Gå til innhold

Volantis på en 5# stang for fjellet og vindfulle dager?


Kenny Nguyen

Anbefalte innlegg

Bruker Volantis på 7# sjøørret stanga og digger det der, men har fundert på å kanskje skaffe det til 5# for ørretfiske på fjell, litt mer vind og mindre streamere.
Noen som har prøvd det? Eller burde man bare dra med seg sjøørret stanga?
Hadde vært digg å bare dra med seg en stang og heller snøre mappe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker femmeren mye under sjøørretfiske og det er ikke noe problem i det hele tatt på de dagene det ikke blåser katter og bikkjer. Jeg bruker riktignok ridge delta, men har volantis i klasse 6 på sjøørretsekseren, og det hadde gått like fint i klasse5 på en femmerstang.

Null problem, så lenge vinden ikke er for hard, men jeg er vant til vinden da, så det er litt kasteteknikk som styrer dette også.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Truls said:

Jeg bruker femmeren mye under sjøørretfiske og det er ikke noe problem i det hele tatt på de dagene det ikke blåser katter og bikkjer. Jeg bruker riktignok ridge delta, men har volantis i klasse 6 på sjøørretsekseren, og det hadde gått like fint i klasse5 på en femmerstang.

Null problem, så lenge vinden ikke er for hard, men jeg er vant til vinden da, så det er litt kasteteknikk som styrer dette også.

Er ikke så kjent med Ridge delta, men er ikke dette en mindre aggressive tappering og lenger klump? Finner ingen informasjon på deres nettside på tappering eller noe....
La oss si Ridge delta snøret ditt ble borte, hadde du kjøpt det på ny eller gått for Volantis på 5# og til ditt bruk? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en god plan. Volantis har en ganske aggressiv tapering som har til hensikt å kaste godt i vind og slå over streamere. Uten å ha prøvd denne selv så vil jeg tro den passer utmerket på fjellet, forutsatt at du bruker en rask/stiv femmerstang. Jeg har selv brukt Guideline Coastal flere ganger på fjellet da dette er en ypperlig streamerline. Dersom du liker Volantis-taperingen, go for it.

Jeg liker litt mindre aggressive taperinger for streamerfiske i ferskvann, så mine to favoritter er GL Coastal og SA Stillwater Clear Camo.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fosket litt med SA wet cel på min Hardy Ultralite og funker greit. Dog er ikke det snøret nærheten av aggressiv tappering eller kvalitet av nevnte snørene hittil. Spørsmålet er bare om volantis kanskje er for aggressiv for den stanga.
Muligens jeg burde prøve ut Coastal, Stillwater og Ridge Delta først.

 

Endret av kenny nøng
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
kenny nøng skrev (2 timer siden):

@Truls Vet du noe om info om gram vekt evt grain til Delta snøret? Jeg finner ingen info noe sted om dette på nett :S 
https://www.airflofishing.com/airflo-camo-weight-forward-intermediate-fly-lines.html er dette samme snøret?

Skal prøve å huske å sjekke det i kveld, men tviler på om jeg har emballasjen fortsatt. 

Skulle jeg glemme det, så mas på meg da. Teflon og sånn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lineklasse Klumplengde Klumpvekt Total Lengde
#5/6 14,0 m / 46 ft 16g / 250 grains 32 m / 35 yds
#6/7 14,0 m / 46 ft 18g / 275 grains 32 m / 35 yds
#7/8 14,0 m / 46 ft 20,5g / 320 grains 32 m / 35 yds
#8/9 10,5 m / 46 ft 22,5g / 350 grains 32 m / 35 yds
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...