Gå til innhold

Jeg har lyst på ei femmerstang...


Kim Roger

Anbefalte innlegg

... og ser det ligger et par interessante på Finn. Rettere sagt ei Orvis Helios 3F til 6 500 kr, samt ei Sage ONE 905 til 3 500 kr (kanskje i overkant stiv stang). Jeg har lyst på ei bra stang til lettere fiske for gode presentasjoner, gjerne i mindre og klare elver (med potensielt stor fisk). Problemet er at jeg ikke får prøvd de ulike stengene jeg kikker på (ordner seg vel delvis i noen butikker). Helios F har jeg tenkt på en stund, og skal være svært bra for lettere nærfiske, samt god all round, kontra D-serien som er for lengre kast og tyngre fiske (enda raskere, sikkert). Dette oppsettet skal komplementere det kraftigere 6-er-utstyret mitt, som er beregnet på mer vind og tyngre ørretfiske (ganske rask stang og litt kortere/tyngre WF-klump).

Har sett meg ut et Guideline Fario CDC som et mulig passende snøre. Så vil noen sikkert nevne Guideline LPX Tactical som et godt stangvalg, noe den sikkert er. Nfisk selger også Sage Foundation til 3 800 kr. Det er jo mange merker og modeller, og ideelt hadde jeg prøvd litt ulike, for å finne ut hva jeg liker best. Nå har jeg heller ikke hastverk, og kan vente med å handle. Egentlig har jeg mye annet å bruke penger på også, så trolig bør jeg handle noe ganske billig, eller bare droppe hele greia. Men det gjør jeg jo ikke.

Innspill? Best å vente og se på finn, da det helt sikkert dukker opp noen svært gode kjøp? Noen salgsmesser til neste år, som man kan besøke? Erfaringer og anbefalinger til mye stang for pengene?

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte en del rundt stenger i fjor for å kjøpe ny stang. Var innom Sage ONE, dog i klasse 4. Det var som å kaste med spett. Null feeling, mye punch, men for meg altfor upersonlig. Hørt ekstremt mye bra om Helios 3F, så for min del er det ikke tvil om at jeg hadde valgt den fremfor Sage One. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, var egentlig i tvil om jeg burde ta med Sage one-stanga i det hele tatt, da jeg tenkte den blir for kraftig/stiv. Noen som har vært borti Sage Foundation da? Står nok mellom den, Helios 3F eller Guideline LPX Tactical. Heller mest mot GL, da den visstnok er svært god valuta for pengene. Jeg får LPX til cirka samme pris som Sage Foundation. Orvis Helios 3f nærmer seg dobbel pris på finn, så tipper jeg dropper den (selv om utsalgspris er på 11 000).

Edit: Foundation er visstnok også litt kraftig/rask, så den er nok et tredjevalg på lista. Tipper derfor det blir en LPX, hvis jeg ikke plutselig får prøvekastet en Helios.

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke LPX tacitacal men LPX coastal som er kyst stanga av serien.  LPX coastal er farlig nær like god som nåværende favoritt stanga Hardy Zane pro.
LPX coastal 7# veier 92g er 2 inches lenger, men fremdeles kjennes den i svingvekt lettere enn min Hardy ultralite #5 vekt 83g. 
LPX tactical kommer på 71g, har samme tek som LPX coastal, så hvis den er noe dypere, LPX tectical er absolutt mye stang for penga.

Hvis du har mulighet og vil gjerne investere i en god stang så anbefaler jeg at du tester Helios og tactical.
Ring opp din lokale butikk og spør om du kan ta med snella di og få testa.

Vet ikke hvor du holder til, men f.eks er nfisk min lokale butikk. Her er de veldig service innstilt og har ikke noe imot at en får testa stenger, noen forskjellige snører også.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp mye av utfordringen, jeg får ikke prøvekastet stengene. Er veldig gira på begge disse, som det står mellom, og jeg får gode priser på begge. Helios 3f kan jeg kjøpe for 5 900 kroner med frakt fra butikk, mens LPX-stanga får jeg i butikk til 3 600 kroner. Heller fremdeles litt over mot Guideline, siden prisen er lavere. Samtidig er det jo en svært god pris for Heliosen også, som har veil pris på 11 000. LPX-en er billigere, men er neppe veldig langt unna kvalitetsmessig. Ikke lett dette :D. Hadde jeg bodd på Østlandet, hadde det vært enklere å få prøvekastet stengene. Bestemmer meg i løpet av en ukes tid. Som sagt, tipper det blir en LPX, siden det er mest stang for pengene.

Endret av Kim Roger
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (4 timer siden):

Det er nettopp mye av utfordringen, jeg får ikke prøvekastet stengene. Er veldig gira på begge disse, som det står mellom, og jeg får gode priser på begge. Helios 3f kan jeg kjøpe for 5 900 kroner med frakt fra butikk, mens LPX-stanga får jeg i butikk til 3 600 kroner. Heller fremdeles litt over mot Guideline, siden prisen er lavere. Samtidig er det jo en svært god pris for Heliosen også, som har veil pris på 11 000. LPX-en er billigere, men er neppe veldig langt unna kvalitetsmessig. Ikke lett dette :D. Hadde jeg bodd på Østlandet, hadde det vært enklere å få prøvekastet stengene. Bestemmer meg i løpet av en ukes tid. Som sagt, tipper det blir en LPX, siden det er mest stang for pengene.

Ikke tenk for mye på prisen. Det er ikke sånn at dyrt = bedre!

Mye for pengene derimot, da snakker man et språk jeg forstår mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (9 timer siden):

@Truls Godt poeng, har det delvis i bakhodet. Som sagt, er derfor jeg heller mest mot LPX.

@Ruben Petterson Da er mitt åpenbare spørsmål: Hva er ulikhetene på Fario NT8 og LPX Tactical? Her må @Rune Stokkebekk gjerne bidra.

 

LPX Tactical er litt dypere i klasse 5 og har litt jevnere aksjon. De der dog i samme nisje vil jeg si, typisk 5er til tørrfluefiske. Det ny LPX du mener og ikke gamle LPXe? For dette er totalt ulike stenger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da ble det Guideline LPX Tactical #5. Kunne ikke prøve noen av stengene, siden butikken ikke har arealer for slikt. Ble å kjenne litt på stengene i butikk, selv om jeg var ganske så usikker på hvilken jeg vil like best. Isolert tror jeg aksjonen på NT8 905 passer meg best, men det er sikkert litt vane med dypere aksjon også. Tipper det blir enda litt artigere å fiske med. I tillegg er LPX-en ei lett femmerstang, noe som også blir litt artigere, selv om forskjellen neppe er stor fra NT8. At stanga er en lett femmer, gjør også at det blir en enda bedre kombo med sekserstanga mi. Disse tingene gjorde at valget falt på LPX. Så er vel NT8 en utgående modell, og kanskje litt verre å skaffe del til, hvis jeg f.eks. er uheldig og brekker stanga. Må også legge til at LPX-en var herlig lett i hånda (for så vidt begge to). Sammen med ei GL Halo fluesnelle og GL Fario CDC flueline, håper og tror jeg dette ble veldig bra.

Ble for øvrig ei lett sjuerstang også, Guideline ULS Hybrid. Det blir bra til laksefisket mitt.

Endret av Kim Roger
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...