Gå til innhold

Hvor i Norge jakter du etter 2kg sjøørrreten fra land


Kenny Nguyen

Anbefalte innlegg

Det å spørre om fiskeplass er nesten blitt tabu, men jeg tar sjangs likevel da jeg begynner å bli desp og frustrert! :D 
Jeg foretrekker å bare vite sånn ish hvor, så kan jeg lete og utforske litt selv. Planlegge etter egen teori og erfaring, så lykkes med det er noe jeg liker best. Som f.eks "Hey prøv Hey prøv Kragerø, så sjekk ut Jomfruland" 
Og hvis du er ekstra grei og ikke har noe imot å dele mer detaljert tar jeg gjerne imot dm. 

Det skjærer virkelig i hjerterota å skrive dette da som sagt jeg liker å utforske selv, og det føles som tigging. Men jeg får ikke lenger tid til å mange turer som krever 8 timer bil til en plass, så utforske der 4-6 dager. 
Dermed havner i situasjonen her og må spørre om hjelp!

Håper det er noen som er snille og har lyst til å dele litt:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tokilos sjøørret er ikke noe du bare kan gå og hente deg. Det er vesentlig lenger mellom disse nå enn det var for en del år siden. Om man ser i bekkene så er det først og fremst fraværet av stor fisk som er bekymringsverdig, og årsaken vi selv kan påvirke er først og fremst fiskepress. Det tas ut for mye av de større fiskene, og da blir det færre å gjenfange og færre stor fisk i bekkene med de fordeler egg og yngel har og genene de bærer på. Stor sjøørret settes ut  -  uten unntak!

En annen ting verd å nevne er at sjøørreten nå flakker mer rundt enn de tilsynelatende gjorde før, og mye fisk går pelagisk og dukker plutselig opp et nytt sted langs land og et helt annet sted. Man skal med andre ord være på rett sted til rett tid.

Hva skal man se etter..? Jeg vil si at stor fisk er lettest å treffe der det er mye strøm, og ofte finner man den på rullesteinstrendene som ligger ut mot dypt vann, og ikke minst ut mot åpen sjø, for ikke å snakke om åpent hav... veldig ofte er typiske storørretsteder der man sjelden eller aldri finner støinger på senhøsten og vinteren. En støing over to kilo er naturligvis ikke "tellende fisk" uansett. Frittliggende grunner ute på dypere vann kan også være magneter på stor ørret, der presses masse vann fra dypet opp mot overflaten. Siste sakene verd å nevne er trange sund og overganger mellom brakkere vann og salt sjø, helst så langt ut i skjærgården som mulig. Steder som holder brisling og sild er naturligvis steder stor ørret oppsøker, så å lete etter stimer med byttefisk er en naturlig del av jakten.

Egentlig er det mange steder som kan levere stor ørret, all den tid du kan treffe på de nesten hvor som helst. De flytter seg hele tiden! Biotopene jeg nevner er langt viktigere enn de spesifikke plasser.

Regn med mange lange timer uten fisk, det er litt typisk for områder hvor man får de store. Når det endelig smeller, så kan det være noe skikkelig...

 

Endret av Truls
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange fisketimer er det mellom hver tokilos sø du har fått, @Truls? Om vi legger til brunørret i samme draget så kan jo kanskje @Rune Stokkebekk myse om hvor mange fisketimer han har mellom hver tokilos brunørret.

Jeg syns det er fair å spørre, som @kenny nøng gjør, men det er jo kanskje lurt å realitetsorientere dersom målet er å runde to kilo ørret i forskjellige habitat. D’herrer nevnt over er godt over snittet habile, btw… om man skal lære å fiske underveis så er det vel bare å gange med pi.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med 2kgs er ganske seig grense når du bor sentralt på Østlandet. Klart man kan få det hvert år hvis man legger fokuset på det, bruk sommeren i Rena eller noen super næringsrike vann med kalk i... Men jeg liker nå visuelt fluefiske, fiske på ulike steder, ulike klekkinger, vakende fisk.. Og det byr seg ikke flust med muligheter til å knuse den grensa ila året på de steder jeg fisker og de fleste steder jeg fisker eksisterer de ikke. Det går ofte en grense rundt 1,5 og det å komme seg over den er svært sjelden de får til. Men det skjer jo og det skjedde igjen i år, sist var i 2018, åra før der noe oftere enn 4 år mellom... Men som sagt.. jeg legger ikke så stor vekt på det med 2kgs, fisk på 1-1,5kg er det ikke noe feil på og de blir det faktisk en del av.  Hva antall turer ut angår så er jeg vel oppi 65 ganger ut med stanga hittil i år siden 16 april.  12 dager i elv og resten i stille vann. Tipper jeg runder av sesongen med rundt 75 turer, skal heldigvis få pyntet litt på antall elvedager om litt. 😆

