Gå til innhold
  • 0

Hjelp til og identifisere fluer!


RogFlue

Spørsmål

Hei igjen! Dette er min tredje tråd med nye spørsmål. Vil bare si at for en nybegynner med en ny skikkelig gnist for fluefiske har dette forumet vært til enorm hjelp. En gjeng med lærevillige og erfarne folk! 

Denne gang lurer jeg litt på hvilke fluer jeg har kjøpt.. Handlet en hau med nye fluer, mange jeg er kjent med og disse her er jeg litt usikker på. 

Både på navn, gjerne foretrekket metode for bruk og noen er jeg også usikre på ang om det faktisk er tørrfluer eller våtfluer hehe. (klar over at streamerene på bilde ikke er tørrfluer). 

Jeg nummererte bilde så om noen av dere kjenner igjen fluene så setter jeg pris på litt info pr flue! 

Bilde med og uten blits. Snapchat-1717522342.thumb.jpg.56fecf5e4f10c06693b1e6d39b815edc.jpg

På forhånd takk! :) Snapchat-1465098667.thumb.jpg.641e0025d721474440692439f0e30569.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Her var det mye "rart", som jeg ikke klarer å se hva er. Hvor har du kjøpt dette, egentlig?

Nr 9 kan se ut som Telemarkskongen?
15 er en form for døgnflueklekker (lepto kanskje)
14 kunne vært march brown?
18 er vel ment å være en klassisk aurivilli kanskje?
2 er vårfluepuppe?
3 er kanskje en klekker (aurivilli,sulphurea?)
17 er vel ment å være en maur?
8 er vel noe som kan brukes på marginata/vespertina

Selv ville jeg kanskje valgt å kjøpe litt andre fluer, men man får jo fisk på mye forskjellig altså.

Jeg fikk inn på Nordisk og plukket ut noen fluer der som funker gull (står en del om fluene der inne også) om du ønsker å utvide sortimentet:

 

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Eirik Rusten skrev (28 minutter siden):

Her var det mye "rart", som jeg ikke klarer å se hva er. Hvor har du kjøpt dette, egentlig?

Nr 9 kan se ut som Telemarkskongen?
15 er en form for døgnflueklekker (lepto kanskje)
14 kunne vært march brown?
18 er vel ment å være en klassisk aurivilli kanskje?
2 er vårfluepuppe?
3 er kanskje en klekker (aurivilli,sulphurea?)
17 er vel ment å være en maur?
8 er vel noe som kan brukes på marginata/vespertina

Selv ville jeg kanskje valgt å kjøpe litt andre fluer, men man får jo fisk på mye forskjellig altså.

Jeg fikk inn på Nordisk og plukket ut noen fluer der som funker gull (står en del om fluene der inne også) om du ønsker å utvide sortimentet:

 

Takk for informasjon! Veldig mye gode råd her! Ja jeg skal bestille disse du linker! :) Ja det var mye rart der, jeg kjøpte en hel del fluer hos en lokal bedrift som selger alt mulig til havfiske og ferskvannsfiske, mye industriutstyr til båter osv, men la merke til et stativ med enkelt fluer i masse skuffer, ingen navn eller noe men fin pris så kjøpte mye rart, kjøpte også som sakt mange kjente mønstre men de vet jeg jo hva er. Var derfor jeg la ut bilde av disse jeg var usikre på. 

 

Også jeg endte opp med en 10 stk av disse maurene, men de hadde veldige lange hår (usikker på om det heter hackle eller hva 😅) er det mulig lurt og klippe en del kortere? 

Endret av RogFlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
RogFlue skrev (10 minutter siden):

Også jeg endte opp med en 10 stk av disse maurene, men de hadde veldige lange hår (usikker på om det heter hackle eller hva 😅) er det mulig lurt og klippe en del kortere? 

Ikke sikker på om de mister flyteegenskaper om fibrene klippes. Innbiller meg at de "trekker" mer vann, men det har jeg null kunnskap om. Jeg lager dem med riktig lengde så slipper jeg å tenke på det. Er bare å begynne å binde egne først som sist :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...