Gå til innhold
  • 0

​ Hvordan velger jeg stang etter nybegynnerstanga? 🙂 ​


Erlendo

Spørsmål

Jeg har nå i 2 år rotet rundt med en medium fast #5 9' stang og føler litt trang for å prøve noe annet neste sesong.
Fisker mest i vann i høyfjell og opp til mellomstore elver og har opplevd noen turer der jeg blir stoppet av vind og må forflytte meg slik at jeg kommer i ly men ofte i dårlige posisjoner for hvor fisken er. Vurderer enhånds medium fast #6 eller fast #5. Noen tanker fra dere erfarne? 😅  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei, jeg vet ikke hvilken stang du har fra før, men de aller fleste stenger, egentlig uavhengig av prisklasse som er på markedet nå er såpass bra at det er fiskeren som er begrensende faktor og ikke utstyret. 

Selv bruker jeg aldri tyngre enn klasse 5 i ferskvann (etter ørret) og klasse 6 på kysten, og det er veldig sjelden vinden er begrensende faktor i fisket. Men nå har jeg både blitt erfaren og er vant til å håndtere mye vind. Det jeg heller gjør er å tenke på hvordan jeg posisjonerer meg langs vannet for å utnytte vinden i stedet for å kjempe mot den.

Har du holdt på kun i et par sesonger så vil jeg påstå at utstyret du har garantert er godt nok. Jeg ville foreslå å ta et nytt kastekurs for å finslipe teknikken, sette trangere bukter og fokusere på teknikk for å håndtere vind. Jeg tror du får mye mer ut av det, og får mye mer valuta for pengene på den måten, fremfor hva du vil få ut av en ny stang.

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Erlendo skrev (59 minutter siden):

Joda, det er mye å gå på når det gjelder teknikk, spesielt buktene og dens størrelse som fremdeles kanskje er for vid til å skjære vinden godt nok. Er klasse 6 mest for kyst og smålaks?

For min del så bruker jeg mest #6 på kysten, det er kastelengde, litt mer robusthet i vind og hvor raskt man kan vippe ut et relativt langt kast som spiller inn. Jeg bruker #5 på kysten også, på de roligere dagene og når jeg ønsker å presentere litt penere med noe mindre fluer. Det er også mer gøy å kjøre mindre fisk på. Det er ikke noe galt i å bruke #6 i ferskvann men man får mindre ut av kampen med litt begrenset størrelse fisk.

Men teknikk er veldig mye mer viktig, og særlig evnen til å forme buktene til å skjære gjennom vind bedre er det som utgjør den store forskjellen.

Men så er det alltid gøy med nytt utstyr da... man kommer jo ikke bort i fra det, men et kastekurs vil gjøre mye mer for evnen din til å kaste i vind enn hva en ny stang vil gjøre.

Endret av Truls
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tror snøret har mye å si, har et annet innlegg her hvor jeg også lurer på litt det samme.
Jeg også ønsker mindre utfordringer ved fjellfiske og vind, helst bruke #5 og dermed forsket litt på det i siste ukene.
Har gått med billig #5 SA Wet cel int som er mer aggressiv enn Trout, og jeg merker at det går an å kaste i 3-5 m/s tross med jiggy i enden.
Med #SA trout så går det rett og slett ikke.

Jeg tror snøre og tappering har mer å si enn klasse, til en viss grad. Et SA trout line på #6 tror jeg ikke kaster bedre i vind enn #5 volantis f.eks
På likt som at #5 volantis presenterer ikke bedre enn #6 Trout.
Dette er bare hva jeg tror, gull om de med erfaring og testet mer har noe innspill :) 

Endret av kenny nøng
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter litt testing med Wet Cel har jeg gått til innkjøp av #5 Volantis full int som vil bli brukt til sjøen etter sjøørret på de dagene hvor det er litt roligere vind enn 4+ m/s. Planen er å teste ut fra nå på sjøen i forskjellige forhold. Så evt ha dette og å skaffe samme i flyt for fjellet når sommer 2023 kommer. Hvis jeg ikke husker å gi en oppdatering så send gjerne pm hvis noen er nysgjerrig :) 