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt jeg vet er det "lettere" å finne 2kilos sjøørret enn brunørret. Er i alle fall ikke enkelt på brunørret, og jeg gidder ikke å bruke tid på finne habitatene hvor de herjer. Jeg har fått en stykk tokilos hele mitt liv, de aller aller fleste kilosfisk jeg får ligger mellom 1,0 og 1,4 kilo. Jeg vet om et par vann/elv som kan huse tokilos, men har aldri forhåpninger om slikt når jeg er der. Og jeg gidder/kan ikke la min turer styre etter dette. Jeg liker å fiske på småkilos, og det under også, og holder meg gladelig til dette. Hadde det vært større muligheter for tokilos rundt om, så kanskje jeg hadde håpt på dette litt oftere. Tror uansett jeg ikke ville rekt land og strand rundt for å fiske på dem :)

Er det like vanlig med tokilos SØ som enkilos brunørret, ville jeg skjønt greia med å ønske seg tokilos litt oftere enn aldri.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere for en ørret i sjøen å nå en vekt på to kilo enn det er for en ørret i ferskvann. I ferskvann er du avhengig av at habitatet tillater det mht næringstilgang, mens man i sjøen er avhengig av å fiske i rett habitat for å komme i kontakt med dem, om man fisker spesifikt etter disse vel og merke. Det er enormt mye vann i sjøen, og det er ikke mange ørreter på over to kilo (tenker spesifikt oslofjorden) så å finne de er litt som nåla i høystakken. Så det spørs hva man skal prioritere. I tillegg så flytter disse fiskene seg mer eller mindre kontinuerlig, bare sånn for å gjøre livet litt mer interessant og uforutsigbart... jeg sa litt om biotoper i forrige innlegg i tråden, det er litt nøkkelen om man går målrettet til verks. Husk synk 3...

Selv liker jeg å fiske på steder jeg synes er visuelt flotte og områder som jeg trives å være i først og fremst, men også steder som har interessante/spesielle og varierte biotoper, og jeg har funnet noen slike steder hvor man også kan være rimelig sikker på å treffe på fisk på stort sett hver tur, og også fisk som det er litt fart i, og jeg treffer regelmessig fisk på mellom 6-700g og opp til litt over halvannen kilo. Men sjøørreten vandrer gjennom sesongen, så man må vite hva som gjelder ut fra årstiden.

Jeg pleier som regel å slumpe borti en eller to slike i løpet av sesongen ved 'vanlig' fiske (de siste årene har det blitt langt færre turer dessverre) men kan treffe de mer hyppig om jeg fisker utelukkende etter stor ørret, noe jeg sjelden gjør... det er mer interessant å treffe på litt mer action og jeg liker å være på farten hele tiden, og som sagt så velger jeg heller en naturflott plass med ulike biotoper innen kort hold.

Fiske sjøørret er så mye mer enn et mål eller en strek på en vekt. Først og fremst er biologien til sjøørreten så utrolig fascinerende! Antall timer tør jeg ikke tenke på mellom hver tokilos, bestandene er ikke som før hvor det var ganske vanlig å treffe på ørret over to kilo. Men det kan være mulig å komme dit igjen, om man verner fjorden så det er overflod av mat, restaurerer bekker, og ikke minst begrenser uttaket av stor fisk! Jeg ønsker meg økt minstemål (45cm) , og innføring av maksmål og baglimit. Det er tiltak som ville gitt mer stor fisk.

Er man så heldig å få en  skikkelig stor sjøørret - så sett den ut igjen! Slike fisker vokser ikke på trær.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innspill av alle det er jo kunnskapen som hjelper mye på veien. Enig med så og si alt som skrives, og jeg har ganske lik oppfatning på mye av det.
Jeg regner med det blir hard jobbing, leting, 10.000 kast og ikke bare plukke seg 2kilos. Tok meg 8 år å få min første 2kg på brunørret, så forventningene rundt sjøørret er ikke noe lavere. Men en en god pekepinne hjelper masse på besparelse av tid!

Jeg er bostatt i Oslo og brukt 2 år med aktivt fiske etter sjøørret, da mener jeg altså så og si hver eneste dag etter jobb, alle helge dager og fisket er som regel fra 06.00-23.00 kan variere tidligere eller senere.
Kortes ned etter som dagene blir kortere løpet av høst og vinter mnd, og sommer mnd blir brukt på ørret, undrer til tider hvorfor kjæresten ikke har forlatt meg enda :P
Fisker mest indre oslofjord forsøket Moss, Sandefjord, Tønsberg, Arendal og Vester Tana som jeg kommer på i farta.
Siste nevnte ble jeg overrasket jeg ikke fikk noe. Så jeg er i det punktet nå hvor jeg bare er lite gira på å fiske plasser hvor det er dødt eller nada sjans.

Veien til 2kg syns jeg er artig, men når det kommer til sjøørret så er det elementer som gjør det vesentlig hardere. Det er mye vann og progressjonen er så minimal at det demotiverer til tider.

