Gå til innhold

FFS's høsttur 14-16 oktober 2022


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Høsttur med Fluefiskesiden!!

Foreningen har lyst til å arrangere en tur for medlemmene til Trysil 14-16 oktober 2022. Vi innkvarteres på Sæteråsen hytter og foreningen dekker oppholdet der.

Vi kjører sosialt og lystig lag i peisestua på campingen fredag og lørdag kveld. De som vil tar med fluebindesaker, så blir det jo ekstra trivelig. Lørdag og søndag blir det fisking (etter harr vel) i Trysil-elva. Alle medlemmer kan selvfølgelig være med. Er du relativt ny og vil ha tips og hjelp til kasting og fisking, så ordner vi det slik at du blir med noen som har fisket lengre enn deg.

Det er selvfølgelig et begrenset antall hytter, så her er det førstemann til mølla. Si derfor fra i tråden her, eller på PM til undertegnede, om du vil være med. Si gjerne fra så fort som mulig, og så skal jeg oppdatere tråden her når det nærmer seg en frist av noe slag (må jo booke hyttene ganske tidlig).

Dersom det blir for få påmeldte denne gangen, vil vi i stedet forsøke å arrangere tilsvarende til neste år. Blir det for mange, må vi som sagt bare ta de som melder seg på først. Camping-hyttene har plass til 4-5 personer, og vi booker så mange som trengs (med max 10 sånn ca).

Ikke medlem ennå? Ikke noe stress, det er bare å melde deg inn for latterlige 150 kroner per år.

  • Lik 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir knallbra! Regner med alle trenger litt harrlukt i hoven nå på tampen av sesongen (og det nærmer seg jul.)

Det var i alle fall veldig ok forrige gang, med fiske på dagen og juging på kvelden. Det er kanskje litt kort oppløp til denne, men der er egentlig bare å hive seg med altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her må jeg bare melde meg på! 😁

Jeg er under året gammel som fluefisker og har aldri tatt i en harr før, så jeg undres på hva de biter på, men det er jo mer enn kona mi som bare har lånt stanga mi til noen få kast og henne hadde det også vært moro å få lurt med. Vet noen om det er mulig å få lånt ei fluestang et sted? Det er hun som pleier å få fisk men det er med sluk, og jeg regner med at det ikke er helt greit her. Jeg tenker å melde meg inn i Oslo Sportsfiskere og de har kanskje en øvingsstang å låne ut?

Spennende blir det i hvert fall! 😊

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldthi skrev (9 timer siden):

så jeg undres på hva de biter på,

De biter på det meste :) Jeg bruker stort sett bare superpuppan når jeg fisker etter harr, men de tar jo fort samme som ørret tar altså. I tillegg liker de kanskje litt fargerike fluer, uten at jeg egentlig er noen som helst ekspert på harr (for å si det forsiktig) :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldthi skrev (På 14.9.2022 den 23.43):

Det her må jeg bare melde meg på! 😁

Jeg er under året gammel som fluefisker og har aldri tatt i en harr før, så jeg undres på hva de biter på, men det er jo mer enn kona mi som bare har lånt stanga mi til noen få kast og henne hadde det også vært moro å få lurt med. Vet noen om det er mulig å få lånt ei fluestang et sted? Det er hun som pleier å få fisk men det er med sluk, og jeg regner med at det ikke er helt greit her. Jeg tenker å melde meg inn i Oslo Sportsfiskere og de har kanskje en øvingsstang å låne ut?

Spennende blir det i hvert fall! 😊

Jeg har en ekstra 5’er til låns 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/14/2022 at 11:43 PM, haraldthi said:

Det her må jeg bare melde meg på! 😁

Jeg er under året gammel som fluefisker og har aldri tatt i en harr før, så jeg undres på hva de biter på

Jeg skal ikke si harren er "dum" - men jeg tenker ofte slik om den fisken.  Den er i stor grad enkel å fiske på, men noen ganger kan også den være sær - spesielt den litt større.

Har selv meldt meg på, og tipper blant de som drar, er det alltid en flue eller to ekstra i noen bokser som funker :)  Rekker du innom sportsbutikken i Trysil eller Elverum, hjelper de deg garantert med ett lite utvalg også, på veien til campingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (9 timer siden):

Jeg har en ekstra 5’er til låns 

Tusen takk for tilubudet! Jeg har også meldt meg inn i Oslo Sportsfiskere og de har stenger som de låner ut til kurs som jeg tenkte jeg kanskje kunne låne. Men det her er kanskje enklere? Jeg skulle ha fortom og krok nok om det bare finnes stang og snelle med snøre å få tak i.

Bent Magnussen skrev (23 minutter siden):

Jeg skal ikke si harren er "dum" - men jeg tenker ofte slik om den fisken.  Den er i stor grad enkel å fiske på, men noen ganger kan også den være sær - spesielt den litt større.

Har selv meldt meg på, og tipper blant de som drar, er det alltid en flue eller to ekstra i noen bokser som funker :)  Rekker du innom sportsbutikken i Trysil eller Elverum, hjelper de deg garantert med ett lite utvalg også, på veien til campingen.

Det vil si at harr er enklere å fiske på enn ørret? For forsøkene på den fronten har stort sett bare gitt meg planteføde på kroken, med tilhørende tap av krok og snøre.

