Gå til innhold

Fersk fluefisker trenger fluer…


RogFlue

Anbefalte innlegg

Hei! Er rykende fersk fluefisker og mtp jeg holder på og lære meg og kaste skikkelig har det gått mye fluer i både trær og piskeslag på fortom hehe..

Det ble dyrt med mye misting av fluer, nå har jeg blitt en del flinkere på kastinga og mister mye mindre fluer osv, men har noen tips til hvor man kan få tak i fluer uten og ruinere seg? Jeg trenger det meste av fluer og det finnes så enormt mye typer forskjellige fluer og forskjellige størrelser, skal jeg handle alt det for 35kr flua blir jeg ruinert. 😅 så har noen tips til hvor man kan skaffe fluer billig, finnes det forum/grupper der folk selger/gir bort brukte eller nye fluer? Jeg fisker ørret i stillevann. 
 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Facebook er det noen norske forum for kjøp/salg/gis bort. Der selges det av og til overskuddsfluer fra folk som binder selv. Enkelte binder også på bestilling, men da snakker vi en annen pris. Følg med utover høsten og vinteren så dukker det nok opp noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Facebook ville jeg fulgt med, desidert best deals der vil jeg påstå.

Billige fluer er ikke alltid best bare fordi det er billig. Tenker på holdbarhet eksempelvis. Hvis du må kjøpe 3 billige fluer for å matche holdbarheten til en som er litt dyrere ville jeg gått for den som er litt dyrere. En annen faktor jeg mener er viktig er arbeidsforhold etc til de som binder disse fluene som er så billige. Skal ikke være slavedrift bare så jeg kan fiske billig. 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte litt fluer i starten, ble trist, og begynte binde selv. Delte meninger om det er billigere, men det føles mindre waste å binde ti cdc-mygg en kveld, framfor å kjøpe ti mygg til x hundringser fra en eller annen… og det er jo en flott vinterhobby! Det er mange tråder å finne her på forumet om hvordan komme i gang, hva er de viktigste fluene, hva er minimums-utstyrspakke osv… om du ikke har vurdert det, gi det en tanke! :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips! Jeg har vurdert og begynne med og binde selv. Er mye og lære der, men kommer til og begynne en gang. I mellomtiden har jeg prøvd litt forskjellig fra typ ebay og aliexpress også, har fått fisk på disse også, men det er jo stor forskjell i kvalitet, både utseende og de har en tendens til at bindingen løsner og fluene går i oppløsning etter kort tid. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...