Innså at forrige inspillet mitt kanskje ikke helt besvarte trådstarter, så skal prøve igjen haha.
Dette her med klasse, aksjon, etc går veldig fra stang til stang men de fleste dagens stenger er medium rask.
Stengene er også blitt mye sterkere, og jeg føler at klassen har forflyttet seg nedover. Føler at min #5 Hardy ultralite fint kunne slengt #6 volantis som er fra før aggresiv og tyngre enn standard ørret liner, uten problemer. 

@Erlendo Ut ifra "Vurderer enhånds medium fast #6 eller fast #5. Noen tanker fra dere erfarne?" så tror jeg at du fint hadde vært nøgd med en ny modern #5.
Det er selvfølgelig unntak for alt, og da er f.eks Scott sin G-series en av de. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har sa art, Rio sh spey og loop q alle i #5 og så kjøpte jeg også en gl #6(husker ikke hvilken) til stanga. SA snøret er nok den jeg liker best i vind. 
Tror nok kanskje at mer teknikktrening er der jeg vinner best, men vet at når en ide-snøball har begynt å rulle så er den vanskelig å stoppe = blir nok en ny #5 stang😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis man må slukke kjøpslysten så er det ofte bare en vei ut. Men skal man kaste i vind, er det flere ting som hjelper, alle nevt her i tråden.

Har du en kompis som kunne låne deg en raskere femmer til test slik at du får litt fingerfølelse om stangbytte endrer noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Finnes det noen salgsmesser, der man kan prøve flere stenger, også av de beste merkene og seriene?

Edit: Hadde vært interessant å prøve f.eks. Orvis Helios 3, Sage X og Foundation, diverse Scott-modeller, G. Loomis NRX LP... kjenne litt på forskjellene mellom dem, og til stanga jeg selv bruker mest. Har en 20 år gammel #6 Kilwell Innovation-stang som jeg bruker klart mest, og er godt fornøyd med. God (nok) stang, men skulle gjerne hatt flere preferanser. Blir fort å handle ei femmerstang etter hvert også. Er det mulig å prøve mange merker og modeller på samme sted, som f.eks. messer? Kan jo være relevant for trådstarter også, hvis man får prøve ulike prisklasser.

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Erlendo skrev (På 4.11.2022 den 8.38):

Jeg har nå i 2 år rotet rundt med en medium fast #5 9' stang og føler litt trang for å prøve noe annet neste sesong.
Fisker mest i vann i høyfjell og opp til mellomstore elver og har opplevd noen turer der jeg blir stoppet av vind og må forflytte meg slik at jeg kommer i ly men ofte i dårlige posisjoner for hvor fisken er. Vurderer enhånds medium fast #6 eller fast #5. Noen tanker fra dere erfarne? 😅  

Når jeg oppgraderte tidligere i år (les: ikke erfaren) så tenke jeg godt gjennom hva jeg ønsket meg. Jeg får mye småfisk i marka og liker SA SBT snøre. Så jeg gikk på den lokale fluefiskesjappa og ba om å få teste stenger som passet til dette og med SBT lina. Fikk da myke stenger i klasse #4. Testet kanskje 6-7 stykk og det var helt klart en stang som jeg opplevde som veldig myk og som jeg kastet pent med. Den kjøpte jeg og har ikke angret. Er utrolig mye stenger der ute og mange som er sykt flinke til å kaste, så det at jeg klarte å kaste med stange på mitt nåværende nivå var viktig for meg. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Kim Roger skrev (På 13.11.2022 den 18.39):

Finnes det noen salgsmesser, der man kan prøve flere stenger, også av de beste merkene og seriene?

Følg med på Gero sine sider. Mulig det blir en utstillermesse på Åråsen på nyåret. Tradisjonelt har Gero-messene vært bra, med mange merker representert. Prøvekasting er mulig for samtlige merker i idrettshallen. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...