Gå til innhold
  • 0

Knuter til flua?? :)


RogFlue

Spørsmål

Hei jeg har prøvd litt forskjellige knuter fra spiss til flua, men klarer ikke helt og bestemme meg hvilken jeg liker best eller hvilken er best.

Så kommer spørsmålet, bør en gå for en løkkeknute til fluen eller knute uten løkke? Og isåfall hvorfor?. 

 

Når det gjelder løkkeknuter så finner jeg bare knuter som er litt avanserte eller tar lang tid. Eneste løkkeknuten jeg har funnet er "Kryston non slip loop knot" og den er enormt enkel og gjøres fort, men hvorfor er det ikke flere som bruler den? Er den svak eller hva er grunnen til at det ikke er hovedknuten når det gjelder løkker da den er så enkel?. 

Tips om dette settes stor pris på :). 

Screenshot_20220910_161513.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Truls skrev (24 minutter siden):

Til fluer som brukes under vann så bruker jeg rapala-løkke og til tørrrfluer en vanlig slikknute men jeg trer sena tilbake gjennom løkka så det ikke sklir.  Disse er knuter som aldri svikter

Ok takk for det! 😄 Vet ikke hvorfor men trodde det var omvendt at folk likte løkkeknute på tørrfluer hehe. Så du slipper pent unna med en improved clinch knot som du nevner til alt egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
RogFlue skrev (1 time siden):

Ok takk for det! 😄 Vet ikke hvorfor men trodde det var omvendt at folk likte løkkeknute på tørrfluer hehe. Så du slipper pent unna med en improved clinch knot som du nevner til alt egentlig? 

Jeg var ikke klar over navnet på knuten, men ja, jeg bruker den til tørrfluer. Funker helt topp!

Til alt som fiskes under vann så bruker jeg løkkeknute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Synes den løkkeknuten du har avbildet ser veldig interessant ut. Jeg bruker en som ligner til både tørt og nymfefiske og min grunn for å bruke løkke er at jeg antar at flua beveger seg friere/mindre påvirket av fortoms-spissen i overflata spesielt (elv), samt under vannflata. Har brukt flere ulike knuter men bruker nå kun løkke festet til krok. Knuten er solid.

 

Endret av Lars Solberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...