Gå til innhold
  • 0

Vakende fisk mm


Knorw

Spørsmål

Hei som relativt fersk fluefisker dukker det til stadighet opp spørsmål.  Her kommer det to:

1 Var en tur i skogsvann på Østlandet i går - og opserverte masser av vak.. både stor og liten fisk.  Jeg kasta og kasta ... i hovedsak med ulike tørrfluer - men ingen napp!   Så at fisken var i overflata mange ganger,   Kunne det ha vært fjærmygg den var på jakt etter, og at jeg skulle ha prøvd buzzerfiske?   Det var en litt blanda ettermiddag... moro å observere .. frustrerende å ikke få napp!

 

2 Mye av den tiden jeg bruker på fluefiske forgår i skogsvann hvor det sjelden er mulig med bakkast.   Og som fersk fluefisker blir det mange skrøpelige kast!  Hvilken kaste teknikk vil dere anbefale at jeg trener på og finnes det noen flueliner som fungerer bedre enn en vanlig wf.. flyteline?

 

 

2.  Jeg fisker relativt mye med tørrflue og synes de "drukner" relativt snart - etter et par kast er de under vann.   Jeg har noe pulver jeg rister dem oppi... men det varer ikke så lenge.   En flue som Rakkelhanen trekker til seg mye vann og synker fort.   Må en bare slå seg til ro med at det er sånn... eller finnes det noen andre midler som fungerer bedre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 hour ago, Knorw said:

Hei som relativt fersk fluefisker dukker det til stadighet opp spørsmål.  Her kommer det to:

1..... Vak og napø

2.... Flueline. 

3.... finnes det noen andre midler som fungerer bedre?

1. Dette kan være tricky. Selv har jeg slitt veldig mye med det samme i det siste. Jeg mistenker at de enten vaker på mye mindre fluer enn jeg kan imitere, eller at jeg ikke klarer å finne hva de tar. Har prøvd omtrent hele flueboksen uten hell. 

2. Ja, en flueline med litt kort klump kan være å foretrekke, f. Eks SA SBT, Rio Single Hand Spey eller tilsvarende. 

3. Jeg personlig hater pulver. Bruker enten gel eller flytende væske. Her er det kun et merke som gjelder for meg og det er High n' Dry. Den impregnering herjer med alt annet jeg har prøvd. Latterlig bra faktisk. Loon og andre kunne like gjerne lagt opp salg av impregnering om det var opp til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Knorw skrev (2 timer siden):

1 Var en tur i skogsvann på Østlandet i går - og opserverte masser av vak.. både stor og liten fisk.  Jeg kasta og kasta ... i hovedsak med ulike tørrfluer - men ingen napp!   Så at fisken var i overflata mange ganger,   Kunne det ha vært fjærmygg den var på jakt etter, og at jeg skulle ha prøvd buzzerfiske?   Det var en litt blanda ettermiddag... moro å observere .. frustrerende å ikke få napp!

Det kan være at du hadde feil størrelse på fluene. Sannsynligvis var det mygg det ble vaket på og da er det jo ofte bra med buzzere ja, eller klekkere, eller både klekker/voksen og buzzer. En daddy long leg er jo som regel ikke dumt i disse dager, men kanskje ikke om fisken er veldig fokusert på mygg. Man skal jo treffe fisken også. Ikke sikkert de er der vaket var, men på vei bort. Man må se om man klarer å se hvilken vei de går, og så presentere fluen lengre bort. Det er til tider vanskelig. Fisker man med buzzere feks som dropper på en tørr mygg, så skal man også være jæskla rask på labben når den tørre forsvinner. Fisket etter myggspisende ørret i helga, men følte jeg bare skjøv dem foran meg med bellyen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har denne sesongen fisket med lenger og tynnere fortom med stort hell. I hvert fall så tar de oftere flua mi. Da har jeg 1,5 - 2 stanglenger og 5x eller 6x i avslutningen. 

Speykast er jo ofte det man tyr til i trange situasjoner, Men det kan plaske en del. Alternativt må man kaste sidelengs i stedet for rett ut. 

En annen ting man kan gjøre, er å bruke polyleader. De er tyngre og plasker mer, men hjelper til med å lade stanga og lager mindre knuter om en får rottehaler på kastet

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...