunnskap rundt de lokale forholdene langt viktigere , da vil det være enklere for den enkelte fisker å gjøre det rette valg.

At det så finnes enkelte som ikke eier "magamål" få være så , de må stoppes av regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver C&R og kommer alltid til å gjøre det... FG er noe annet.. FG er absolutt mer gjennomtenkt... sett fra "ta vare på naturen" ståstedet.. Jeg for min del, har ett svært egoistik syn på C&R, og faktisk mine venner... det ER såre enkelt:

Jeg har, helt siden jeg begynte med denne fantastiske hobbyen møtt utrolig mange sjeler som fisker. Forferdelig mange av disse har målt kvaliteten på sin egen, og min fisketur etter hvor mye, eller hvor stor fisk de har fått. Ofte startet det her. Etterhvert ble hver en fisketur disse menneskene gikk på målt etter hvor mye fisk de fikk, så, nesten fikk osv. Flere av disse begynte smått om senn å fiske med sluk fordi oppdagelsen de gjorde var at de fikk mer fisk på denne måten.

JEG ØNSKER Å DISTANSERE MEG FRA DETTE! Min fisketur skal alltid ha innslag av noe positivt. Min fisketur handler ikke om å få fisk, men å fiske. Fiske kan være å sitte en hel kveld å SE etter vak. Har jeg ikke sett noen, så har jeg sett en kul øyenstikker, eller masse marginata, eller en stålorm som er ute på svømmetur.

 

Jeg er livende redd for at min hobby, for meg, etter hvert skal utvikle seg til, og ha en suksessfaktor som ligger i selve fisken. Den dagen det skjer, slutter jeg å fiske. Så stor, og så fin, og så vanskelig fisk får jeg rett og slett ikke. Det er jeg ikke god nok til.

 

ERGO: Jeg driver C&R fordi fisken da rett og slett blir helt underordnet. Uansett....

så dum er jeg, og så lite gjennomtenkt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...