Jeg har skaffet meg en del forskjellige fluer for ørretetn, både av hårfluer (unnskyld vårfluer), attraktorfluer og andre insekter, men jeg er redd for at det er litt tilfeldig. Jeg prøver å lese meg opp også, men forvirringen er stor og jeg håper noen slike turer kan hjelpe til å unngå hvert fall de verste tabbene. Har aldri vært glad i "fasitløsninger" og liker gjerne å være litt kreativ, så det er mye min egen feil, men litt etablert praksis begynner altså nå og da å se litt fristende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2022 at 5:32 PM, haraldthi said:

 

Det vil si at harr er enklere å fiske på enn ørret?

Mulig jeg banner i kjerka og mange er uenige, men mitt svar er ja :) Ørreten er mye mer sky.  Ikke uvanlig å oppleve harr som jeg har avkroket, blir stående å hvile inntil vadeskoene.   Opplever også fisken er mindre selektiv enn ørreten, og de raskere er i gang igjen om man skremmer den.   Men som sagt, opplever den også som selektiv når det gjelder hva den vil ta innimellom.  Slike turer som dette er lærerikt.  Jeg er kun en middelmådig fluefisker, men fått mye tips under turer med likesinnede hvor tips deles :)  Så jeg håper dette blir nok en slik tur - og kanskje man knytter noen nye kontakter!

Har aldri vært på fiske i området, så sent på året - så spent selv på hva som er lurt å ha i enden av spissen... normalt velger jeg noe som flyter, så blir jo å prøve seg litt frem.  

Slik jeg forstår det med turen og hvor vi skal bo, blir det vel fiske i Trysilelva og dette fiskekortet som gjelder: 
Trysil – Trysilelva fra Sennsjøen til Koloa | inatur.no
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Bent Magnussen said:

fiske i Trysilelva

Det er flere av oss som er med som har fiska noe i Trysil, så det skal gå greit å peke og hjelpe med fisketaktikk og fluevalg for de som ikke har fiska så mye. Vi prater litt om fiskesteder og slikt på fredagskvelden tenker jeg, og shopper riktig fiskekort i samme draget.

Jeg skal ikke driste meg til å gi noen «fiskegaranti», men harr på høsten i Trysil kan være ganske «lett.» Harren har en tendens til å samle seg i stimer i samme bakevje, strømkant eller kulp - og om du finner en slik risikerer du å få mange.

Nymfing i en eller annen variant er ofte effektivt, så å lade opp boksen med noe undervannsmat kan være lurt. Det er for eksempel mye vårfluer i elva, og caddis-pupper fisket dypt er ofte effektivt. Jeg har alltid med splithagl og, av typ .4mm. Noen ganger må man til bunns i sakene…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bent Magnussen skrev (42 minutter siden):

Da må jeg beklagere å måtte si jeg dessverre ikke kan denne gangen.  Kona fått påvist kreft, og starter behandling om drøy uke.... ting skjedd fort.  Gode prognoser og optimisme, men fisketur kommer i andre rekke akkurat nå.  Håper jeg får anledning å være med en annen gang.

God bedring til kona, og velkommen neste gang!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å høre. Arrangementer er etterlengtet nå etter corona! Da håper jeg på sterkt oppmøte neste år! Bra initiativ uansett Eirik. Jeg synes forrige tur til Trysil var helt topp! Det å møte mange som brenner like mye for fluefiske som en selv er gull.

Ønsker for temaer på kveldstid neste år: Rune binder utvalgte fluer fra basen, foredrag om cdc, harrfiske på høsten, Eirik greier ut om sine hemmelige fiskeplasser, Rolv forteller om sine erfaringer med nymfefiske i Finnmark, Truls lærer oss dødlige å fange SØ i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (17 timer siden):

Truls lærer oss dødlige å fange SØ i havet.

He he 😅 lo godt når jeg så denne.

Vet ikke om jeg har all verdens å bidra med egentlig, du virker ikke akkurat 'lost' på dette området du heller.  Har du prøvd deg noe i år (etter sommeren)? Men jeg er nå glad i denne sjøørreten da. Den har begynt å innta en del områder for sesongen nå. Artig å følge innsiget. Skulle gjerne fisket mye mer enn jeg gjør nå.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Arne Tomter skrev (6 timer siden):

Jeg skulle gjerne vært med på en slik tur, men det kolliderer med elgjakta. For min del hadde det passet bedre med en tur før høstferien. Bare et beskjedent ønske!

Vi får se hva finner på neste år. Problemet med å ta det tidligere enn omtrent midt i oktober er at jeg personlig er usikker på om jeg har lyst til å kaste bort en finfin fiskehelg etter brunørret på harr i Trysil :)

Det begynner å bli, trenger ikke men kanskje, å bli noe dårligere i midten av oktober. Begynner i alle fall å bli litt kjei da, og kan fort like en hyttetur i stedet :)

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Eirik Rusten fjernet fremheving og avklistret denne emne

Har ikke noe problem med å se poenget ditt! Jeg liker selv harren best når ørreten er fredet. Men samtidig må jeg innrømme at noen ganger er det den siste vellykkede harrturen om høsten jeg husker best utover i de mørke månedene med snøfokk og ulende nordavind! 😊 Så det kan være særdeles viktig å få den med seg!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...