Gå til innhold
  • 1

Fluebinding


Knorw

Spørsmål

Hei

Jeg er nybegynner i fluefiske og har tenkt å bruke høstkveldene til å binde meg noen fluer - ørretfluer.  Noe utstyr har jeg - som bindestikke, ulike varianter av tråd, noen kroktyper.  Har vel egentlig kjøpt dette litt uten å vite hva jeg treger til å begynne med.   Men det er vel en del mer jeg trenger.    Har vel egentlig ikke noe mål for hva jeg skal lage.  Er man inne på nettsider så er mengden så stor at man nesten ikke vet hvor man skal begynne!  Man kan jo ikke kjøpe alt!  Kan noen av dere som har holdt på noen tid fortelle hva jeg trenger - for å komme igang.  Jeg vil vel anta at det er noen ingredienser som går igjen litt oftere enn andre når man binder de mest brukte fluene.  

Knorw

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei, kan kopier det jeg sendte til en annen kar. Det er jo uendelige mengder man kan bruke til mye forskjellig. Lister jeg opp ti ting, vil nestemann liste opp ti andre :)

Man må liksom se an hvilke fluer man vil lage mest og kjøpe inn til de. Da jeg begynte ville jeg jo lage alt mulig, og kjøpte derfor alt mulig. Ser jeg på hva jeg faktisk binder nå, trenger jeg egentlig ikke alt.

Tråd

Jeg bruker for det meste Veevus 14/0 i disse fargene (har også noen litt tynnere, og noen tjukkere):

image.png

Nakker

Hanenakker i et par farger (selges slike med to farger). Kan også gå for vanlig grizzly (sort/hvit) som da kan plukkes deler av og farges (om nødvendig). Kommer også til å kjøpe meg en sadel etterhvert

image.png

CDC

Jeg bruker en del cdc som vinger på parachute, comparaduns og bein på cdc mygg. Som regel brune og grålig, men har også lyse:

image.png

Fasan

Fasanhale til haletråder på store fluer, og som kropp på nymfer og litt annet

image.png

Ferdigknytt fasanhale i brun og svart for bein på daddies og dansefluer, slipper å knote

image.png

Dubbing