@Truls veldig enig at sjøørret er så mye mer, det gjelder også ørret. Men for meg må jeg sette mål for å nettopp ta de store stegene med å reise langt og kort, utforske, feile/lykkes og å nå målet. Så blir det veien dit som er mest givende, men i det punktet som jeg er i nå. Så virker det som det er umulig, og jeg gir opp hvis jeg fastslår at det er umulig.....det er det siste jeg vil gjøre, for sjøørret fiske er ganske kult!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
kenny nøng skrev (På 26.9.2022 den 19.41):

Det å spørre om fiskeplass er nesten blitt tabu, men jeg tar sjangs likevel da jeg begynner å bli desp og frustrert! :D 
Jeg foretrekker å bare vite sånn ish hvor, så kan jeg lete og utforske litt selv. Planlegge etter egen teori og erfaring, så lykkes med det er noe jeg liker best. Som f.eks "Hey prøv Hey prøv Kragerø, så sjekk ut Jomfruland" 
Og hvis du er ekstra grei og ikke har noe imot å dele mer detaljert tar jeg gjerne imot dm. 

Det skjærer virkelig i hjerterota å skrive dette da som sagt jeg liker å utforske selv, og det føles som tigging. Men jeg får ikke lenger tid til å mange turer som krever 8 timer bil til en plass, så utforske der 4-6 dager. 
Dermed havner i situasjonen her og må spørre om hjelp!

Håper det er noen som er snille og har lyst til å dele litt:) 

Fisker en del i Mo i Rana! Søk opp stedet Dilkestad et sted i Ranafjorden! Et legendarisk sjøørret område der man tar hvert år flere fisk over 3 kilo og oppover!! Kan fiskes hele året, men best på vår/sommer! Mye av grunnen til at området fisker bra er de mange småelver/urørte bekker som renner ut i Ranafjorden!! Området er langgrunt med leopardbunn og sand! Vanskelig å fiske på full flo!!

Det er mulig noen her inne gremmes over denne infoen, men dette er bare en av mange gode fiskeplasser i området!!

Edgar

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tar en lita oppdatering på denne, jeg har endelig fått 2kg sjøørreten i Norge!

Så her er min oppfatning og erfaring med dette jaget på 2kg SØ i Norge.
Det er best sjans på høsten, men er nærmest helt tilfeldig for plass. De plassene jeg har tenkte "her må det stå stor fisk" og fått tips for at det gjør så har jeg fått nada.
Fisker mann i nordland eller Tanafjorden så blir det sikkert helt annen erfaring, men den har ikke jeg.

Så jeg har fisket i Moss, Sandefjord, Larvik, og en del andre med 1-3 timer ut fra Oslo.
Ikke fått på noe særlig SØ med noe size av noen av plassene.
Tok en tilfeldig tur til Bødalen området i indre Oslo fjorden, og der satt plutselig en blankis på 2.3kg!

SØ lever opp til navnet for det med 1000 kast, er bare komme seg ut å denge jiggy! :P 
 

SØ2,29.JPG

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Kenny! Ligger noen kast og endel innsats bak den flotte fisken!

Min personlige rekord på SØ er på 4,5kg, men den er tatt på sluk på Åland for mange år siden. På "tellende" redskap, les flue, har jeg fått to stykker på 1,5. Aldri klart å bikke 2kg-grensa. Men drømmen er der hver gang jeg er ute!

Jeg tror også det handler mest om flaks. Så lenge man er på potensielle plasser til alle tider med f.eks en Jiggy i enden av fortommen, så er sjansen tilstede. Tidevann, vind, månefase, strømninger, fluevalg, inntrekk, temperatur og vær påvirker selvsagt om fisken er i siget. Man kan prøve å minimere tilfeldigheter så mye man bare vil. Men legger man ned mer tid og innsats så øker uansett sjansene. Det ER mye tilfeldigheter 😃

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jarle TL Takker! 4,5kg er vanvittig uansett utstyr! Kan ikke se for meg hvordan det er å dra en på flue :P

Jeg har fisket aktivt etter SØ i 3 år nå, og da snakker vi MYE fiske. Ikke par helger i mnd men nærmeste hver helg. Ofte hele helgen non-stop fra gry tidlig til kveld.
Skulle tro jeg traff på den litt tidligere, men med det så bekrefter jeg for meg selv at det er mye flaks.
Var nylig nå 5 dager i Farstad, Molde, og Eresfjorden der også var det vanskelig. Hadde en 2+ som bomma jiggy'en men ellers bare 3 mindre 300-500g.

Jeg satte faktiske personlig mål om å få 3kg (Norge) hvor 2kg var liksom mål som forbredelse mot faktisk mål. Har begynt få stiv skulder og tennis albue, så nå er jeg usikker om jeg orke😅 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...